Tråden for dumme spørsmål.

Nå ble det mye her, er det meningen med et slikt sett at man skal sitte igjen med 25L for gjæring? Forstår heller ikke at enn kan begynne med 14L , og skylle med 18-19L, det blir jo mer enn 25L....

Ja det er Trump som kjører
Husk at en god del vann blir igjen i mesken, samt at ytterligere mer fordamper i kok.
 
Husk at en god del vann blir igjen i mesken, samt at ytterligere mer fordamper i kok.

Ja forstår det, så med et øl sett på 25L, så er teorien at man skal sitte igjen med ca 25 for gjæring?

vann:mask-ratio på nærmere 6:1

Kan gi en enkel forklaring på ratio på vann/mesk?

Har jeg forstått det rett ved skylling at enn trekker malten opp av gryten, og skyller vannet gjennom dette med vann ( 70c?) for å få med seg alle godstoffene?
 
Ja forstår det, så med et øl sett på 25L, så er teorien at man skal sitte igjen med ca 25 for gjæring?



Kan gi en enkel forklaring på ratio på vann/mesk?

Har jeg forstått det rett ved skylling at enn trekker malten opp av gryten, og skyller vannet gjennom dette med vann ( 70c?) for å få med seg alle godstoffene?

Ja, hvis ølsettet er for 25 liter, er det nok meningen at man skal sitte igjen med ca 25 liter til gjæring. Når det er sagt, vil du nok erfare at det reelle volumet man sitter igjen med avhenger av flere forhold. Du må finne ut / erfare følgende:
- Mengde vann absorbert av malt, dvs hvor mange liter pr kg malt blir igjen malten/masken. Dette avhenger av utstyr/metode for mesking.
- Avdamping under kok.

Antall liter som du vet vil bli borte legges til batch-volumet slik at du finner ut total mengde vann du behøver. Deretter fordeler du det totale volumet på hhv mesking og skylling.

Med ratio på vann/mask menes det nok hvor mange liter vann pr kg malt i mesken.

Skylling kan foregå på flere måter, det avhenger litt av hva du har av oppsett. Om du kunne forklart hvordan oppsettet ditt blir, vil det bli lettere å komme med tips til prosess;)
 
Skylling kan foregå på flere måter, det avhenger litt av hva du har av oppsett. Om du kunne forklart hvordan oppsettet ditt blir, vil det bli lettere å komme med tips til prosess;)

Nå i starten prøver jeg det billig ved å lage noe utstyr selv, har laget en gryte ut av 12" rør i 316l denne har et volum rundt 38L. Har påsatt 3 STK 1/2 muffer. 2 av disse står nederst , der tanken var en avtappingventil, og en til mulighet for å kople på en pumpe. Den 3 har jeg satt litt under senter, for å sette inn et termometer som går et stykke inn i gryten. planen å sette inn en falsk bunn ca 4 cm over bunn, gjerne av perforert plate.
Planen var å bruke en meske pose til å ha malten i , som jeg trekker opp etter angitt bløtlegging og lar renne av seg. Mulig jeg vil isolere mesteparten av gryten med armaflex eller lignende. For å få varme tenkte jeg en gassbrenner min 9kw.
 
Kan gi en enkel forklaring på ratio på vann/mesk?
Vann:malt-ratio = Mengde vann per kg malt.

6:1 gir en veldig tynn mesk. Jeg har i det siste kjørt 3:1, som er ganske tykk mesk, men det skal også gi bedre utbytte med tykk mesk og mer skyllevann (noe jeg har erfart stemmer på mitt oppsett).

Nå skal du brygge med BIAB, ut fra det du sier. Du skulle da helst hatt to gryter; én for mesk og én for skyll. Da mesker du i 60+ minutter i gryte 1, så løfter du maltposen over i gryte 2 som har vann på 80 grader. Deretter løfter du ut maltposen og lar den renne av, før du blander de to vørterne i kokekaret (f.eks. gryte 1).

Men … oppskriften du linker til sier 90 minutter kok, men har kun 10 % avdamping. Min erfaring er at det damper av 15 % på 90 minutter (ca 10 % per time), men det vil sikkert også variere basert på utstyr (og atmosfæriske forhold).

Men hvis jeg skulle brygget denne oppskriften på mitt utstyr ville det blitt 14,5l vann i mesk, og skylling med 18–19l. Da har jeg 28l til kok. Etter kok ville jeg da hatt mellom 23–24l i kokekaret. Overført til gjæringskar ville jeg antagelig sitte igjen med i underkant 23l til gjæring.

EDIT: Du trenger jo ikke to gryter til mesk/skyll; det går jo fint an å meske i en isolert beholder av noe slag. F.eks. gjæringskar eller kjøleboks.
 
Har ikke brygget med wlp200, men ser at den er "høyflokkulent" og det medfører ofte at slike gjærstammer er mer sensitive for temperaturdrop når stormgjæringen avtar, så jeg vil anta at det det temperaturfallet som er årsaken...

Wlp200 er en blandingskultur med wlp001 og wlp002, eksklusivt produsert for MoreBeer: https://www.whitelabs.com/sites/default/files/Best of Both Worlds Data.pdf

Beklager: Ser nå at jeg skrev feil. Jeg har brukt WLP002, ikke WLP200. 002, er uansett også en høyflokkulerende gjær, så poenget ditt står fortsatt, @Terje J.

Uansett: Hva kan jeg gjøre for å redde denne satsen nå?

Selv om jeg var så dum at jeg kastet de 7 deciliterne med bunnfall etter ett døgns gjæring, har det bygget seg opp 2 dl til med nytt bunnfall etter det. Siden jeg antar det meste av humle- og maltrestene samlet seg i det jeg kastet, er det kanskje kun gjær som er i det nåværende bunnfallet? Jeg antar at dette ikke får jobbet like godt med ølet i gjæringskaret nå ettersom det ligger på bunnen av oppsamlingsdunken. Det blir jo en flaskehals mellom denne og det koniske gjæringskaret - selv om ventilen er åpen.

Kan jeg få gjæringsprosessen i gang igjen hvis jeg skrur av bunnoppsamleren og pitcher denne gjæren over i toppen av gjæringskaret igjen og rører godt? Kanskje til og med rister inn litt mer oksygen samtidig? Aner ikke om det er nok gjær, men det er kanskje vel så greit som å kjøpe ny gjær og tilsette?
 
Ikke tilsett mer oksygen, da kommer du iallefall til å helle ut ølet. Jeg ville prøvd med en gjær som er aktiv.
 
Beklager: Ser nå at jeg skrev feil. Jeg har brukt WLP002, ikke WLP200. 002, er uansett også en høyflokkulerende gjær, så poenget ditt står fortsatt, @Terje J.

Uansett: Hva kan jeg gjøre for å redde denne satsen nå?

Selv om jeg var så dum at jeg kastet de 7 deciliterne med bunnfall etter ett døgns gjæring, har det bygget seg opp 2 dl til med nytt bunnfall etter det. Siden jeg antar det meste av humle- og maltrestene samlet seg i det jeg kastet, er det kanskje kun gjær som er i det nåværende bunnfallet? Jeg antar at dette ikke får jobbet like godt med ølet i gjæringskaret nå ettersom det ligger på bunnen av oppsamlingsdunken. Det blir jo en flaskehals mellom denne og det koniske gjæringskaret - selv om ventilen er åpen.

Kan jeg få gjæringsprosessen i gang igjen hvis jeg skrur av bunnoppsamleren og pitcher denne gjæren over i toppen av gjæringskaret igjen og rører godt? Kanskje til og med rister inn litt mer oksygen samtidig? Aner ikke om det er nok gjær, men det er kanskje vel så greit som å kjøpe ny gjær og tilsette?

Ante meg at det var en liten trykkfeil der, ja;)

Røring og risting ville jeg inntil videre holdt meg unna. Hvis det ikke skjer noe med økt temperatur, kan du kanskje prøve å pitche mer gjær i form av en aktiv starter.
 
Ikke tilsett mer oksygen, da kommer du iallefall til å helle ut ølet. Jeg ville prøvd med en gjær som er aktiv.

Ante meg at det var en liten trykkfeil der, ja;)

Røring og risting ville jeg inntil videre holdt meg unna. Hvis det ikke skjer noe med økt temperatur, kan du kanskje prøve å pitche mer gjær i form av en aktiv starter.

Da kan jeg kanskje sette en starter av bunnfallet og tilsette? Er jo bare å skru av beholderen under gjæringskaret.
Men vil det ikke synke rett til bunns igjen om jeg ikke rører?
Jeg kan selvsagt lukke ventilen til bunnbeholderen noen dager, så det får kommet mest mulig i gang.
 
Da kan jeg kanskje sette en starter av bunnfallet og tilsette? Er jo bare å skru av beholderen under gjæringskaret.
Men vil det ikke synke rett til bunns igjen om jeg ikke rører?
Jeg kan selvsagt lukke ventilen til bunnbeholderen noen dager, så det får kommet mest mulig i gang.
Rør ut litt gjær i kokt og nedkjølt vann.
 
Usikker. Hadde den gått i dvale "naturlig", og ikke pga temperatur ville jeg sagt nei til magnetrører siden det er så kort tid siden, mest pga oksidering. Dette kan du jo dekantere av og bunnfelle forsåvidt, men du vil jo få litt fres på sakene asap. Men hvis den gikk i dvale pga "tvang" så er jeg usikker på hvor mye lipeder og den slags matpakke den fikk bygget opp.

Samtidig så trenger du ikke rare starteren vil jeg tro, så denne lille vørteren vil nok neppe påvirke brygget i nevneverdig grad mtp oksidering. Det sies vel 5% av totalt vørter volum går greit, ifht hvor stor full starter du kan ha oppi der.
 
Da kan jeg kanskje sette en starter av bunnfallet og tilsette? Er jo bare å skru av beholderen under gjæringskaret.
Men vil det ikke synke rett til bunns igjen om jeg ikke rører?
Jeg kan selvsagt lukke ventilen til bunnbeholderen noen dager, så det får kommet mest mulig i gang.
Sikkert lurt. Det bør vel gå fint å bruke bunnfallet på nytt om dette røres ut i litt ny vørter først?

Tenker å la det stå et døgn på magnetrøreren først, med mindre dere tenker det er helt unødvendig?
Ta en kikk her. Særlig under "Starter directions": https://byo.com/stories/issue/item/3170-stuck-fermentations-techniques
 
Papp (våt papp) er en kjent beskrivelse på kraftig oksidering. Popcorn er mer diacetyl.
Vannjusteringer har lite med dette å gjøre.
Hva har pitchraten vært og hvor lenge har de stått på dunk? Med de beskrivelsene så tenker jeg først og fremst temperaturkontroll (som du sier du har fått orden på), pitchrate og tid i dunken.
Eg smaka ei ny flaske i dag, og eg er sikker på at denne smaken er til stades etter gjæring. Ølet smakar slik før eg tappar på flaske. Så du er nok inne på feilen her. Etter å ha testa temperaturen oppi karet med vatn fann eg ut at temperaturen var om lag 1 grad over det den fortalde sensoren. Eg har bestilt ein sensor som skal rett i vørter, så dette problemet forsvinn. Rett nok så kan fort temperaturen ha vore ein del høgare inne i karet enn det sensoren kjenner på utsida, men vil 1-2 grader for høg gjæring påvirke ølet i så stor grad? Det trur eg gjerne på, berre lurer. :)

Weissen hadde i fylgje mine kalkulasjonar absolutt nok gjær. Om underpitching er problemet, må eg revurdere kor vidt ristemetoden er god nok for å lage gjærstartar.

Alle batchane har stått i "standard" tid, 14 dagar for ales og 21 dagar for pilsner. Kanskje usmaken er uferdig gjæring? Eg prøvde å leite meir etter identifisering i dag, og eg kan seie at det luktar ganske mykje og smakar akkurat det det luktar. Litt alkoholisk smak kanskje?
 
Sist redigert:
Denne er fin til dette. Det vanlege er 2.5 liter vatn per kg malt.

Eg smaka ei ny flaske i dag, og eg er sikker på at denne smaken er til stades etter gjæring. Ølet smakar slik før eg tappar på flaske. Så du er nok inne på feilen her. Etter å ha testa temperaturen oppi karet med vatn fann eg ut at temperaturen var om lag 1 grad over det den fortalde sensoren. Eg har bestilt ein sensor som skal rett i vørter, så dette problemet forsvinn. Rett nok så kan fort temperaturen ha vore ein del høgare inne i karet enn det sensoren kjenner på utsida, men vil 1-2 grader for høg gjæring påvirke ølet i så stor grad? Det trur eg gjerne på, berre lurer. :)

Weissen hadde i fylgje mine kalkulasjonar absolutt nok gjær. Om underpitching er problemet, må eg revurdere kor vidt ristemetoden er god nok for å lage gjærstartar.

Alle batchane har stått i "standard" tid, 14 dagar for ales og 21 dagar for pilsner. Kanskje usmaken er uferdig gjæring? Eg prøvde å leite meir etter identifisering i dag, og eg kan seie at det luktar ganske mykje og smakar akkurat det det luktar. Litt alkoholisk smak kanskje?
Det du beskriver minner meg om noe jeg sliter med selv. Har ikke funnet ut av hvor feilen ligger, så jeg er spent på hva du eventuelt finner ut.
 
Tilbake
Topp