Tråden for dumme spørsmål.

Dersom ølet blir sterkere enn man ønsker fordi det gjærer for langt ned: Er det noe problem å tilsette vann etterpå? Altså FØR karbonering.
Ikke noe problem, men er usikker på om det forbedrer ølet. Det vil vel allerede oppleves tynnere pga av for lav FG/høyt alkoholinnhold. Å tilsette mer vann vil vel vel gjøre det enda tynnere?
 
Noen som kan hjelpe meg med spesialmalt? Tar snart steget over i ekstrakt brygging, og er på utkikk etter spesialmalt som kan brukes litt "allround". Planlegger et brygg med lys DME og spesialmalt med Saaz som eneste humle. Lurer på om det da finnes spesialmalt som kan brukes i flere forskjellige typer brygg. Tenker på å bruke samme type spesialmalt i en ipa ved et senere tidspunkt.
 
Ikke noe problem, men er usikker på om det forbedrer ølet. Det vil vel allerede oppleves tynnere pga av for lav FG/høyt alkoholinnhold. Å tilsette mer vann vil vel vel gjøre det enda tynnere?

Takk.
Tanken er at det skal bli "tynnere" (dvs mindre) alkohol, så det er ikke noe problem. Det skal selvsagt ikke gjøres dersom smaken/fylden ikke tilsier at det vil tåle å "mildnes".

Vann som tilsettes etter gjæring bør kanskje også være kokt og nedkjølt for å redusere oksygeninnholdet i vannet.

Takk for svar. Koking er sikkert lurt, ja.


Er det noen som har prøvd dette i praksis?
 
Noen som kan hjelpe meg med spesialmalt? Tar snart steget over i ekstrakt brygging, og er på utkikk etter spesialmalt som kan brukes litt "allround". Planlegger et brygg med lys DME og spesialmalt med Saaz som eneste humle. Lurer på om det da finnes spesialmalt som kan brukes i flere forskjellige typer brygg. Tenker på å bruke samme type spesialmalt i en ipa ved et senere tidspunkt.
Jeg har brukt CaraHell (Weyermann) som allround krystallmalt i flere brygg; alt fra APA og IPA til ordinary bitter. Godt fornøyd!
 
Takk.
Tanken er at det skal bli "tynnere" (dvs mindre) alkohol, så det er ikke noe problem. Det skal selvsagt ikke gjøres dersom smaken/fylden ikke tilsier at det vil tåle å "mildnes".



Takk for svar. Koking er sikkert lurt, ja.


Er det noen som har prøvd dette i praksis?

Det blir ikke bare mindre alkohol det blir også mindre smak av ølet.......så la det være,godt øl blir det uanz.....
 
Dersom ølet blir sterkere enn man ønsker fordi det gjærer for langt ned: Er det noe problem å tilsette vann etterpå? Altså FØR karbonering.
Stor forskjell på å tynne ut en Stout med OG 1.100 og en Pils med OG 1.030. Trenger mer info, ellers blir det bare synsing :)
 
Stor forskjell på å tynne ut en Stout med OG 1.100 og en Pils med OG 1.030. Trenger mer info, ellers blir det bare synsing :)
Det er først og fremst snakk om en lys pale ale. En slags Brooklyn American Ale.

Noen ganger har det vist seg ETTER gjæring at den ikke har blitt så mild og lys som jeg ønsket. Da burde det jo være mulig å tynne ut, så sant det ikke er direkte risikabelt på noe vis.
 
Sist redigert:
Hei folkens, skal straks prøve meg som øl brygger, Kasserolle/bb30 auto.

Leser meg opp på hvordan jeg skal få til et mest mulig velykket resultat, men sliter med og få på plass mengder vann.

På disse to linkene så er det varierende på hva man skal bruke.

https://indd.adobe.com/view/e3e20fd7-df22-441d-9d4b-2f21111215a9

https://indd.adobe.com/view/4ca41a5f-612a-4d45-9115-4aae6198814c

Sp er blir det store forskjeller i resultat?
eks 5,5 kg x 2 + 5
eks 5,5 kg x 2,5 + 5

Slik jeg tolker dette er det oppskriften på produktet Kölsh jeg bør følge 5,5kg x 2,5+5 som gir 18,75l
Samt at jeg fyller opp med skylling til 30 l total?

Tanken var å unngå utslagsvasken...

Trenger også et tips på hvordan folket vasker/fjerner etiketter på glass flaskene sine.
 
Hei folkens, skal straks prøve meg som øl brygger, Kasserolle/bb30 auto.

Leser meg opp på hvordan jeg skal få til et mest mulig velykket resultat, men sliter med og få på plass mengder vann.

På disse to linkene så er det varierende på hva man skal bruke.

https://indd.adobe.com/view/e3e20fd7-df22-441d-9d4b-2f21111215a9

https://indd.adobe.com/view/4ca41a5f-612a-4d45-9115-4aae6198814c

Sp er blir det store forskjeller i resultat?
eks 5,5 kg x 2 + 5
eks 5,5 kg x 2,5 + 5

Slik jeg tolker dette er det oppskriften på produktet Kölsh jeg bør følge 5,5kg x 2,5+5 som gir 18,75l
Samt at jeg fyller opp med skylling til 30 l total?

Tanken var å unngå utslagsvasken...

Trenger også et tips på hvordan folket vasker/fjerner etiketter på glass flaskene sine.
Jeg brygget en kølsch akkurat på min bb 30a jeg mesket med 22 liter vann,så skylte jeg til ca 28,5 L til kok. Fikk ca 24 L i bøtta.Traff OG spot on.
 
Det er først og fremst snakk om en lys pale ale. En slags Brewdog American Ale.

Noen ganger har det vist seg ETTER gjæring at den ikke har blitt så mild og lys som jeg ønsket. Da burde det jo være mulig å tynne ut, så sant det ikke er direkte risikabelt på noe vis.
Skjønner. Faren er at smaken av vann vil bli tydelig. 'Utvannet' smak vil gi dårlige assosiasjoner. Det er vanskelig å lage god lavalkohol øl. Det er derimot lett å tynne den ut med vann, men jeg ville ha testet med kokt/nedkjølt vann bare på noe få flasker, og beholdt resten som de er.
 
Skjønner. Faren er at smaken av vann vil bli tydelig. 'Utvannet' smak vil gi dårlige assosiasjoner. Det er vanskelig å lage god lavalkohol øl. Det er derimot lett å tynne den ut med vann, men jeg ville ha testet med kokt/nedkjølt vann bare på noe få flasker, og beholdt resten som de er.
God ide! Takk for tips :)
 
Fjerning av etiketter kommer veldig an på etikettene. Hjemmelagde etiketter festet med melk går av med bløtlegging i varmt vann. Kommersielle etiketter varierer veldig. Jeg bruker som regel varmt såpevann i steg 1. Bløtlegging i 5-15 minutter. Noen løsner av seg selv, noen kan trekkes av, noen går i oppløsning og noen må skrapes av. Som regel sitter det igjen limrester på kommersielle flasker. Går de ikke av med oppvaskbørsten, så kommer steg 2, olje og skuresvamp. Dette fjerner som regel limrestene. Oljerestene kan vaskes vekk etterpå.

Flasker som ikke kan løses med det ovenstående går i glassgjenvinning for min del.
 
I "Hva skal du brygge i dag?" har jeg fått tips om å pitche aktiv (regner jeg med) lagergjær i håp om å havne på en litt lavere FG i forsøket mitt på Prestesonen.
Det jeg lurer på er om jeg må ta noe særlig hensyn til temperatur? Brygget står nå på 22 grader, men dette er kanskje i overkant for en lagergjær? Jeg lurer altså på om jeg burde senke temperaturen før eventuell pitch av lagergjær? Håpet er at ny gjær kan klare å ete 5-10 sg-poeng. Er dette nok til at høy temp er et problem?
 
Fjerning av etiketter kommer veldig an på etikettene. Hjemmelagde etiketter festet med melk går av med bløtlegging i varmt vann. Kommersielle etiketter varierer veldig. Jeg bruker som regel varmt såpevann i steg 1. Bløtlegging i 5-15 minutter. Noen løsner av seg selv, noen kan trekkes av, noen går i oppløsning og noen må skrapes av. Som regel sitter det igjen limrester på kommersielle flasker. Går de ikke av med oppvaskbørsten, så kommer steg 2, olje og skuresvamp. Dette fjerner som regel limrestene. Oljerestene kan vaskes vekk etterpå.

Flasker som ikke kan løses med det ovenstående går i glassgjenvinning for min del.
Fant ikke spm du svarer på her.

Hva mener du med hjemmelagde med melk, snakker vi A4 papirark kvalitet og tynt lag med melk børstet på flaske?
Jeg lurer selv på noen "hacks" til merkelapper, systemet mitt med å orde de etter korkfarge blir for simpelt i lengden. Vurderte å prøve til/fra lapper som brukes på gaver, har noen erfaringer med disse?

Det viktigste for meg er at de kommer av noe lett - har sloss med alt for mange flaskelapper under varmt vann springen.
 
Fant ikke spm du svarer på her.

Hva mener du med hjemmelagde med melk, snakker vi A4 papirark kvalitet og tynt lag med melk børstet på flaske?
Jeg lurer selv på noen "hacks" til merkelapper, systemet mitt med å orde de etter korkfarge blir for simpelt i lengden. Vurderte å prøve til/fra lapper som brukes på gaver, har noen erfaringer med disse?

Det viktigste for meg er at de kommer av noe lett - har sloss med alt for mange flaskelapper under varmt vann springen.

Jeg bruker tabellfunksjonen i Word/Open office, og lager etikettene med den. 2 spalter, 3 etiketter i hver spalte, 6 per ark. (Vanlig A4 kopipapir.)Print ut, skjær opp.

Så: En fuktig klut, en skål melk, en stabel ferdigkuttede etiketter og masse flasker med øl. Ta etikketten, dra den over melka så den blir fuktet med melk på undersida, sett den på en ølflaske, stryk ut eventuelle ujevnheter, tørk av det som måtte være å tørke av. Og det er det. Går rimelig kjapt unna etter hvert som du får tak på det. Men jeg kløna fælt i starten.

Fjernes veldig lett gjennom å fukte etiketten.
 
Jeg lager så små batcher at jeg tar meg tid til å stryke melk bak på hver etikett med et lite stykke skumplast (som en svamp)
 
Tilbake
Topp