Tråden for dumme spørsmål.

...nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch..
Det har vel vært diskutert mye, dette med om trub skal/kan være med over i gjæringskaret. (Det er vel et Brulosophy-eksperiment som gir klarere øl dersom trub er med). Ut fra dette tilfellet vil jeg vel hevde at det er en dårlig ide dersom man bruker gammel gjærkake direkte på neste brygg. Personlig synes jeg en stor sil er en god ide, og bruker det for å få vekk 98.4% av trub når vørter ovrføres til gjæringskaret.
 
Gjæren var vasket og tok med alt fra forrige brygg som bestod av 1 pose us05 som resulterte i 3,5dl gjær. Når jeg tenker meg om hjelper det lite å vaske gjæren når humleball til kok er lekk og jeg tapper med all trub. Skulle kanskje brukt sil ja sarge, men har gått bortifra det i jakten på infeksjonsfritt øl. KISS osv. Men ja, skal innføre det igjen når jeg får noen flere cleane batcher under beltet.

Det mest irriterende med dette er at jeg må frem med hevert ved tapping for den grøten der går ikke gjennom krana.

Siden dette er tråden for dumme spørsmål: Regner dere antall timer til avskumming og høsting fra tidspunkt for pitching eller tiden gjæren starter? (hva enn det skulle bety for oss som ikke tar plopping som tegn på gjæring)
 
Gjæren var vasket og tok med alt fra forrige brygg som bestod av 1 pose us05 som resulterte i 3,5dl gjær. Når jeg tenker meg om hjelper det lite å vaske gjæren når humleball til kok er lekk og jeg tapper med all trub. Skulle kanskje brukt sil ja sarge, men har gått bortifra det i jakten på infeksjonsfritt øl. KISS osv. Men ja, skal innføre det igjen når jeg får noen flere cleane batcher under beltet.

Det mest irriterende med dette er at jeg må frem med hevert ved tapping for den grøten der går ikke gjennom krana.

Siden dette er tråden for dumme spørsmål: Regner dere antall timer til avskumming og høsting fra tidspunkt for pitching eller tiden gjæren starter? (hva enn det skulle bety for oss som ikke tar plopping som tegn på gjæring)

Tiden fra pitsjing kan jo variere, så du bør ta utgangspunkt i gjæringsstart. Men den inntreffer jo gjerne en eller annen gang i løpet av natta, når du sover:). Og dessuten kan gjæringsforløp være veldig ulike. Dette er ikke noen eksakt vitenskap, så ta det med de timene med diverse klyper salt. Du må se på gjæren. Så lenge det er nesten bare luft du spar ut, kan du hive den. Det er når skummet får en litt seigere konsistens, eller når du ser at det blir et ordentlig lag med gjær i gryta (Jeg bruker ei gryte) når det får stått en stund etter at du har høstet, at du har noe det er verdt å ta vare på.

Det er som med så mye annet; når du har gjort det et par ganger, får du en følelse for hva som blir riktig.
 
Takker. For prøve meg med 1 gryte først.
Hei.

Følger opp denne da du har fått mye rare svar angående BIAB.

Ved BIAB benyttes alt av vann du trenger ved start mesking. Ikke noe skyllevann.
Vann/malt forholdet blir da noe helt annet enn andre oppsett, men det er ikke noe problem...

Du trenger da 25 liter + vann som blir igjen malt + vann som koker bort.

Vannmengde som blir igjen i meskeposen avhenger av hvor mye du skviser denne. Typisk mindre enn 1l pr kg malt. 0,5 l eller mindre som utgangspunkt.

Avdamping må du finne ut selv. Det avhenger av hvor hardt du koker og effekt. Gassbrenneren vil gi hardere kok enn 2kw induksjon feks.

Feks 5kg malt til 25 Liter.

Da ville jeg mesket med
25 liter
+ 2,5 l (blir igjen i posen)
+ 3,5l (usikkert)
Altså totalt 31 liter vann

Ha da 31 liter vann i kjelen ved meskestart. Du har plass til dette i en gryte på 38l som du har. "Skylling" kan du gjøre ved å løfte posen opp og ned i vannet etter meskeslutt og etter at du har satt på varme. Når vannet er 75-77 grader løfter du opp posen helt.
Skvis posen og sjekk vannmengden. Du skal ha ca 28,5l før koking. Husk å ta høyde for temp på vannet ved måling.

Lykke til!
 
Vurderer å prøve å brygge pils for første gang, men planen min går litt i dass siden jeg ikke har et pålitelig gjæringsmiljø som holder mellom 8-12*C. Kjøleskapet mitt holder ca 7*C, men det er vel akkurat så lavt at halve gjæren legger seg for å sove?
Erfaringer med dette? Evt gjære pils i kjøleskap som er på?

(det er den kjøleskapstypen som ikke kan stille grader på mener jeg, mulig jeg skal sjekke bak)
 
Vurderer å prøve å brygge pils for første gang, men planen min går litt i dass siden jeg ikke har et pålitelig gjæringsmiljø som holder mellom 8-12*C. Kjøleskapet mitt holder ca 7*C, men det er vel akkurat så lavt at halve gjæren legger seg for å sove?
Erfaringer med dette? Evt gjære pils i kjøleskap som er på?

(det er den kjøleskapstypen som ikke kan stille grader på mener jeg, mulig jeg skal sjekke bak)
Du bør nok ha temperaturstyring som Inkbird eller STC1000. 7 grader er helt på grensen. Temperaturen i karet vil nok være rundt 10 grader under stormgjæringen, men etterpå blir 7 grader for lavt.
 
Hei, har et spørsmål angående ciderbrygging;
Jeg har satt 10l med cider i romtemp(22g) - (eplejuice + mangrove jacks's mo2 gjær) - gjærlås putrer og er inne i dag 4.
Angrer meg litt og ønsker gjerne å få en litt sterkere % på cideren, kan jeg åpne gjærkaret for å tilsette sukker? vil dette ødelegge batchen min?
 
Hei, har et spørsmål angående ciderbrygging;
Jeg har satt 10l med cider i romtemp(22g) - (eplejuice + mangrove jacks's mo2 gjær) - gjærlås putrer og er inne i dag 4.
Angrer meg litt og ønsker gjerne å få en litt sterkere % på cideren, kan jeg åpne gjærkaret for å tilsette sukker? vil dette ødelegge batchen min?

Tenker det er helt ok å gjøre. Flere oppskrifter anbefaler tilsetting av sukker på den den måten. Gi sukkeret et oppkok for desinfisering og avkjøl før du tilsetter.
 
Vurderer å prøve å brygge pils for første gang, men planen min går litt i dass siden jeg ikke har et pålitelig gjæringsmiljø som holder mellom 8-12*C. Kjøleskapet mitt holder ca 7*C, men det er vel akkurat så lavt at halve gjæren legger seg for å sove?
Erfaringer med dette? Evt gjære pils i kjøleskap som er på?

(det er den kjøleskapstypen som ikke kan stille grader på mener jeg, mulig jeg skal sjekke bak)
En av de første pilsene jeg brygget ble satt ut i garasjen på grunn av høy temperatur i kjelleren. Der falt temperaturen fra 9 til 5 grader, før den ble pakket i sovepose, og stabiliserte seg på 7 grader. Ble en god pils, så jeg hadde ikke vært bekymret for gjæring på 7 grader. Er det plass til isolasjon av gjæringskaret, vil du trolig klare en gjæringstemperatur på rundt 9 grader i kjøleskapet, som er helt ypperlig.
 
Ved BIAB benyttes alt av vann du trenger ved start mesking. Ikke noe skyllevann.
Vann/malt forholdet blir da noe helt annet enn andre oppsett, men det er ikke noe problem...

Du trenger da 25 liter + vann som blir igjen malt + vann som koker bort.
Det er en mulig måte å gjøre det på, men både jeg og en kamerat som brygger BIAB uavhengig av hverandre skyller selv om vi brygger BIAB. Det handler om effektivitet. Det er riktig at man starter med ganske mye vann, men min erfaring er å meske med litt mindre vann enn det man ønsker å ende opp med i gjæringskaret. Når man er ferdig med meskingen skyller jeg i et annet kar i flere omganger mens kjelen koker opp og heller over i kjelen inntil man har ønsket startvolum for kok.

Det har i hvert fall fungert godt for meg. Det gjør også at jeg får utnyttet kjelevolumet godt.
 
Jeg har vært så plaget med en infeksjon det siste året at det ikke har vært aktuelt å drive på den måten, men nå har jeg håp om å ha knekket dævelskapen.

Gratulerer! Infeksjon er noe herk. Teorier om hva som løste det for deg?
Jeg hadde et par selv men tror jeg har løst opp i det ved å skifte gjøringsbøtter. Men men. Jeg holder fortsatt på uten pumpe og uten ren o2 via slange for sikkerhets skyld enn så lenge.
 
Usikker. Hadde den gått i dvale "naturlig", og ikke pga temperatur ville jeg sagt nei til magnetrører siden det er så kort tid siden, mest pga oksidering. Dette kan du jo dekantere av og bunnfelle forsåvidt, men du vil jo få litt fres på sakene asap. Men hvis den gikk i dvale pga "tvang" så er jeg usikker på hvor mye lipeder og den slags matpakke den fikk bygget opp.

Samtidig så trenger du ikke rare starteren vil jeg tro, så denne lille vørteren vil nok neppe påvirke brygget i nevneverdig grad mtp oksidering. Det sies vel 5% av totalt vørter volum går greit, ifht hvor stor full starter du kan ha oppi der.

Du hadde helt rett. Jeg prøvde å lage en starter med den bunnfelte gjæren. Etter ett døgn på magnetrøreren var det null skum og ikke noe mer gjærlukt enn ved start. Satte en ny starter med ny gjær, 115 g spraymalt og 2 liter vann. Den kom godt i gang etter et døgn, så jeg pelmet den i gjæringsdunken/gilen. Nå har det gått tre-fire døgn, og der har vel kommet tilsvarende mange plopp i gjærlåsen :/
SG har endret seg fra å ligge temmelig stabilt på 1.020 til å veksle mellom 1.020 og 1.018. Begynner å lure på om noe er galt med Tilt-hydrometeret ...
Vis vedlegget
 
Det finnes både tradisjonelle og moderne måter og brygge BIAB på. Tradisjonbryggerne mener det bare finnes en. Jeg pleier derfor å omtale det som flere metoder / teknikker ved bruk av BIAB pose.
Mye har skjedd siden teknikken først ble utviklet. Det viktigste for meg er å finne en effektiv teknikk som er repeterbar. Avhengig av øltype, bruker jeg No-Sparge (alt vannet), Batch-Sparge (tapper av all vørteren og fyller opp med nytt vann). Jeg sirkulerer (kontinuerlig) alltid for å holde en mest mulig jevn temperatur.
Navnet skjemmer ingen.
 
Hehe.. kansje et litt dårlig spørsmål.
Tenkte mer på modning osv..
Jeg vurderte faktisk spøken: send den til meg så skal jeg tenke på det.
Men fra kanon til revolver: Du modner BEL på samme måte som på flaske? Lenge, med yppige smaksprøver. For så å finne ut at du burde ventet til akkurat nå når du tar siste glasset [emoji1417]
 
Hehe.. kansje et litt dårlig spørsmål.
Tenkte mer på modning osv..
Ja, jeg skjønte vel egentlig at du lurte på noe annet. Jeg har en på 8 %, og den var drikkeklar ca. en måned etter karbonering. Har en annen på 11,5 %, den trengte tre måneder. Begge sto i en kjellerbod på ca 7-8 grader. Mener jeg har lest en gang en tommelfingerregel om at modningstiden for øl er en uke pr %, men så har jeg lest mye rart....


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Tilbake
Topp