Drit i beskrevne lukter/smaker fra litteraturen. Hva synes du denne feilsmaken minner om?Siden du er betalende meldlem i Norbrygg så kan du sende inn øl og få det vurdert av en sertifisert dommer.
Eg las at pils bør stå ei stund, men alle brygga har som nevnt hatt samme smaken sjølv om dei har vore lagra lenge.
Det er overraskande vanskeleg å beskrive smaken, men då me prøvde å leite etter ein knakk så var me innom både papp og popcorn/mais. Men det var kanskje like fullt fordi me las desse smakane på referanselister til usmak.
Tenkte at det burde vel den gjæren tåle? Antok også at stormgjæringen var slutt da, men det kan hende du har et poeng.Hvorfor tror du ikke at temperaturfallet fra 22gr til 18gr kan være årsaken til at gjæra har tatt kvelden når det sammenfaller med at storgjæringen avtar?
Wlp200 er en blandingskultur med wlp001 og wlp002, eksklusivt produsert for MoreBeer: https://www.whitelabs.com/sites/default/files/Best of Both Worlds Data.pdfHar ikke brygget med wlp200, men ser at den er "høyflokkulent" og det medfører ofte at slike gjærstammer er mer sensitive for temperaturdrop når stormgjæringen avtar, så jeg vil anta at det det temperaturfallet som er årsaken...
Det kommer helt ann på hvilket oppsett du har. Er det allgrain sett du brygger så bruker du typisk 18L vann til mesking på en brattbererger, men noe helt annet om du har BIAB eller speidel. Så skyller du til du har ca 28L (kornet "stjeler" ca1l pr. kilo). Koker i 1-1,5 time. da sitter du med ca 25 l til gjæring.Slenger på med noen dumme spørsmål. Har aldri brygget øl før, men har begynt med å få på plass utstyr og skal begynne så snart alt er på plass. Har lest endel, men det er noen jeg trenger å få forklart.
Viss du feks skal sette en batch på 25L, og kjøper et ferdig sett. Skal du da bruke 25L vann ved start?, og skal være 25L ferdig vørter?
Det volumet væske som forsvinner i damp og malt,skal det kompenseres for ved å tilføre vann, er det dette vannet som kalles skylling?
Mengde meske- og skyllevann avhenger jo også av mengden malt i oppskriften. Til min BB30v3 har jeg laget meg et regneark hvor jeg plotter inn mengde malt, og ønsket volum før kok, m.m. og så får jeg mengde meskevann og skyllevann. Skjermdump fra helgens brygging, hvor maltmengden var 5kg.Det kommer helt ann på hvilket oppsett du har. Er det allgrain sett du brygger så bruker du typisk 18L vann til mesking på en brattbererger, men noe helt annet om du har BIAB eller speidel. Så skyller du til du har ca 28L (kornet "stjeler" ca1l pr. kilo). Koker i 1-1,5 time. da sitter du med ca 25 l til gjæring.
Dette ble litt overfladisk forklart men det er sånn ca det virker på en Bratt.
Hvis du er (betalende) medlem i Norbrygg kan du sende inn flasker til en dommer.Finst det nokon som tek inn flasker for usmakidentifisering? Eg skal prøve å halde dette så kort som mogleg:
Me brygga 6-7 brygg i eit laug, alle hadde samme smakspreget. Ein lukt og ettersmak som dominerte veldig på både pale ale, weiss, wit, osv. På desse brygga hadde me ikkje temperaturkontroll, dermed tenkte eg at smaken kom av for høg gjæringstemperatur.
Men; no har eg fått meg eige utstyr med temperaturkontroll, og etter å brygga pilsner og weiss så er den samme smaken der framleis. Spørsmålet er, kor går vegen vidare? Eg er ny i faget(brygga i 1 år) og klarar ikkje å identifisere lukten til tross med dei som er lista opp i usmakshjelp.
Har ikkje starta med pH- og generell vannjustering endå.
Eg har vore svært reinsleg, så infeksjon er eg ganske sikker på at det ikkje er. Lurer på om smaken kjem allerede etter gjæringa, men skal ikkje sei det for sikkert.
Disse bruksanvisningene skal passe for «alle», uavhengig av hva man bryggerpå, og bør tilpasses eget oppsett. Men å starte med 25l vann tilsier en vann:mask-ratio på nærmere 6:1, som jeg syns høres veldig høyt ut. Jeg ville starta med 14l og skylt med 1819l.Har laget en egen kjele som jeg skal bruke, og kommer til å kjøpe feks dette https://www.bryggselv.no/bryggselv/102357/lervig-hoppy-joe-allgrain-ølsett-25-liter
Ifølge bruksanvisning skal enn begynne med 25l vann, men anslagsvis kan enn skylle med 16 liter vann?