Nok et spørsmål knyttet til for dårlig utgjæring her:
Jeg satt en red ale for en uke siden. Gravity begynte på 1.047, og etter et godt døgn var en allerede nede på ca 1.020. Etter det har den knapt endret seg. En uke har gått, og jeg ser ikke helt hvordan den kan komme i nærheten av planlagte 1.010. Hvorfor skjer dette?
Her er gjærings- og temperaturforløpet så langt.
Vis vedlegget
Regner ikke med at temperaturen er synderen her: Etter at stormgjæringen tok av, satte jeg gjæringskaret på et kaldt rom. Den ble dessverre stående litt for lenge, slik at tempen var nede på 18 grader i kkanskje 8 timer. Dette var litt over ett døgn etter at ølet ble satt. De andre stupene i temperatur som ses over, tror jeg er tilfeldigheter/feil fra TILT-måleren.
Kan problemet skyldes at jeg fjernet bunnfallet for tidlig? Det gjæres på en konisk gjæringstank i plast fra FastFerment. Jeg tømte bunnbeholderen for bunnfelt gjær og andre bunnsedimenter tredje dagen. Har ikke gjort det så tidlig før, men tenkte det var lurt så ølet ikke skulle bli så grumsete som det tidligere har blitt. Når jeg tømmer bunnbeholderen tar det nemlig litt tid før resten av bunnfallet renner ned i den. Når det først gjør det, presser det ut luften som ligger der, og lager en oppskåke i ølet. Ser nå på produsentens instruksjonsmanual (
http://www.fastbrewing.com/products/fastferment/how-to) at dette skal gjøres når primærgjæringen er over. Er dette etter stormgjæringen?
Det er nå bare litt bunnfall igjen, og dette fyller halve bunnbeholderen. Kan det gjære dårligere om ølet ikke er i kontakt med gjærkaken lenge nok? Har alltid trodd at gjæren som faller til bunnen uansett er mettet, ikke finner mer spiselig sukker eller er død.
Vis vedlegget
Jeg tror ikke det er noe galt med oppskriften, siden jeg har laget den to ganger før uten å ha problemer med dette.
Her er den uansett, om det skulle være noe der (byttet ut gjæren med WLP 002 - brukte gjærstarter først):
Vis vedlegget
Takker på forhånd for tilbakemeldinger!!!