Tråden for dumme spørsmål.

Hei. Jeg brygget nettopp en mangrove Jacks nz pale ale. Spørsmålet jeg Jar er ang den medfølgende humlen. Det står i instruksjonen at jeg skal vente med å tørrhumle i 7 dager og til sg er mindre enn 1015. Er det ikke etter stormjæringen man skal tørrhumle? Altså etter ca 5 dager? Det er humlepellets. Det står også , after adding pellets replace the lid... Skal jeg bytte lokk?
 
Hei. Jeg brygget nettopp en mangrove Jacks nz pale ale. Spørsmålet jeg Jar er ang den medfølgende humlen. Det står i instruksjonen at jeg skal vente med å tørrhumle i 7 dager og til sg er mindre enn 1015. Er det ikke etter stormjæringen man skal tørrhumle? Altså etter ca 5 dager? Det er humlepellets. Det står også , after adding pellets replace the lid... Skal jeg bytte lokk?

Nei, du skal vel bare sette det på igjen:).

Du skal ikke tørrhumle før du er sikker på at ølet er utgjæret - med mindre du vil ha en egen effekt av å humle mens det gjærer. 5 dager regnes gjerne som ideell tid med humla i - joda, det finnes nok flere meninger om det, men mange mener at 5 dager er bra - derfor bør du beregne det slik at du humler 5 dager før du tapper opp. Og du bør som regel gi ølet minst 14 dager før du tapper opp. (Jeg lar det ofte gå 3 uker.) Da blir regnestykket 14 minus 5 = 9 dager fra du setter ølet til du tørrhumler. Hvis altså ølet er ferdig utgjæret da.
 
Nei, du skal vel bare sette det på igjen:).

Du skal ikke tørrhumle før du er sikker på at ølet er utgjæret - med mindre du vil ha en egen effekt av å humle mens det gjærer. 5 dager regnes gjerne som ideell tid med humla i - joda, det finnes nok flere meninger om det, men mange mener at 5 dager er bra - derfor bør du beregne det slik at du humler 5 dager før du tapper opp. Og du bør som regel gi ølet minst 14 dager før du tapper opp. (Jeg lar det ofte gå 3 uker.) Da blir regnestykket 14 minus 5 = 9 dager fra du setter ølet til du tørrhumler. Hvis altså ølet er ferdig utgjæret da.

Tusen takk for svar :) da er det bare å vente å se. Er skikkelig spent på denne
 
Hei. Skal nå flaske mitt første brygg. Ser i gjæringskaret at nivået er 20liter. Når jeg ska beregne antall gram sukker til karbonering, skal jeg da bergne med gjæren og det i bunnen? Ser det er vertfall 1liter.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 
Hei. Skal nå flaske mitt første brygg. Ser i gjæringskaret at nivået er 20liter. Når jeg ska beregne antall gram sukker til karbonering, skal jeg da bergne med gjæren og det i bunnen? Ser det er vertfall 1liter.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Du beregner sukkermengde ut ifra det volumet som havner i omstikkingskaret, hvis du bruker det.. Hvis du legger igjen f.eks 1L i gjæringskaret så vil du ende opp med sukker tilsvarende en liter for mye hvis du teller med det.
 
Oppdaget ikke no skum da jeg rehydrerte US-05 idag slik jeg pleier
~22 grader, 30 min
grunn til bekymring?
 
Hei. Jeg brygget en Mangrove Jacks Nz Pale Ale i går. Den kom med mangrove Jacks m44 yeast. Den har nå stått i 24 timer og ser ingen aktivitet enda i vannlåsen! Med de andre settene har det vært aktivitet allerede etter 4-5 timer. Jeg var dum nok til å ikke rehydrere før jeg heiv den oppi... Glemte det helt. Har lest på nettet at det er skikkelig "Lag time "på denne gjæren. Er det noen andre her som har hatt samme problemet? Ølen står på ca 20 grader, OG var 1045. Noen forslag?

Edit: Brygget plopper nå ca 1 gang i minuttet. Små rolige plopp, så noe skjer jo...
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 41
  • 0 bytes · Sett: 46
Sist redigert:
Hei. Jeg brygget en Mangrove Jacks Nz Pale Ale i går. Den kom med mangrove Jacks m44 yeast. Den har nå stått i 24 timer og ser ingen aktivitet enda i vannlåsen! Med de andre settene har det vært aktivitet allerede etter 4-5 timer. Jeg var dum nok til å ikke rehydrere før jeg heiv den oppi... Glemte det helt. Har lest på nettet at det er skikkelig "Lag time "på denne gjæren. Er det noen andre her som har hatt samme problemet? Ølen står på ca 20 grader, OG var 1045. Noen forslag?

Edit: Brygget plopper nå ca 1 gang i minuttet. Små rolige plopp, så noe skjer jo...
Relax, don't worry, have a homebrew.
La den stå en stundt til og les av SG etter noen dager om du er bekymret.
 
Kan ikke si jeg har lagt merke til skum tidligere. Så jeg vil si nei.

Nå har det gått 20 timer etter pitch, fortsatt ikke tegn til skum
grunn til bekymring?
Har alltid dannet seg skum tidligere når jeg har rehydrert på noe høyere temp. +/- 27,
men det kan da ikke ha så mye å si :/
 
Nå har det gått 20 timer etter pitch, fortsatt ikke tegn til skum
grunn til bekymring?
Har alltid dannet seg skum tidligere når jeg har rehydrert på noe høyere temp. +/- 27,
men det kan da ikke ha så mye å si :/

20t med us-05 uten tegn til skum er vel litt utenfor normen ja. Temperatur og pitch er vel i orden antar jeg.
 
Nå har det gått 20 timer etter pitch, fortsatt ikke tegn til skum
grunn til bekymring?
Har alltid dannet seg skum tidligere når jeg har rehydrert på noe høyere temp. +/- 27,
men det kan da ikke ha så mye å si :/

Jeg har opplevd at den har hatt veldig lang lagtid. (Og ble like bekymret som du er:).) Men den kom igang, og resultatet ble bra, ingen dårlig utgjæring.
 
Ja, det er litt underlig
mener å huske at det er litt uvanlig for 05, begynte å lure på om jeg har fått dårlig/skadet gjær
men nå har det dannet seg et tynt lag
problemet er at jeg må velge mellom 17 og 23 grader,
men tror jeg skal holde meg kald
 
Ja, det er litt underlig
mener å huske at det er litt uvanlig for 05, begynte å lure på om jeg har fått dårlig/skadet gjær
men nå har det dannet seg et tynt lag
problemet er at jeg må velge mellom 17 og 23 grader,
men tror jeg skal holde meg kald

Ikke gjør noe, går sikkert helt greit. Selv pitcher jeg den på ca 14 og bruker 18 timer opp til 19, og da er det passe greit oppi der. Sjekket du best før datoen?
 
Noe grunn til at du prøvde å rehydrere på bare 22grader ? Har alltid bare holdt meg til 27 +/- 3 siden jeg begynte med rehydrering.
 
Ikke annet enn at det var det vannet havnet på etter at jeg blandet kokende vann og kaldt vann fra springen
 
Tilbake
Topp