Finn Berger
Moderator
Gjæren var vasket og tok med alt fra forrige brygg som bestod av 1 pose us05 som resulterte i 3,5dl gjær. Når jeg tenker meg om hjelper det lite å vaske gjæren når humleball til kok er lekk og jeg tapper med all trub. Skulle kanskje brukt sil ja sarge, men har gått bortifra det i jakten på infeksjonsfritt øl. KISS osv. Men ja, skal innføre det igjen når jeg får noen flere cleane batcher under beltet.
Det mest irriterende med dette er at jeg må frem med hevert ved tapping for den grøten der går ikke gjennom krana.
Siden dette er tråden for dumme spørsmål: Regner dere antall timer til avskumming og høsting fra tidspunkt for pitching eller tiden gjæren starter? (hva enn det skulle bety for oss som ikke tar plopping som tegn på gjæring)
Tiden fra pitsjing kan jo variere, så du bør ta utgangspunkt i gjæringsstart. Men den inntreffer jo gjerne en eller annen gang i løpet av natta, når du sover
Det er som med så mye annet; når du har gjort det et par ganger, får du en følelse for hva som blir riktig.