Tråden for dumme spørsmål.

Spørsmål om pitching: Jeg har etterhvert fått med meg at man bør pitche/lobbe/pælme gjæren i vørteren på et par grader lavere en gjæringstemperatur. Og det er greit nok å regulere dette på vørteren, men hva gjør dere for å sørge for at gjæren holder samme temperatur? Regner med at det ikke er optimalt å smokke en gjær som er romtemperert på 24 grader opp i vørter på 18, 15 eller 8 grader. Tar dere den ut av kjøleskapet, dekanterer og sitter og ser på termometeret til temperaturene er like, eller er det (eller riktigere sagt hva,) noe jeg ikke har forstått?
Edit: Dyrker opp ferskgjær på magnetrører, lar den bunnfelle i kjøleskap i ca et døgn før jeg dekanterer, lar den stå i romtemp og pitcher.
 
Hvor får man tak i plugger her til lands man kan sette på ledningene som passer de som er på nettadapterne? Og hva må man evt søke på e-bay for å finne frem?
 
Skal mekke Keezer av en GRAM-fryseboks.

UT-200 eller STC-1000?

Det spørs hvor paranoid du er med tanke på el-sikkerhet og tro på egne ferdigheter i forhold til kobling ;)
Begge funker like bra.

Selv har jeg en 4-taps keezer i kjelleren, denne bruker jeg UT-200 på. Først og fremst fordi det var det jeg hadde tilgjengelig da jeg bygde den, men også pga at jeg føler det er litt sikrere med en CE-godkjent duppedings som står og går i kjelleren til enhver tid.
 
Den skal ikke stå hjemme hos meg uansett:p
Og i samme rom så står det et gjæringskammer (kjøleskap med en STC)


Tenkte å følge din DIY-guide Glenn;)

Da blir det vel en UT-200. Så den var relativt "dyr" på bryggselv, noen tips om hvor man kan finne en billigere?
 
Man kan få STC-1000 fra ebay til ca. en hundrelapp, inkludert frakt.
Suppler med uttak og ledning fra Clas Ohlson til 30-50 kroner, og så har man en dings som kan gjøre akkurat det samme som UT-200....pluss litt til :)
 
Er det ikke en fordel med stc ? Den har jo en tid for når den slår inn du kan stille.
Ut 200 har ikke det
Det er kansje ikke noe problem.
 
Antar du mener 0.993 eller? Uansett, teoretisk kan du ha lavere enn 1.000 i gravity, fordi alkohol er lettere enn vann, men det tilhører vel sjeldenhetene hva øl angår. De fleste frykter jo infeksjon når FG går i gulvet (og gjæren ikke tilsier at den skal så lavt). Ser/lukter det greit?
 
0.093 ja. Det både lukter, smaker og ser bra ut, ble litt imponert med tanke på at jeg hadde veldig lave forhåpninger til ekstraktbrygg.
Det er kommet på flasker nå, så time will show.
 
Har ølet mindre levetid i klare glassflasker? Jeg har mange grønne 0,33 glassflasker fra carlsberg, men vil ikke ha hjemmebrygg i de hvis det forringer levetiden på ølet. Hva med plastflasker og skrukork, slik som de brune 1,5 literene fra Ringnes?

Takker for svar :)
 
Ja (så lenge du bruker humle i ølet ditt, og ikke modifisert humleekstrakt). Klare og grønne glassflasker slipper inn mer lys enn brune flasker, noe som får b-vitaminet Riboflavin til å reagere med og bryte ned humlemolekyler. Dette fører til "lightstruck" øl, med en typisk skunkaktig smak.
 
Tilbake
Topp