Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har det sånn med bunnhøsting/gjærvask. «Er dette faktisk gjær, eller bare malt-/humlerester og annet grums?»
Det er jo det. Men vaskingen skiller bra syns jeg.
Har forøvrig hatt veldig bra resultater ved chainsmoking. Bare spadd vekk halve gjærkaken og dumpet ny vørter oppå. Men i hodet mitt forutsetter jo det at det ikke er tørrhumlet og jævlig det som ligger der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er ingen garvet veteran, men har prøvd begge, og vil si topphøsting helt klart er enklest.



Enig, men problemet er at det er relativt få gjærtyper som egner seg for det. De er til gjengjeld ofte veldig gode, da. WLP028, Wyeast 1318 er to gode britiske.

Topphøsting gir deg sunnere gjær, og du kan holde den samme gående nærmest i det uendelige, mens bunnhøsting har klare begrensninger. Etter en del generasjoner kan du regne med at du har en annen gjær enn den du startet med, pga. mutasjonsraten.

Jeg har stor tro på det @Terje J sier i innlegget sitt på forrige side; om du lagrer skikkelig, kan du lagre lenge.
 
Enig, men problemet er at det er relativt få gjærtyper som egner seg for det. De er til gjengjeld ofte veldig gode, da. WLP028, Wyeast 1318 er to gode britiske.
Heldigvis er vi i denne tråden, så da spør jeg: Hvilke egenskaper er det som gjør at en gjær egner seg bedre for topphøsting enn andre?
 
At den 'skummer'. Ikke alle gjør det

Jo, det gjør de jo. Jeg har akkurat skuffa ut skum i to omganger fra 25 liter Lucky Jack på wlp004 for å unngå tett gjærlås, men det blir ikke brukbar gjær av det; det er bare luft. De som kan høstes, er de som danner et tjukkere, litt seigere skum. Men det er jo bare å prøve. Du har fint lite igjen for jobben når du høster fra et brygg med en gjærtype som ikke egner seg. Mens det kan bli skikkelige mengder av dem som gjør det.

Men NB; det første som dannes, skal aldri brukes. Det skal skummes av. Det er det som dannes seinere, etter ca. 24timers gjæring, vi er interessert i.
 
Kjedelig at us05 ikke egnet seg. Eller var det bare jeg som bommet på timingen. Var gjenbruk etter bunnhøsting fra annet brygg. Og nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch.. :rolleyes:
Vis vedlegget
 
Kjedelig at us05 ikke egnet seg. Eller var det bare jeg som bommet på timingen. Var gjenbruk etter bunnhøsting fra annet brygg. Og nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch.. :rolleyes:
Vis vedlegget 29616

7 liter bunnfall i en 22 liters batch - det må være en slags rekord:). Hiver du med alt hele veien? Litt interessant, egentlig - jeg prøver å rense så godt jeg kan på hvert trinn, og om jeg ikke tørrhumler, så er det vel sjelden noe særlig mer enn en halv liter som ligger igjen i gjæringsbøtta etter tapping. Men jeg vet ikke hvor mye det ville vært der om jeg i stedet hadde tatt med alt.

05 er vel ikke blant dem som kan topphøstes? Det er ganske få av dem, og jeg har ingen oversikt.
 
Us-05 kan topphøstes :)

Men! spørs hva slags øl du lager, men, kan være at du trenger en starter på det, den gir ofte et knepp for lite på normalstyrke øl synes jeg hvis du ikke er der til riktig tid, flere ganger. Men jo, den vil jeg absolutt si kan topphøstes. Og den blir veldig fort ganske rå som en husgjær, noen få runder og så har du et beist du kan tilskrive noen ekstra prosentpeng utgjæring, og med enda cleanere smaksprofil.
 
Sist redigert:
...nå sitter jeg her med 7 liter bunnfelt gjær og trub på en 22 liters batch..
Det har vel vært diskutert mye, dette med om trub skal/kan være med over i gjæringskaret. (Det er vel et Brulosophy-eksperiment som gir klarere øl dersom trub er med). Ut fra dette tilfellet vil jeg vel hevde at det er en dårlig ide dersom man bruker gammel gjærkake direkte på neste brygg. Personlig synes jeg en stor sil er en god ide, og bruker det for å få vekk 98.4% av trub når vørter ovrføres til gjæringskaret.
 
Gjæren var vasket og tok med alt fra forrige brygg som bestod av 1 pose us05 som resulterte i 3,5dl gjær. Når jeg tenker meg om hjelper det lite å vaske gjæren når humleball til kok er lekk og jeg tapper med all trub. Skulle kanskje brukt sil ja sarge, men har gått bortifra det i jakten på infeksjonsfritt øl. KISS osv. Men ja, skal innføre det igjen når jeg får noen flere cleane batcher under beltet.

Det mest irriterende med dette er at jeg må frem med hevert ved tapping for den grøten der går ikke gjennom krana.

Siden dette er tråden for dumme spørsmål: Regner dere antall timer til avskumming og høsting fra tidspunkt for pitching eller tiden gjæren starter? (hva enn det skulle bety for oss som ikke tar plopping som tegn på gjæring)
 
Gjæren var vasket og tok med alt fra forrige brygg som bestod av 1 pose us05 som resulterte i 3,5dl gjær. Når jeg tenker meg om hjelper det lite å vaske gjæren når humleball til kok er lekk og jeg tapper med all trub. Skulle kanskje brukt sil ja sarge, men har gått bortifra det i jakten på infeksjonsfritt øl. KISS osv. Men ja, skal innføre det igjen når jeg får noen flere cleane batcher under beltet.

Det mest irriterende med dette er at jeg må frem med hevert ved tapping for den grøten der går ikke gjennom krana.

Siden dette er tråden for dumme spørsmål: Regner dere antall timer til avskumming og høsting fra tidspunkt for pitching eller tiden gjæren starter? (hva enn det skulle bety for oss som ikke tar plopping som tegn på gjæring)

Tiden fra pitsjing kan jo variere, så du bør ta utgangspunkt i gjæringsstart. Men den inntreffer jo gjerne en eller annen gang i løpet av natta, når du sover:). Og dessuten kan gjæringsforløp være veldig ulike. Dette er ikke noen eksakt vitenskap, så ta det med de timene med diverse klyper salt. Du må se på gjæren. Så lenge det er nesten bare luft du spar ut, kan du hive den. Det er når skummet får en litt seigere konsistens, eller når du ser at det blir et ordentlig lag med gjær i gryta (Jeg bruker ei gryte) når det får stått en stund etter at du har høstet, at du har noe det er verdt å ta vare på.

Det er som med så mye annet; når du har gjort det et par ganger, får du en følelse for hva som blir riktig.
 
Takker. For prøve meg med 1 gryte først.
Hei.

Følger opp denne da du har fått mye rare svar angående BIAB.

Ved BIAB benyttes alt av vann du trenger ved start mesking. Ikke noe skyllevann.
Vann/malt forholdet blir da noe helt annet enn andre oppsett, men det er ikke noe problem...

Du trenger da 25 liter + vann som blir igjen malt + vann som koker bort.

Vannmengde som blir igjen i meskeposen avhenger av hvor mye du skviser denne. Typisk mindre enn 1l pr kg malt. 0,5 l eller mindre som utgangspunkt.

Avdamping må du finne ut selv. Det avhenger av hvor hardt du koker og effekt. Gassbrenneren vil gi hardere kok enn 2kw induksjon feks.

Feks 5kg malt til 25 Liter.

Da ville jeg mesket med
25 liter
+ 2,5 l (blir igjen i posen)
+ 3,5l (usikkert)
Altså totalt 31 liter vann

Ha da 31 liter vann i kjelen ved meskestart. Du har plass til dette i en gryte på 38l som du har. "Skylling" kan du gjøre ved å løfte posen opp og ned i vannet etter meskeslutt og etter at du har satt på varme. Når vannet er 75-77 grader løfter du opp posen helt.
Skvis posen og sjekk vannmengden. Du skal ha ca 28,5l før koking. Husk å ta høyde for temp på vannet ved måling.

Lykke til!
 
Tilbake
Topp