Tråden for dumme spørsmål.

Ja. Det eneste "problemet" er vel kanskje timing? Man må være der når stormgjæringen er på topp?
Instruksen er vel: Skum av etter 24 timer, høst etter 48 timer når nytt, rent skumlag er dannet. Men, ja, man må jo være der på disse tidspunktene. Sånn sett er bunnhøsting «enklere» mtp timing.
 
Hvis du lager gjærstarter, så er det enda enklere å bare spare en slant fra starteren til neste gang. Da må du putte den i ny starter da, men dersom du allerede bruker startere er dette en glimrende måte å holde gjæren gående med minimal risiko.
Sikkert, men med min lave bryggerate, så tror jeg nok den slanten fort kan bli dårlig over tid.
 
Jeg har det sånn med bunnhøsting/gjærvask. «Er dette faktisk gjær, eller bare malt-/humlerester og annet grums?»
Det er jo det. Men vaskingen skiller bra syns jeg.
Har forøvrig hatt veldig bra resultater ved chainsmoking. Bare spadd vekk halve gjærkaken og dumpet ny vørter oppå. Men i hodet mitt forutsetter jo det at det ikke er tørrhumlet og jævlig det som ligger der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er ingen garvet veteran, men har prøvd begge, og vil si topphøsting helt klart er enklest.



Enig, men problemet er at det er relativt få gjærtyper som egner seg for det. De er til gjengjeld ofte veldig gode, da. WLP028, Wyeast 1318 er to gode britiske.

Topphøsting gir deg sunnere gjær, og du kan holde den samme gående nærmest i det uendelige, mens bunnhøsting har klare begrensninger. Etter en del generasjoner kan du regne med at du har en annen gjær enn den du startet med, pga. mutasjonsraten.

Jeg har stor tro på det @Terje J sier i innlegget sitt på forrige side; om du lagrer skikkelig, kan du lagre lenge.
 
Enig, men problemet er at det er relativt få gjærtyper som egner seg for det. De er til gjengjeld ofte veldig gode, da. WLP028, Wyeast 1318 er to gode britiske.
Heldigvis er vi i denne tråden, så da spør jeg: Hvilke egenskaper er det som gjør at en gjær egner seg bedre for topphøsting enn andre?
 
At den 'skummer'. Ikke alle gjør det

Jo, det gjør de jo. Jeg har akkurat skuffa ut skum i to omganger fra 25 liter Lucky Jack på wlp004 for å unngå tett gjærlås, men det blir ikke brukbar gjær av det; det er bare luft. De som kan høstes, er de som danner et tjukkere, litt seigere skum. Men det er jo bare å prøve. Du har fint lite igjen for jobben når du høster fra et brygg med en gjærtype som ikke egner seg. Mens det kan bli skikkelige mengder av dem som gjør det.

Men NB; det første som dannes, skal aldri brukes. Det skal skummes av. Det er det som dannes seinere, etter ca. 24timers gjæring, vi er interessert i.
 
Kjedelig at us05 ikke egnet seg. Eller var det bare jeg som bommet på timingen. Var gjenbruk etter bunnhøsting fra annet brygg. Og nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch.. :rolleyes:
Vis vedlegget
 
Kjedelig at us05 ikke egnet seg. Eller var det bare jeg som bommet på timingen. Var gjenbruk etter bunnhøsting fra annet brygg. Og nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch.. :rolleyes:
Vis vedlegget 29616

7 liter bunnfall i en 22 liters batch - det må være en slags rekord:). Hiver du med alt hele veien? Litt interessant, egentlig - jeg prøver å rense så godt jeg kan på hvert trinn, og om jeg ikke tørrhumler, så er det vel sjelden noe særlig mer enn en halv liter som ligger igjen i gjæringsbøtta etter tapping. Men jeg vet ikke hvor mye det ville vært der om jeg i stedet hadde tatt med alt.

05 er vel ikke blant dem som kan topphøstes? Det er ganske få av dem, og jeg har ingen oversikt.
 
Us-05 kan topphøstes :)

Men! spørs hva slags øl du lager, men, kan være at du trenger en starter på det, den gir ofte et knepp for lite på normalstyrke øl synes jeg hvis du ikke er der til riktig tid, flere ganger. Men jo, den vil jeg absolutt si kan topphøstes. Og den blir veldig fort ganske rå som en husgjær, noen få runder og så har du et beist du kan tilskrive noen ekstra prosentpeng utgjæring, og med enda cleanere smaksprofil.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp