Tråden for dumme spørsmål.

Det er det jo. Sier du at du ikke ville brukt den gjæra? Jeg kan fortsatt ombestemme meg, den er ikke rehydrert ennå.
Veldig usikker.. jeg har kastet endel gjær som jeg har sett at jeg ikke får bruk for før utløpsdato.. der er jo sikkert celler igjen, men tror ikke jeg personlig hadde gjort det :D

Bare så det er sagt: Jeg har fem poser til med US-05 som holder ett år til, men jeg vil jo nødig kaste "mat".
Om du hadde brukt 2 poser på 20 liter OG 1.050, så må du jo bruke så mye.
Men at posen er "gått ut på dato" trenger du ikke å bry deg om.
Hadde den vært 2 år over dato, så er det en helt annen sak.

Sikkert et idiotisk spørsmål som har blitt stilt før, men må bare spørre!
Er det bare meg, eller er det "alltid" noe feil med eget brygg? Det er ikke det at det smaker dritt eller noe sånn, men jeg har blitt fanget i jakten etter å brygge noe som for meg er "helt perfekt".. Er det noe flere føler på? Selv om familie og venner syns ølet er helt fantastisk, så ender jeg med å tenke at det mangler noe. Uansett brygg!
Flere mer samme tanke?
Er man tilstrekkelig interessert i noe, så blir man vel aldri fornøyd. Dersom bryggeren av verdens beste øl har en viss kritisk distanse, finner sikkert de sikkert også noe feil.

For å sette oss bryggere litt høyt: en billedkunstner, regissør eller forfatter gremmes jo alltid også over ting som burde vært gjort litt bedre/annerledes i verkene sine. Om de unngår å nevne det er det nok bare før å selge bedre ;)

Brygget porter 27. des. OG 1.059, 24 liter, innmesk på 69 grader i 60 min. 79 % Maris Otter, 9 % Crystal 60 L, 7 % Brown, 3 % Sjokolademalt, 2 % Svart malt og 1 % Blackstrap Molasses (i kok), rundt regnet. Rehydrerte to pakker nottingham, gjærnæring i kok. Begynte gjæringen på 18 grader, tok den gradvis opp etter ca ei uke og står på 20.5 grader nå. Dag 15 og dag 23 (11. jan og 19. jan) viste SG-måling stabil på 1.021, har ikke målt siden. Mesket høyt så 1.021 er jo omtrent som forventet og i seg selv helt ok.

Problemet er at det fortsatt er temperaturforskjell mellom øl og luften rundt. Det var lenge 17 grader i luften rundt, nå er det 18 grader. Jeg har trykket forsiktig på lokket og det vikrer som om det fortsatt er en forsiktig CO2-produksjon. Ølet står i kjøleskap med STC-1000, isolert temp.probe midt på kar, altså tenker jeg at det fortsatt genereres varme i ølet. Alt gikk fint og etter planen på bryggedagen. Mine tidligere øl har stort sett blitt ferdig med gjæring innen to uker og temperaturene har blitt like i øl og i kjøleskap.

Pga. sykdom og diverse har jeg ikke fått flasket enda, men nå nærmer det seg. Samtidig er jeg litt bekymret for flasking ettersom det fortsatt er det jeg tolker som tegn på gjæraktivitet, nå rundt 6-7 uker etter pitch. Høres dette ut som et infisert øl? Det smaker ok. Har vurdert å overføre til sekundær og lage mitt første brett-øl, jeg tenker det kanskje kan redde ølet om det skulle bli nødvendig å redde det fra noe.

Hvor stor gryte kan man egentlig benytte til en Caso eller Bryggselv induksjonskoketopp, og få stabilt kok? Har noen prøvd en 75 liters gryte?

Hvor stor gryte kan man egentlig benytte til en Caso eller Bryggselv induksjonskoketopp, og få stabilt kok? Har noen prøvd en 75 liters gryte?
Jeg koker på en 76/78 liters gryte. Med lokket litt på koker det sånn passe.

Jeg bruker som oftest en 3 kw "kokestav" i tillegg for å få nok avdamping.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Har du isolert kjelen og hvor mye tror du du kan koke uten kokestaven?
Se bort fra oppkoking.
Leser vel at det skal gå greit med (full?) 50l kjele men vil det gjøre det med samme volum i 75 literen?

Fanget gjær-i-trub for noen måneder siden, og skulle vente en halvtime før jeg dekanderte. Dog kom jeg liksom aldri videre...

Håp eller avløp?
(Er Denny's Favorite og aøt ble omhyggelig kokt etc før fangst)
Vis vedlegget

Jeg ville tatt ut noe som kanskje1/20-del i et nytt glass, dekantert av det om holder seg flytende og prøvd å starte det,. Mest for moro skyld kanskje. Gjerne ta av flere 1/20- deler og så samle i ett glass så du ikke ender opp med to levende celler fra det ene glasset som du prøver å ri videre på.

Fanget gjær-i-trub for noen måneder siden, og skulle vente en halvtime før jeg dekanderte. Dog kom jeg liksom aldri videre...

Håp eller avløp?
(Er Denny's Favorite og aøt ble omhyggelig kokt etc før fangst)
Vis vedlegget 29252
Hadde en saison-gjær stående i et syltetøyglass i kjøleskapet over ett år. Den stomgjæret som juling tolv timer etter pitch. Men en starter er gunstig. ;)

Brukte WYeast for første gang her om dagen. Er en slik pakke som du skal slå til og la stå noen timer før du pitcher.
Jeg dro til den og klemte på innerposen, kunne høre at det kom noe ut av den. Men etter pitching så tok jeg å åpnet for å se inni pakka. Da så det slik ut :
f31b45e4c18670aae2915e679cd636fd.jpg
har jeg ikke slått hull på den?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Den ser jo ganske hel ut. På posen står det vel at du skal lokalisere næringsposen og «navigere» den ned i et hjørne av posen, og slå hardt der. Du burde merke om du har lykkes, ved at posen sveller som en ballong etter en stund.

@JEG
Det må være ganske mye død gjær der nå, og du får ikke skilt ut den. Fare for autolyse?

Det finnes forresten en teknikk (som jeg ikke har prøvd):
La gjæren (slurry) få god romtemperatur.
Tilsett 0,5 milliliter 1.080-vørter (steril) per 10 milliliter av slurry.
La den stå i romtemperatur i 4 til 12 timer. Ingen beluftning eller risting/røring.
Teorien er at nå vil den levende gjæren gjøre vørteren caffe latte-farget, og døde celler og annet rusk vil bunnfelle seg, sånn at du kan dekantere levende, vitalisert gjær.

Denne oppskriften er tatt fra "Yeast" av White og Zainasheff, s.167-168.

Sist redigert:
Tilbake
Topp