Jooda. Det er mange måter å lage vørter på. Enig i det.Det finnes både tradisjonelle og moderne måter og brygge BIAB på. Tradisjonbryggerne mener det bare finnes en. Jeg pleier derfor å omtale det som flere metoder / teknikker ved bruk av BIAB pose.
Mye har skjedd siden teknikken først ble utviklet. Det viktigste for meg er å finne en effektiv teknikk som er repeterbar. Avhengig av øltype, bruker jeg No-Sparge (alt vannet), Batch-Sparge (tapper av all vørteren og fyller opp med nytt vann). Jeg sirkulerer (kontinuerlig) alltid for å holde en mest mulig jevn temperatur.
Navnet skjemmer ingen.
BIAB som i den formen det ble lansert kan vel ikke sies å være veldig tradisjonell.
Den brøt jo feks med en etablert sannhet at malt/vann forholdet "måtte" være 2-3 og at skylling var nødvendig.
Vil karaktisere meskemetoder der man driver med en eller annen form for skylling, som mer tradisjonelle, selv om man bruker meskepose og ikke en annen form for avsiling.
Brygger forøvrig med flere ulike metoder selv, så er ingen tradisjonsbiabfanatiker