Tråden for dumme spørsmål.

Enig. Det går an å spekulere ut en teori om at i flasker som står vil det korkede volumet av luft gradvis bli fortrengt sv co2 dom utvikles (co2 er tyngre enn luft). Denne litt flyktige teorien vil ikke være holdbar i flasker fom ligger.
 
Dette ER et dumt spørsmål. Jeg har faktisk ikke smakt noen utgaver av stilen jeg har brygget, Doppelbock, men ville teste ut teknikk for high gravity lager.

Søt, jeg vil si for søt ifht det jeg er vant til, tror den er for søt i det hele tatt. OG 80 FG 26. Men aromaen og smaken er helt sjukt rik, gjorde en kaldfermentering hele veien på denne. Masse mørk tørket frukt, malt, og i det hele tatt et måltid. Vanvittig mye god maltsmak i den. Men den føles mer som en slags avec du serverer i 0.2 til desserten.

Men, for de som er vant til øl med en tørr finish: oppleves doppelbock som "søt"? Jeg antar jo at jeg har bommet kraftig, men er ikke sikker. Target (stikke fingeren i luften target) var vel rundt 1.025. Og så ser jeg i ettertid at den store pilsner mengden nok er feil for stilen, og kan være en bidragsyter til sødmen, jeg rippet bare en oppskrift fra nettet for å prøve.

Jeg ser at jeg ikke har klart å lagre vannprofilen til denne, jeg mistenker at noe av sødmen kommer fra CaCl, men tja, får gå opp og låse meg inn i skapet og piske meg selv for at jeg ikke klarte å lagre den vannprofilen.

Tips til referanseøl på dobbelbock? High gravity og kaldfermentering var spennende, så det må jeg gjøre mer av.
 
Trenger et til stigerør til 12L fat, 69 spenn. Stemmer det at jeg ikke får tilbud om billigere frakt enn servicepakke til 121 kr fra Bryggselv? Hvis det stemmer så er jo det ganske ute, har ikke bestilt noe fra de på to år omtrent, og da husker jeg at jeg kunne få småplukk levert i postkassa til 49 kr.
 
Dette ER et dumt spørsmål. Jeg har faktisk ikke smakt noen utgaver av stilen jeg har brygget, Doppelbock, men ville teste ut teknikk for high gravity lager.

Søt, jeg vil si for søt ifht det jeg er vant til, tror den er for søt i det hele tatt. OG 80 FG 26. Men aromaen og smaken er helt sjukt rik, gjorde en kaldfermentering hele veien på denne. Masse mørk tørket frukt, malt, og i det hele tatt et måltid. Vanvittig mye god maltsmak i den. Men den føles mer som en slags avec du serverer i 0.2 til desserten.

Men, for de som er vant til øl med en tørr finish: oppleves doppelbock som "søt"? Jeg antar jo at jeg har bommet kraftig, men er ikke sikker. Target (stikke fingeren i luften target) var vel rundt 1.025. Og så ser jeg i ettertid at den store pilsner mengden nok er feil for stilen, og kan være en bidragsyter til sødmen, jeg rippet bare en oppskrift fra nettet for å prøve.

Jeg ser at jeg ikke har klart å lagre vannprofilen til denne, jeg mistenker at noe av sødmen kommer fra CaCl, men tja, får gå opp og låse meg inn i skapet og piske meg selv for at jeg ikke klarte å lagre den vannprofilen.

Tips til referanseøl på dobbelbock? High gravity og kaldfermentering var spennende, så det må jeg gjøre mer av.

Jeg har smakt en sånn én gang, og opplevde den på samme måten som du gjør. Helt klart for søt - for meg. Så det er ikke et øl jeg tenker å hverken drikke mer av eller brygge.
 
To korte og sikkert enkle spørsmål angående min hvetebrygg.

1: FG på mitt brygg skal i følge oppskrift være 1012. Det er nå etter 14 dager på 1014, er det innafor for flasking?

2: Har holdt temp på 18 grader under gjæring. Åpnet et vindu igår etter at det passerte 20 pluss i rommet. I dag var det 20 minus ute og kun 5 pluss i rommet der gjæringa pågår. Er dette kritisk eller har det ingenting å si?

Takk!
 
Ad 1: Tommelfingerregelen er at ølet skal ha ligget stabilt på samme SG i tre dager for at du skal være trygg på at det er FG - om det ellers ikke er noe som tyder på at du har et tilfelle av gjæring som har gått i stå. 1.014 virker ikke urimelig, men det avhenger litt av hvilken OG du hadde, og av hvilken gjær du har brukt.

Ad 2: Om det hadde skjedd før gjæringen var ferdig, ville det antakelig ført til at gjæringen hadde gått i stå. Nå spiller det sikkert liten rolle.

Det virker som om du forholder deg til romtemperaturen, men det er temperaturen i ølet som betyr noe. Under hovedgjæringen ligger den fort så mye som 4-5 grader over romtemperaturen. Når hovedgjæringen begynner å avta, synker den så, og du risikerer at gjæringen stopper opp før den er ferdig, og at du altså ikke får optimal utgjæring.
 
Dette ER et dumt spørsmål. Jeg har faktisk ikke smakt noen utgaver av stilen jeg har brygget, Doppelbock, men ville teste ut teknikk for high gravity lager.

Søt, jeg vil si for søt ifht det jeg er vant til, tror den er for søt i det hele tatt. OG 80 FG 26. Men aromaen og smaken er helt sjukt rik, gjorde en kaldfermentering hele veien på denne. Masse mørk tørket frukt, malt, og i det hele tatt et måltid. Vanvittig mye god maltsmak i den. Men den føles mer som en slags avec du serverer i 0.2 til desserten.

Men, for de som er vant til øl med en tørr finish: oppleves doppelbock som "søt"? Jeg antar jo at jeg har bommet kraftig, men er ikke sikker. Target (stikke fingeren i luften target) var vel rundt 1.025. Og så ser jeg i ettertid at den store pilsner mengden nok er feil for stilen, og kan være en bidragsyter til sødmen, jeg rippet bare en oppskrift fra nettet for å prøve.

Jeg ser at jeg ikke har klart å lagre vannprofilen til denne, jeg mistenker at noe av sødmen kommer fra CaCl, men tja, får gå opp og låse meg inn i skapet og piske meg selv for at jeg ikke klarte å lagre den vannprofilen.

Tips til referanseøl på dobbelbock? High gravity og kaldfermentering var spennende, så det må jeg gjøre mer av.
Ringnes Julebokk. Er du heldig har de på polet ennå. Så på Valkendorf i forrige uke. For meg er vel den det ypperste av det jeg har smakt i stilen.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har smakt en sånn én gang, og opplevde den på samme måten som du gjør. Helt klart for søt - for meg. Så det er ikke et øl jeg tenker å hverken drikke mer av eller brygge.
Jeg har aldri brygget noe slikt, men prøvde Ringnes sin Julebokk 2016 som visstnok er en dobbelbock. Jeg synes den var ganske god, men som mange slike mørke, alkoholsterke øl, så er serveringstemperatur helt sentralt for smaken. For kald, så går man glipp av mye, og for varm så blir den ofte litt for søt.
 
Tørrhumle på corny fat ? synes det var litt lite smak på IPA'en fra mangrove jacks, så lurte på om det kunne vert smart å tørrhumle den litt?

Hvilken humle?
Hvor mye?
Hvor lenge?
 
Tørrhumle på corny fat ? synes det var litt lite smak på IPA'en fra mangrove jacks, så lurte på om det kunne vert smart å tørrhumle den litt?

Hvilken humle?
Hvor mye?
Hvor lenge?
Nei. Du kan risikere at humlen setter seg i stigrøret, og det er litt irriterende, for da kommer det ikke øl ut.

Eller jo, om du har en veldig finmasket humlepose.
 
Nå, det står på siden der at «TOSS HOP PELLETS DIRECTLY INTO THE KEG FOR GREAT HOP AROMA AND FLAVOR. NO MORE WORRYING ABOUT A CLOGGED DIP TUBE», så da bør det være i orden. Men unødvendig å rope sånn.
 
Tørrhumle på corny fat ? synes det var litt lite smak på IPA'en fra mangrove jacks, så lurte på om det kunne vert smart å tørrhumle den litt?

Hvilken humle?
Hvor mye?
Hvor lenge?
Bare tørrhumle du,det går fint.
Bruk en humle pose og tørrhumle i 5-7 dager men pass på at humle posen er ren.kok den før bruk. Cascade er jo bankers
 
WLP007, er den treg til å starte gjæringa? Syntes det bobler mistenkelig lite. Har sjekket lokket og det skal være tett.
 
Tilbake
Topp