Brygget porter 27. des. OG 1.059, 24 liter, innmesk på 69 grader i 60 min. 79 % Maris Otter, 9 % Crystal 60 L, 7 % Brown, 3 % Sjokolademalt, 2 % Svart malt og 1 % Blackstrap Molasses (i kok), rundt regnet. Rehydrerte to pakker nottingham, gjærnæring i kok. Begynte gjæringen på 18 grader, tok den gradvis opp etter ca ei uke og står på 20.5 grader nå. Dag 15 og dag 23 (11. jan og 19. jan) viste SG-måling stabil på 1.021, har ikke målt siden. Mesket høyt så 1.021 er jo omtrent som forventet og i seg selv helt ok.
Problemet er at det fortsatt er temperaturforskjell mellom øl og luften rundt. Det var lenge 17 grader i luften rundt, nå er det 18 grader. Jeg har trykket forsiktig på lokket og det vikrer som om det fortsatt er en forsiktig CO2-produksjon. Ølet står i kjøleskap med STC-1000, isolert temp.probe midt på kar, altså tenker jeg at det fortsatt genereres varme i ølet. Alt gikk fint og etter planen på bryggedagen. Mine tidligere øl har stort sett blitt ferdig med gjæring innen to uker og temperaturene har blitt like i øl og i kjøleskap.
Pga. sykdom og diverse har jeg ikke fått flasket enda, men nå nærmer det seg. Samtidig er jeg litt bekymret for flasking ettersom det fortsatt er det jeg tolker som tegn på gjæraktivitet, nå rundt 6-7 uker etter pitch. Høres dette ut som et infisert øl? Det smaker ok. Har vurdert å overføre til sekundær og lage mitt første brett-øl, jeg tenker det kanskje kan redde ølet om det skulle bli nødvendig å redde det fra noe.