De fleste tar nok ut en måleprøve og bruker den, selv om du KAN slippe det oppi. Problemet kan være å få lest av korrekt, da øynene dine helst skal være på linje med vørteren som måles..Når man skal måle økselgraden med et hydrometer, hvordan gjør dere det da? Slipper man hele hydrometeret oppi gjæringsbøtta eller tar dere ut en del øl for å senke hydrometeret oppi?
Som regel gjør man det ja, dersom man ikke har en annen sylinder som er mer hensiktsmessig av en eller annen grunn.Bruker man det plastrøret som fulgte med hydrometeret eller bruker man noe annet?
Du skal IKKE helle det tilbake. Ta en god smaksprøve og gjør hva du vil med resten (bare ikke hell det tilbake).Og når man har målt; hva gjør dere evt da med den mengden øl man målte i? slipper det oppi igjen eller slår vekk?
Så lenge det blir rent så holder det. Du må uansett desinfisere det før du bruker det neste gang.Og holder det etterpå å skylle hydrometeret i varmt vann eller må det til med noe flaskerens e.l. etterpå?
Du skal IKKE helle det tilbake. Ta en god smaksprøve og gjør hva du vil med resten (bare ikke hell det tilbake). Så lenge det blir rent så holder det. Du må uansett desinfisere det før du bruker det neste gang.
Litt nysgjerrig; hvorfor ta seg bryet med å desinfisere det når man ikke heller oppi ølet man måler allikevel?
Har tenkt å teste 2 forskjellige gjær i en batch på 20L, og jeg har kun 30L gjæringskar. Bør jeg kjøpe 2x 10L gjæringskar, eller går det greit å bruke 30L til 10L batcher også? 20L er litt mye headspace...
Høres rimelig normalt ut om du har tømt alt oppi karet. Om trubben og humla hadde vært igjen i kokekjelen så hadde det vært mindre enn 25 l i gjæringskaret.Dumt spørsmål: Jeg diska opp en Ægir IPA klone, BIAB, for litt over to uker siden som skal flaskes i morgen. Brygget har stått i gjæringsskap hele tiden, og skapet har ikke blitt åpna siden jeg tørrhumla på dag 5 (tidsklemme, så det måtte bare bli dag 5). Når jeg åpna skapet for å måle gravity i går og i dag fikk jeg helt sjokk. Av 25 liter er over 5 liter TRUB! Brygget hadde OG på omlag 1.070 (FG 1.015), humlet med totalt 275 gram (kok+tørrhumle), 6.4kg maris otter pale og 600gram div cara-malt.
Hva har jeg gjort galt? Burde jeg vente med å flaske for å se om truben blir mer kompakt? Jeg kan legge til at jeg pitcha gjær på 26 grader på grunn av liten kjølespiral, men brygget sto i kjøleskap stilt på 16 grader de første 12 timene og hevet til 19 grader for resterende. Brukte en enormt overkill gjærstarter. Satte gjærstarer i siste liten, så det ble to ampuller med WLP051 i to liter vørter i 30 timer +en ampull ekstra ved pitch.