Tråden for dumme spørsmål.

Prøvesmakte for første gang i dag. Har stått på flaske i 6 dager @ 19.5 grader, og jeg må si at den er en absolutt fryd for ganen! Veldig fin balanse mellom bitterhet, sødme og fruktighet. Den har ikke samme sitrus-aroma som orgnialen, men en mye mer kompleks sitrus, furu og kanskje et hint av lakrisrot. Sikkert mosaic'en som gjør akkurat dette brygget så spennende!

må brygge denne neste uke. kanskje gjære lavt i starten for å dempe fruktighet?
 
Slenger innpå med et dumt spørsmål eller 2, fra en nybegynner:

Renhet er viktig i flaskerens før tapping. Men er det slik at man bør/skal/må ha på hansker? Jeg har kjøpt et par vanlige oppvaskhansker som jeg håndterer flasker med og vasker i flaske- og ballongrens før jeg skyller de med en bøtte varmt vann med Star San oppi. Skummer en del, men det overlever vi. Så til spørsmålet: Etter skylling med Star San, så skyllet jeg flaskene en gang til i en ny bøtte med varmt vann. Er dette tilstrekkelig rensing/desinfisering? De 10 siste flaskene jobbet jeg med uten hansker på, da disse(hanskene) var blitt våte innvendig. Burde jeg ha på hansker hele veien eller er flaskene likevel rene nok?

Så til korking: Jeg har kjøpt en korkepåsetter og 100 korker/kapsler. Når jeg satt der og satte på kapslene så slo det meg: Burde kapslene også skylles i Star San? de ligger jo bare i en pose som også kan være desinfisert? Jeg skyllet de ikke, og håper ølet blir bra. Og - burde jeg i kapselsesjonen også være behansket eller er det rent nok med god håndvask før kapsling? Hadde ikke hansker på her. Enn videre lurer jeg på: Kapslemaskinen var av en type med 2 håndtak man presser ned parallelt. Noen av påkaplsingene endte med at håndtakene glapp litt til ene siden før kapselen kom ordentlig på. Noen byttet jeg ut og presset på en ny en. Men jeg ser at noen av kapslene så er litt av kransen/kronen litt bøyet ut. Er det fare for at kapselen spretter av under karbonisering? Bør jeg kjøpe ny maskin av type bordmodell med ett håndtak man presser ned?

Håper noen kan berolige en nybegynner..
 
Etterfyller med et spørsmål til ang flasker: Når man har vasket for mange flasker, har man noen til overs og setter de bort til neste batch. Satte de nedi pappesken som tørkestativet kom i og lukket denne. Er de nå rene nok til neste batch eller bør jeg skylle gjennom de med en ny runde Star San?
 
Til første spørsmål: skyller du flaskene i en ny bøtte med varmtvann etter at du har hatt de i Starsan før du flasker? I så fall: kutt det trinnet, det siste du bør gjøre med flasken er å desinfisere i Starsan-blandingen (husk: don't fear the foam! Ikke vær redd for at det er skum i flaskene). Step 1 er at den er ren (vask/rens), step 2 er desinfisering (Starsan), step 3 er å fylle den med godsaker :)

Til andre spørsmål: jeg pleier å ta ut en god chunk med korker og så legger jeg dem i et litermål med starsan-blanding ved siden av bordkorkeren, mulig dette er paranoid, men det utgjør så lite merarbeid at det syns jeg det er verdt. Når det gjelder kapselmaskinen din vet jeg ikke, jeg har en enkel bordmodell fra bryggselv (http://www.bryggselv.no/products/handkorker-bordmodell) som fungerer ypperlig.

Jeg bruker for øvrig ikke hansker under prosessen i det hele tatt. Utover at jeg selvfølgelig sørger for å ha vaskede hender så får de så mye kontakt med Starsan underveis i prosessen at jeg har aldri vært bekymret for å infisere noe (og det har ikke skjedd ennå heller, bank i bordet). Ulempen er selvfølgelig at de blir ganske tørre...

@ siste spørsmål: de er rene nok, men jeg ville allikevel gitt de en sprut/dypp i Starsan-blandingen ved neste flasking.
 
Mye litteratur om amerikanske øltyper sier man ska karbonere med honning eller maple sirupen deres. Har ikke prøvd (vanlig sukker funker jo fint) men er det nok til at det gir merkes på smaken om man bruker annet enn bordsukker til karbonering?
 
Slenger innpå med et dumt spørsmål eller 2, fra en nybegynner:

Renhet er viktig i flaskerens før tapping. Men er det slik at man bør/skal/må ha på hansker? Jeg har kjøpt et par vanlige oppvaskhansker som jeg håndterer flasker med og vasker i flaske- og ballongrens før jeg skyller de med en bøtte varmt vann med Star San oppi. Skummer en del, men det overlever vi. Så til spørsmålet: Etter skylling med Star San, så skyllet jeg flaskene en gang til i en ny bøtte med varmt vann. Er dette tilstrekkelig rensing/desinfisering? De 10 siste flaskene jobbet jeg med uten hansker på, da disse(hanskene) var blitt våte innvendig. Burde jeg ha på hansker hele veien eller er flaskene likevel rene nok?

Så til korking: Jeg har kjøpt en korkepåsetter og 100 korker/kapsler. Når jeg satt der og satte på kapslene så slo det meg: Burde kapslene også skylles i Star San? de ligger jo bare i en pose som også kan være desinfisert? Jeg skyllet de ikke, og håper ølet blir bra. Og - burde jeg i kapselsesjonen også være behansket eller er det rent nok med god håndvask før kapsling? Hadde ikke hansker på her. Enn videre lurer jeg på: Kapslemaskinen var av en type med 2 håndtak man presser ned parallelt. Noen av påkaplsingene endte med at håndtakene glapp litt til ene siden før kapselen kom ordentlig på. Noen byttet jeg ut og presset på en ny en. Men jeg ser at noen av kapslene så er litt av kransen/kronen litt bøyet ut. Er det fare for at kapselen spretter av under karbonisering? Bør jeg kjøpe ny maskin av type bordmodell med ett håndtak man presser ned?

Håper noen kan berolige en nybegynner..

Hadde samme problemet med korkene når jeg lånte korketang i starten. Det siste ølet jeg korket med denne tangen fikk endel variabel karbonering, det merkes at de som er dårlig korket leker trykk under karboneringen.
Det er en god investering å kjøpe en skikkelig bordkorker. Lett og rask å bruke!
Ingen vil vell drikke et nærmest flat øl.
 
Hei! Har et spørsmål ang karboneringstid. Leser at flere anbefaler å la flaskene stå opptil 3-4 uker til ettergjæring. Er dette bare for å være sikre på å få nok kullsyre, eller er det flere fordeler med å la de stå så lenge? Har et øl som har stått en uke nå, og etter en smaksprøve kan jeg si at det er perfekt kullsyrenivå. (Observerte at brusflaskene ble knallharde etter bare et døgn)
Har lest at gjæren rydder opp etter seg hvis man lar ølet stå en stund. Gjelder dette i flasker også? Flasket kanskje litt tidlig, så hvis gjæren fortsetter ryddingen i flasker bør de kanskje stå en stund til? Flasket etter 10 dager, nådd fg.
 
Hei! Har et spørsmål ang karboneringstid. Leser at flere anbefaler å la flaskene stå opptil 3-4 uker til ettergjæring. Er dette bare for å være sikre på å få nok kullsyre, eller er det flere fordeler med å la de stå så lenge? Har et øl som har stått en uke nå, og etter en smaksprøve kan jeg si at det er perfekt kullsyrenivå. (Observerte at brusflaskene ble knallharde etter bare et døgn)
Har lest at gjæren rydder opp etter seg hvis man lar ølet stå en stund. Gjelder dette i flasker også? Flasket kanskje litt tidlig, så hvis gjæren fortsetter ryddingen i flasker bør de kanskje stå en stund til? Flasket etter 10 dager, nådd fg.
Man lar flaskene stå til karbonering til de er ferdig karbonert (typisk 20-23gr) og det finner man ut ved å prøvesmake akkurat som du har gjort :) Når du er fornøyd med piffen setter du dem til modning (kaldt 2-4gr) til du er fornøyd med smaken, eller du har drukket dem opp :)
 
Mye litteratur om amerikanske øltyper sier man ska karbonere med honning eller maple sirupen deres. Har ikke prøvd (vanlig sukker funker jo fint) men er det nok til at det gir merkes på smaken om man bruker annet enn bordsukker til karbonering?

Jeg bruker honning til karbonering iblant, og synes ikke det merkes på smaken. Vi snakker tross alt om 6 g/l. Jeg bruker honning mest som en gimmick fordi svigerfar er birøkter, og bryggerommet mitt har en fortid som hans "honningrom".
 
Man lar flaskene stå til karbonering til de er ferdig karbonert (typisk 20-23gr) og det finner man ut ved å prøvesmake akkurat som du har gjort :) Når du er fornøyd med piffen setter du dem til modning (kaldt 2-4gr) til du er fornøyd med smaken, eller du har drukket dem opp :)

Leste en tråd på homebrewtalk igår (finner den ikke igjen nå) at det var en som anbefalte å la ølet stå 3-4 uker til ettergjæring selv om det var ferdig mye tidligere. Dette for at ølet skulle "mellow out". Men hvis jeg har forstått det riktig er det ingen ønsket gjæraktivitet etter at karboneringssukkeret er fortært?
Mener å ha lest at øl modnes hurtigere hvis det står varmt, mens holdbarheten øker hvis det står kaldt. Dvs at den utålmodige bør la det stå varmt?
 
Spørs hva du mener med modne :)

Maltsmaken blir mer satt, mens humlesmaken falmer hvis den står i romtemp/varmt. Malten trenger lengre tid på å "sette" seg står det kaldt, men du bevarer mer av humlesmaken. Ved en eller annen temperatur og tid krysser disse hverandre.
 
slenger inn et annet idiotspørsmål: Når man blander Star San i vann, spiller temperaturen noen rolle i vannet da? Burde det være så varmt at man nesten brenner seg når man skyller flasker eller er star-san-blandingen i seg selv desinfiserende uansett temperatur? Da holder det med håndvarmt slik at man orker å holde på med flaskeskylling...
 
Det er pH-en i blandingen som gjør jobben, ikke temperaturen. Så kjør på med den temperaturen du føler for :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Bruker varmt vann i kaldt fat, så slipper jeg å bruke CO2 for å få trykk til å spyle gjennom stigerør og ventiler.
 
Tilbake
Topp