Tråden for dumme spørsmål.

Hvis det var sånn at du måtte velge mellom å bruke tørrgjær og å stelle ordentlig med ølet under gjæringen, så ville jo valget være lett:). Men sånn er det jo ikke, heldigvis. Å lage en starter er såre enkelt.

Skal du brygge engelsk øl, finnes det ikke helt gode tørrgjæralternativer - i alle fall om du skal tro det folk - bl.a. Espen Lothe - sier i Vestkast-episoden om engelsk øl. Jeg kan ikke se at det finnes god tørrgjær for belgisk øl, eller for tysk hveteøl, eller kølsch, heller. Og jeg er ikke overbevist om at 05 er like god som ferskgjæralternativene til alle typer øl.
Utvalget er klart større når det gjelder våtgjær. Og man trenger egentlig bare en Erlenmeyer-kolbe for å komme i gang. Så jeg er enig i at veien til våtgjær bør være kort. Poenget mitt var å ikke avskrive tørrgjær. Man begrenser seg litt, men man kan lage fantastisk gode øl med f.eks. US-05 eller W34/70.
Men min største irritasjon er hvor lett mange tar på gjæringskontroll. Setter ølet til gjæring i et rom man ikke vet om holder 16 eller 22 grader, etter å ha brukt halve søndagen på å blodfokusere på å treffe rett mesketemperatur.
 
Utvalget er klart større når det gjelder våtgjær. Og man trenger egentlig bare en Erlenmeyer-kolbe for å komme i gang. Så jeg er enig i at veien til våtgjær bør være kort. Poenget mitt var å ikke avskrive tørrgjær. Man begrenser seg litt, men man kan lage fantastisk gode øl med f.eks. US-05 eller W34/70.
Men min største irritasjon er hvor lett mange tar på gjæringskontroll. Setter ølet til gjæring i et rom man ikke vet om holder 16 eller 22 grader, etter å ha brukt halve søndagen på å blodfokusere på å treffe rett mesketemperatur.

Vi er nok ikke så veldig uenige;).

Og jeg er veldig enig i det der med mesketemperaturen. Jeg skjønner ikke annet enn at det overinvesteres enormt i teknologi som ikke kan ha annen hensikt enn å fintune den. Og jeg tror ikke gevinsten er særlig stor.
 
Hmmm, bruke en liten fryser sammen med inkbird går fint ikke sant? Det trenger ikke å være et kjøleskap....
 
Har tenkt til å brygge med ferskgjær for første gang i helga og skal sette starter i dag. Ifølge div. kalkulatorer trenger jeg en starter på 1.1 liter. I settet jeg kjøpte fra bryggselv.no fulgte det med 5 liters erlenmeyerkolbe, vil den være altfor stor for en så liten starter, eller går det greit?
 
Sist redigert:
Man kan ofte lese at innen ca 14 dager så kan du bruke den som den er.
Skal den stå lengre anbefales det å lage ny starter på den som er lagret.
TROR nok du kan strekke litt i disse 14 dagene med å bruke litt ekstra.
Gjæren dør litt etter litt og å gi noen absolutte svar kan ikke jeg.
 
Takker for svar, ett spørsmål til så skal jeg slutte å mase :)

Lager jeg da f.eks. en starter på 3 liter nå, heller 1,1 liter av denne starteren i brygget mitt, også setter jeg de resterende 2 literne i kjøleskapet? Evt. dekantere de 2 literne for å spare plass, men da må jeg lage ny starter igjen neste gang?
 
Selv så setter jeg alltid starteren kaldt og dekanterer.
Men er det en forholdsvis liten starter du bruker så skal det gå greit uten å sette kaldt også.
Du trenger ikke lage ny starter på de to dekanterte litrene. Det er tiden og ikke mengde starterøl over gjæren som avgjør dette.

Mas i vei, maser selv jeg hvis jeg må.
 
Jeg skal lage en stout, der oppskriften gir 9 liter i bøtta med teoretisk OG=1.086. 1 liter med starter oppi den vil kanskje gi betydelig usmak? Kunne det vært et bedre alternativ å dekantere først og tilsette gjæren på søndag?
 
Starteren består av oksydert øl, uønskete fenoler og gjær. Med en så liten batch er det stor fare for at du vil smake oksyderingen fra starteren. Ville dekantert. Starteren bunnfeller raskt om den står kaldt.
 
Nå står jeg her ved kjelen min med vørter og funderer. Det sies at det er økonomisk å høste gjær og lage starter osv. men det går jo enorme mengder spraymalt? Er det noe jeg går glipp av her? :)
 
Nå står jeg her ved kjelen min med vørter og funderer. Det sies at det er økonomisk å høste gjær og lage starter osv. men det går jo enorme mengder spraymalt? Er det noe jeg går glipp av her? :)

Hvis du høster og bruker det innen rimelig tid så går det ikke med ett gram spaymalt.
 
Nå står jeg her ved kjelen min med vørter og funderer. Det sies at det er økonomisk å høste gjær og lage starter osv. men det går jo enorme mengder spraymalt? Er det noe jeg går glipp av her? :)

Du har jo rett i det. Så spraymalt er ikke løsningen.

Brygger du mye, kan det være en ide å lage en ladning med startervørter på 1.080 omtrent. Sett i flasker i kjøleskap, eller frys ned. Eller du kan bare beregne to-tre liter ekstra vørter hver gang du brygger. Jeg lager en egen ladning med startervørter på den billigste pale malten. Jeg kjøper basismalten min i sekker, og da blir det veldig billig. Men det blir billige startere, og billig gjær, uansett.
 
Takk for tips begge! Burde tenke på neste brygg da, noen som har en god oppskrift på juleøl med WLP004?
 
Tilbake
Topp