Jeg har testet litt ulike ting etter at jeg fikk meg konisk gil (FastFerment i plast) - på godt og vondt!
Første gang åpnet jeg slusen under rett før jeg skulle flaske. Det viste seg da at gjærkaken var så kompakt at den ikke rant ut. Dermed måtte jeg stikke om fra toppen av karet, og hele poenget med konisk gjæringskar falt bort.
Andre gang lot jeg slusen stå åpen under hele gjæringen (med tett oppsamlingskolbe under så klart). Jeg tømte den to dager før flasking, men det var såpass mye gjær/bunnfall at det var en del igjen i gilen over. Fordi denne også var temmelig tykk, tok det et døgn før resten rant ned i oppsamlingskolben. Da dette omsider rant ned, og byttet plass med oksygenet i bunnen, ble en del av gjæren/bunnfallet virvlet opp igjen. Resultatet ble et mer grumsete øl enn nødvendig.
Nå brygger jeg for tredje gang på samme gil. Har akkurat tømt oppsamlingskolben på 3 døgnet etter brygging - stormgjæring ferdig. Må følge med på den videre for å se om hele resten av gjærkaken får plass i oppsamlingskolben. Hvis ikke tenker jeg å tømme den igjen en uke før flasking,så jeg er sikker på at alt får rent ned. Vil helst ikke skape for mye "oppskåke" i ølet denne gangen.
Jeg vet ikke hva man SKAL gjøre, men jeg har som du ser gjort et par erfaringer. Regner med at tredje forsøk bør være en god nok metode