Slenger innpå med et dumt spørsmål eller 2, fra en nybegynner:
Renhet er viktig i flaskerens før tapping. Men er det slik at man bør/skal/må ha på hansker? Jeg har kjøpt et par vanlige oppvaskhansker som jeg håndterer flasker med og vasker i flaske- og ballongrens før jeg skyller de med en bøtte varmt vann med Star San oppi. Skummer en del, men det overlever vi. Så til spørsmålet: Etter skylling med Star San, så skyllet jeg flaskene en gang til i en ny bøtte med varmt vann. Er dette tilstrekkelig rensing/desinfisering? De 10 siste flaskene jobbet jeg med uten hansker på, da disse(hanskene) var blitt våte innvendig. Burde jeg ha på hansker hele veien eller er flaskene likevel rene nok?
Så til korking: Jeg har kjøpt en korkepåsetter og 100 korker/kapsler. Når jeg satt der og satte på kapslene så slo det meg: Burde kapslene også skylles i Star San? de ligger jo bare i en pose som også kan være desinfisert? Jeg skyllet de ikke, og håper ølet blir bra. Og - burde jeg i kapselsesjonen også være behansket eller er det rent nok med god håndvask før kapsling? Hadde ikke hansker på her. Enn videre lurer jeg på: Kapslemaskinen var av en type med 2 håndtak man presser ned parallelt. Noen av påkaplsingene endte med at håndtakene glapp litt til ene siden før kapselen kom ordentlig på. Noen byttet jeg ut og presset på en ny en. Men jeg ser at noen av kapslene så er litt av kransen/kronen litt bøyet ut. Er det fare for at kapselen spretter av under karbonisering? Bør jeg kjøpe ny maskin av type bordmodell med ett håndtak man presser ned?
Håper noen kan berolige en nybegynner..