Dette ER et dumt spørsmål. Jeg har faktisk ikke smakt noen utgaver av stilen jeg har brygget, Doppelbock, men ville teste ut teknikk for high gravity lager.
Søt, jeg vil si for søt ifht det jeg er vant til, tror den er for søt i det hele tatt. OG 80 FG 26. Men aromaen og smaken er helt sjukt rik, gjorde en kaldfermentering hele veien på denne. Masse mørk tørket frukt, malt, og i det hele tatt et måltid. Vanvittig mye god maltsmak i den. Men den føles mer som en slags avec du serverer i 0.2 til desserten.
Men, for de som er vant til øl med en tørr finish: oppleves doppelbock som "søt"? Jeg antar jo at jeg har bommet kraftig, men er ikke sikker. Target (stikke fingeren i luften target) var vel rundt 1.025. Og så ser jeg i ettertid at den store pilsner mengden nok er feil for stilen, og kan være en bidragsyter til sødmen, jeg rippet bare en oppskrift fra nettet for å prøve.
Jeg ser at jeg ikke har klart å lagre vannprofilen til denne, jeg mistenker at noe av sødmen kommer fra CaCl, men tja, får gå opp og låse meg inn i skapet og piske meg selv for at jeg ikke klarte å lagre den vannprofilen.
Tips til referanseøl på dobbelbock? High gravity og kaldfermentering var spennende, så det må jeg gjøre mer av.
Ringnes Julebokk. Er du heldig har de på polet ennå. Så på Valkendorf i forrige uke. For meg er vel den det ypperste av det jeg har smakt i stilen.Dette ER et dumt spørsmål. Jeg har faktisk ikke smakt noen utgaver av stilen jeg har brygget, Doppelbock, men ville teste ut teknikk for high gravity lager.
Søt, jeg vil si for søt ifht det jeg er vant til, tror den er for søt i det hele tatt. OG 80 FG 26. Men aromaen og smaken er helt sjukt rik, gjorde en kaldfermentering hele veien på denne. Masse mørk tørket frukt, malt, og i det hele tatt et måltid. Vanvittig mye god maltsmak i den. Men den føles mer som en slags avec du serverer i 0.2 til desserten.
Men, for de som er vant til øl med en tørr finish: oppleves doppelbock som "søt"? Jeg antar jo at jeg har bommet kraftig, men er ikke sikker. Target (stikke fingeren i luften target) var vel rundt 1.025. Og så ser jeg i ettertid at den store pilsner mengden nok er feil for stilen, og kan være en bidragsyter til sødmen, jeg rippet bare en oppskrift fra nettet for å prøve.
Jeg ser at jeg ikke har klart å lagre vannprofilen til denne, jeg mistenker at noe av sødmen kommer fra CaCl, men tja, får gå opp og låse meg inn i skapet og piske meg selv for at jeg ikke klarte å lagre den vannprofilen.
Tips til referanseøl på dobbelbock? High gravity og kaldfermentering var spennende, så det må jeg gjøre mer av.
Ja den ølen er snadder. Kjøpte 4 flasker ekstra for lagring.Ringnes Julebokk. Er du heldig har de på polet ennå. Så på Valkendorf i forrige uke. For meg er vel den det ypperste av det jeg har smakt i stilen.
Den er utenfor type på abv, men det er vel det.Jeg er også glad i Ringnes Julebokk, men er det rett og slett en "vanlig" doppelbock?
Den nevnes til og med som et eksempel i typedefinisjonene til norbrygg.Den er utenfor type på abv, men det er vel det.
Jeg har aldri brygget noe slikt, men prøvde Ringnes sin Julebokk 2016 som visstnok er en dobbelbock. Jeg synes den var ganske god, men som mange slike mørke, alkoholsterke øl, så er serveringstemperatur helt sentralt for smaken. For kald, så går man glipp av mye, og for varm så blir den ofte litt for søt.Jeg har smakt en sånn én gang, og opplevde den på samme måten som du gjør. Helt klart for søt - for meg. Så det er ikke et øl jeg tenker å hverken drikke mer av eller brygge.
Nei. Du kan risikere at humlen setter seg i stigrøret, og det er litt irriterende, for da kommer det ikke øl ut.Tørrhumle på corny fat ? synes det var litt lite smak på IPA'en fra mangrove jacks, så lurte på om det kunne vert smart å tørrhumle den litt?
Hvilken humle?
Hvor mye?
Hvor lenge?
Bare tørrhumle du,det går fint.Tørrhumle på corny fat ? synes det var litt lite smak på IPA'en fra mangrove jacks, så lurte på om det kunne vert smart å tørrhumle den litt?
Hvilken humle?
Hvor mye?
Hvor lenge?
WLP007, er den treg til å starte gjæringa? Syntes det bobler mistenkelig lite. Har sjekket lokket og det skal være tett.
Ja skum er det så vist der. Nå bobler det som bare helvete. Nesten så skummet tyter ut vannlåsen.Se heller etter skum.