Tråden for dumme spørsmål.

Takker for svar. Går for å teipe proben fast på karet. Muligens henge opp en varmekilde i boksen i tillegg.
 
Jeg har prøvd probe i luft, probe i flaske med vann og probe tapet på gjæringskaret med enkel isolasjon. Jeg kom frem til at det var soleklart best å tape på proben på gjæringskaret. Tror ikke jeg har sett en variasjon på mer enn 0,5 grad noensinne på karet, mens i luft og flaske gikk den som en jojo. Så tror jeg også det er vesentlig mer kompressorvennlig med tape på metoden.
Jeg har variasjon på kanskje 0.1 grad på karet når jeg styrer temperaturen på lufta rundt.
 
Jeg har variasjon på kanskje 0.1 grad på karet når jeg styrer temperaturen på lufta rundt.
Jeg ante ikke hvilken variasjon jeg hadde på karet når jeg styrte lufta rundt, og det var noe av problemet :) , men jeg hadde mange graders svingning over +/- 5 og meget volatilt på luften rundt karet, noe som gjorde at kjøling/varme gikk mye oftere. Det kan meget godt være at jeg har det samme nå når det kommer til luft, men det vet jeg ikke da jeg alltid har isolert den til karet.
 
Sevland har gjort noen tester beskrevet i en annen tråd.
Grafene viser resultatet. Søk og du vil finne.
Dette vart forresten diskutert i en tråd for noen uker siden. Resultatet ble vist med grafer der også.
Tror han skiftet fra føler mot bøtta eller i vannglass? og til lufta i skapet.
Gjør dine egne forsøk men mål både fritt i skapet og mot bøtta uansett oppsett.
Da først vet du. (Du må ha to målere/følere)
 
Jeg har variasjon på kanskje 0.1 grad på karet når jeg styrer temperaturen på lufta rundt.
Det er jo imponerende mtp. at under stormgjæring så kan gjæren heve temperaturen opp kanskje flere grader ift. omgivelses temperaturen.
Og når stormgjæring er ferdig synker temperaturen igjen ned til omgivelses temperatur.

Jeg foretrekker (som de fleste?) probe festet til gjæringskaret isolert fra omgivelses temperatur. Funker meget stabilt reguleringsmessig hos meg.
 
Her er det bare å prøve selv og finne ut hva som funker beat for mitt oppsett. Blir spennende å sette en dobbelbock til gjæring nå mot helgen. Vasket gjær fra forrige batch og dyrker gjær på starteren nå. Lager 390 milliarder til 12 liter på OG 1090. Ca 10 grader. Høres greit ut eller? Enda et dumt spørsmål :rolleyes:
 
Her er det bare å prøve selv og finne ut hva som funker beat for mitt oppsett. Blir spennende å sette en dobbelbock til gjæring nå mot helgen. Vasket gjær fra forrige batch og dyrker gjær på starteren nå. Lager 390 milliarder til 12 liter på OG 1090. Ca 10 grader. Høres greit ut eller? Enda et dumt spørsmål :rolleyes:

Det er for lite...
 
Hmm, litt lite kanskje. Jeg ganget 22.5 plato med 1.5 ganger 12000 og fikk 405 milliarder. Så kanskje litt lite. Hva slags faktor bør en gange med ved gjæring på 10 grader? Er 1.5 for lite?
 
Det er jo imponerende mtp. at under stormgjæring så kan gjæren heve temperaturen opp kanskje flere grader ift. omgivelses temperaturen.
Og når stormgjæring er ferdig synker temperaturen igjen ned til omgivelses temperatur.

Jeg foretrekker (som de fleste?) probe festet til gjæringskaret isolert fra omgivelses temperatur. Funker meget stabilt reguleringsmessig hos meg.
Vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker short term under stabil gjæring. Lange duty cycles vil alltid gi mer ustabilitet enn korte. Måling på karet er måling på en tregere masse, og gir alltid lenger duty cycles. Stormgjæring er et spesielt tilfelle der karet produserer uregulert varme. Her vil jo fryser og kar kjempe om å varme eller kjøle luften, og noe variasjon vil forekomme akkurat når stormgjæringen tar av, selvsagt.
 
Jeg synes 1.5 er for lite mtp OGen.
Ja det nok hende. Har litt for lite erfaring med startere og høy OG til å ha en egen mening.
Kan temperaturføleren til inkbirden senkes ned i mesken? Kunne vært kjekt å prøvd den der også.
 
WLP051 står ofte oppført som erstatter for Wyeat 1272. Er dette samme gjærstamme eller er det bare 051 som er den som mest lik av White labs sine? Om ikke, er det stor forskjell på disse?
 
Noen som har hatt tanker om å bruke annet enn CO2 i fatet for å drive ut oksygen og lage bobler? Har et par propanbeholdere stående i tilfelle CO2-en skulle gå tom. ;-) Kunne blitt en interessant effekt når røyke-Rolf raper ute på trammen... Og gitt en annen mening til ordet flaskebombe.
 
Noen som har hatt tanker om å bruke annet enn CO2 i fatet for å drive ut oksygen og lage bobler? Har et par propanbeholdere stående i tilfelle CO2-en skulle gå tom. ;-) Kunne blitt en interessant effekt når røyke-Rolf raper ute på trammen... Og gitt en annen mening til ordet flaskebombe.
Bruker lystgass. Funker fint med sparkler eller stoutkran. Ellers finner du noen varianter av heliumøl på YouTube. Bare tull men ganske morsomt.
 
Tilbake
Topp