Tråden for dumme spørsmål.

Ølsettet var for 25l. Bør det ikke da være 25l etter oppkok? OG skulle være mellom 47-50
Om jeg ikke har misforstått i noen år, så er batch size, eller de 25 literne du har forventning om, den mengden vørter som er i kokekaret når du skrur av strømmen, før kjøling og overføring til gjæringskar.
 
Om jeg ikke har misforstått i noen år, så er batch size, eller de 25 literne du har forventning om, den mengden vørter som er i kokekaret når du skrur av strømmen, før kjøling og overføring til gjæringskar.

Det spørsmålet har frustrert meg en del. Jeg er nesten enig med deg - men tror du skal regne det som er i kjelen etter kjøling, siden det krympetapet er en konstant.

Jeg vet ikke om begrepet alltid blir brukt slik, men det er det som det er logisk å bruke, siden det er det du regner med når du beregner oppskrift.
 
Det spørsmålet har frustrert meg en del. Jeg er nesten enig med deg - men tror du skal regne det som er i kjelen etter kjøling, siden det krympetapet er en konstant.

Jeg vet ikke om begrepet alltid blir brukt slik, men det er det som det er logisk å bruke, siden det er det du regner med når du beregner oppskrift.
Ja, det er litt frem og tilbake i informasjonen om det der. Kommer vel litt an på hvilke kilder man bruker. Etter å ha sett gjennom hva jeg selv har gjort, og hvordan jeg har satt opp BeerSmith, så er jeg faktisk helt enig med deg ;)
 
Ja, det er litt frem og tilbake i informasjonen om det der. Kommer vel litt an på hvilke kilder man bruker. Etter å ha sett gjennom hva jeg selv har gjort, og hvordan jeg har satt opp BeerSmith, så er jeg faktisk helt enig med deg ;)

Great minds think alike;).

Det med kjølinga er jo en detalj. Men jeg tror det er nokså vanlig å tenke at batch size = det du sitter igjen med på flaske eller i fat. Amerikanerne opererer jo gjerne med 5 gallons ( =19 liter) som "batch size", siden det er størrelsen på et corneliusfat. Og i Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer er det det oppskriftene sikter mot. (De bruker riktignok ikke begrepet "batch size". I oppskriftene er volum før kok det eneste volumet de oppgir, og så forutsetter de et standard tap videre i prosessen. Det er forbilledlig ryddig.)

edit: Etter litt googling blir det tydelig at det ikke finnes noen fungerende enighet om begrepet. Men sørgelig få vil bruke "volum etter kok". Så når vi leser "batch size", kan vi regne med at det enten er ment "volum i gjæringskaret" eller "volum ferdig øl på fat eller flaske".

Men Brewer's Friend sier likevel dette:):
"At Brewer's Friend, brewers may choose two different options for batch size.
  • Fermentor: how much wort made it into the primary fermentor.
  • Kettle: the ending kettle volume, right before being drained.
Use the target drop down next to the batch size field on the recipe editor to set this. The default setting for batch size target is 'fermentor', but it can be changed under general settings."

Og i den enkeltkalkulatoren jeg bruker når jeg lager oppskrifter (http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/) spørres det etter "batch size (after boil)".

Alle amerikanere stemte jo ikke på Trump, heller;).
 
Sist redigert:
Til alle de andre så er oppskrift volum det du har til gjærin i gjæringskaret.

Du mener alle de andre kalkulatorene på Brewer's Friend, ikke sant?

Er du sikker? Det aner meg at du kan ha rett, men det virker jo temmelig idiotisk å kalkulere IBU og SRM på den måten i enkeltkalkulatorene der, siden den samme mengden kokt vørter da vil kunne bli kalkulert forskjellig alt etter hvor mye trub du tar med over i gjæringskaret. (I oppskriftbyggeren blir det kanskje noe annet. Jeg bruker ikke den, men der går jeg ut fra at du legger inn hvor stort tap du får fra kjele til gjæringskar, og dermed kan kalkuatoren regne inn det tapet når den beregner IBU og SRM.)

(Jeg er ikke helt sikker (= ikke sikker i det hele tatt:)) på at jeg skjønner hvordan IBU-kalkulatoren fungerer. Har den lagt inn 60 minutters total koketid som default, tro?)
 
Kjedelig at us05 ikke egnet seg. Eller var det bare jeg som bommet på timingen. Var gjenbruk etter bunnhøsting fra annet brygg. Og nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch.. :rolleyes:
Vis vedlegget 29616

Og hvor mange liter vann trengs for å vaske 7liter trub? Jeg kan trolig meddele at svaret er over 4liter, for det er lite tegn til utfelling etter 45 minutter hvertfall.
 
Posta i en annen tråd her,men prøver igjen...Vil et proteinsteg (type noenÅFemti grader) ha innvirkning på utgjæring?
 
Posta i en annen tråd her,men prøver igjen...Vil et proteinsteg (type noenÅFemti grader) ha innvirkning på utgjæring?

Sannsynligvis, Enkel forklaring er at du har noe beta amylase-aktivitet, og så spørs det også hvor lang tid du bruker opp til sakkarifikasjonssteget, jo lengre tid på lavere temperaturer jo høyere utgjæring får du, gitt at du ikke tukler med andre steg i et meskeprogram du kjenner fra før.

Flere parametere som spiller inn og forsåvidt, men enkelt og greit.
 
Sannsynligvis, Enkel forklaring er at du har noe beta amylase-aktivitet, og så spørs det også hvor lang tid du bruker opp til sakkarifikasjonssteget, jo lengre tid på lavere temperaturer jo høyere utgjæring får du, gitt at du ikke tukler med andre steg i et meskeprogram du kjenner fra før.

Flere parametere som spiller inn og forsåvidt, men enkelt og greit.
Ok,bakrunn for spørsmålet er pga en Ægir ipa klone jeg skal til med imorgen. Men da dropper jeg proteinsteg i fare for høy utgjæring i forhold til oppskrift.. takk for svar :) :)
 
Ok,bakrunn for spørsmålet er pga en Ægir ipa klone jeg skal til med imorgen. Men da dropper jeg proteinsteg i fare for høy utgjæring i forhold til oppskrift.. takk for svar :) :)

Forskjellen blir nok ikke veldig stor, Det er vel heller sånn man ville tenkt på hvis man vil forandre en oppskrift man har brygget mange ganger tidligere. Men ser heller ikke behovet jeg heller for et proteinsteg på den der.
 
Hvordan lagrer folket sine flasker, tenker for holdbarhet.
Ser for meg og fylle opp et kjøleskap, men da må jo en del flasker bli liggende!!

Er dette avhenging av øl type eller er det bare å fylle opp skap og skuffer, stående som liggende??
 
Volumendring fra avsluttet koking til gjæringskar er vel ikke relevant. OG, IBU og SRM er uavhengig sv hvor mye du velger å kaste ut som "trub". Det bestemmer kun utbyttet av øl.
Du mener alle de andre kalkulatorene på Brewer's Friend, ikke sant?

Er du sikker? Det aner meg at du kan ha rett, men det virker jo temmelig idiotisk å kalkulere IBU og SRM på den måten i enkeltkalkulatorene der, siden den samme mengden kokt vørter da vil kunne bli kalkulert forskjellig alt etter hvor mye trub du tar med over i gjæringskaret. (I oppskriftbyggeren blir det kanskje noe annet. Jeg bruker ikke den, men der går jeg ut fra at du legger inn hvor stort tap du får fra kjele til gjæringskar, og dermed kan kalkuatoren regne inn det tapet når den beregner IBU og SRM.)

(Jeg er ikke helt sikker (= ikke sikker i det hele tatt:)) på at jeg skjønner hvordan IBU-kalkulatoren fungerer. Har den lagt inn 60 minutters total koketid som default, tro?)
OG, IBU og SRM er vel uavhengig av hvor mye du velger å hive ut som "trub"?
 
Volumendring fra avsluttet koking til gjæringskar er vel ikke relevant. OG, IBU og SRM er uavhengig sv hvor mye du velger å kaste ut som "trub". Det bestemmer kun utbyttet av øl.

OG, IBU og SRM er vel uavhengig av hvor mye du velger å hive ut som "trub"?

Ja, ølet er brygget. Hvis du velger å etterlate 1 eller 20 liter til trub betyr ingenting for disse verdiene. Eneste forskjellen blir den tullete definisjonen "Brygghuseffektivitet".
 
Hvordan lagrer folket sine flasker, tenker for holdbarhet.
Ser for meg og fylle opp et kjøleskap, men da må jo en del flasker bli liggende!!

Er dette avhenging av øl type eller er det bare å fylle opp skap og skuffer, stående som liggende??
Jeg lagrer en god del øl liggende (sammen med vinflasker) og også en god del stående. I starten trodde jeg at korkede ølflasker burde ligge for å fuktes. Men har ikke egentlig funnet nod hold for den antagelsen. Det eneste jeg har notert meg er at ølflaskene som ligger får gn irriterende stripe av gjærutfelling oppetter flaska som ikke ser like delikat ut ved servering.
 
Hvordan lagrer folket sine flasker, tenker for holdbarhet.
Ser for meg og fylle opp et kjøleskap, men da må jo en del flasker bli liggende!!

Er dette avhenging av øl type eller er det bare å fylle opp skap og skuffer, stående som liggende??
Jeg flytter rundt på hyller så flaskene kan få stå. Mest er dette pga gjær og grums da legger seg i bunn. Alternativt kan man jo ha de stående en stund før drikking så det kan synke dersom de er oppbevart liggende først, men min erfaring er at det kan sitte fast gjærrester i toppen. De som er mer fintfølende på det en meg kan kanskje mene at oksidering skjer raskere når de ligger pga mer kontakt mellom øl og "oksygen" liggende. Mørkt og kjølig/jevn temp er nok viktigst.
 
Jeg flytter rundt på hyller så flaskene kan få stå. Mest er dette pga gjær og grums da legger seg i bunn. Alternativt kan man jo ha de stående en stund før drikking så det kan synke dersom de er oppbevart liggende først, men min erfaring er at det kan sitte fast gjærrester i toppen. De som er mer fintfølende på det en meg kan kanskje mene at oksidering skjer raskere når de ligger pga mer kontakt mellom øl og "oksygen" liggende. Mørkt og kjølig/jevn temp er nok viktigst.

Her er det litt delte meninger, selv om de fleste hjemmebryggere mener at oksideringen går fortere hvis de ligger. Dette er omtrent en kopi av et innlegg jeg skrev for noen måneder siden: Men det er et veldig anerkjent belgisk bryggeri som starter med å lagre flaskene liggende, for da har gjæren større tilgang til oksygenet, og vil bruke den opp fortere, så kontakttiden mellom øl og oksygen skal bli kortere over tid, men større med en gang.
 
Volumendring fra avsluttet koking til gjæringskar er vel ikke relevant. OG, IBU og SRM er uavhengig sv hvor mye du velger å kaste ut som "trub". Det bestemmer kun utbyttet av øl.

OG, IBU og SRM er vel uavhengig av hvor mye du velger å hive ut som "trub"?

Hvis du ser på IBU-kalkulatoren, så spør den etter boil size og batch size. Hvis jeg koker 27 liter en time, koker jeg bort 5 liter, og sitter da igjen med 22 liter. Det er hva jeg vile foretrekke å regne som "batch size". Men hvis det det spørres etter, er det volumet jeg sitter med i gjæringsbøtta, må jeg trekke fra 2 - 4 liter, for jeg tar ikke med trub. Da snakker vi om kanskje 4 liter mindre. Den forskjellen er vel ganske vesentlig for utregningen av IBU? Kalkulatoren gir meg i alle fall 47 IBU for 30 gram Magnum ved 60 når batch size er 22, men den gir meg 62 IBU om jeg taster inn 18 som batch size.

Jeg mener selvfølgelig ikke at IBU øker når jeg siler fra trub'et;). Poenget mitt var bare at kalkulatoren vil gi forskjellig svar alt etter hvordan jeg tolker "batch size". Og i den kalkulatoren jeg bruker til å lage oppskrifter, er "batch size" det samme som kjelevolum etter kok. Og jeg skjønner ikke helt at det ikke vil være riktigere å bruke volum i kjelen etter kok når IBU skalberegnes. Det er jo det som gir det riktige begrepet om hvilket volum IBU'ene skal fordeles på? Om jeg så velger å ta med alt trub'et eller om jeg kvitter meg med det, så påvirker ikke det IBU - som du ganske riktig påpeker.

Mulig jeg uttrykte meg klønete. Men dette var i alle fall det jeg mente å ta opp. Og når @Jærbrygg sa at det var volum i gjæringskaret som var "batch size" i "alle de andre", så var jeg ganske interessert i om han for det første mente de andre kalkulatorene på Brewer's Friend, og for det andre om han hadde noen kilde. Jeg har lett ganske iherdig på nettstedet der for å finne ut av det, men finner ikke noe. Spørsmålet er jo ganske vesentlig. Men jeg velger å tro at det er "volum i kjelen etter kok" som legges til grunn for IBU-beregningen.
 
Tilbake
Topp