Tråden for dumme spørsmål.

Doppelbock. Jeg ser på BJCP og Norbrygg sine definisjoner. BJCP går opp til 1.112 OG, mens norbrygg går opp til 1.080. Jeg synes det var en veldig stor variasjon, 32 poeng. Er det noen som vet hvorfor? Jeg antar at begge skal nok ta utgangspunkt i hva tyskerne mener en Doppelbock skal være? Amerikanerne er jo glade i å gasse på litt med både OG og IBU og hele pakka, men ja.. Synspunkter?

Tja si det. Jeg leste litt om historien til dobbelbock før jeg prøvde å lage en. Det gikk i fra maltbase basert på hvete til pils og til pale. Undergjæret og overgjæret. Felles var vel et sterkt øl. Husker ikke hva det sto om OG, men det er vel ikke så farlig om en ikke skal delta i en konkurranse. Målet er vel å få laget et godt øl. Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men bare noen tanker rundt øltypen.

Tja si det. Jeg leste litt om historien til dobbelbock før jeg prøvde å lage en. Det gikk i fra maltbase basert på hvete til pils og til pale. Undergjæret og overgjæret. Felles var vel et sterkt øl. Husker ikke hva det sto om OG, men det er vel ikke så farlig om en ikke skal delta i en konkurranse. Målet er vel å få laget et godt øl. Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men bare noen tanker rundt øltypen.

Det er nettopp det jeg skal, delta i neste års NM.. Jeg skal uansett brygge dette igjen så jeg har to å velge mellom, hvorav det andre er brygget på data fra det første slik at det blir akkurat slik jeg har tenkt meg. Men synes nå at 32 poeng er veldig stor forskjell på et øl som skal være samme.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Nå er det vel sjeldent slik at en dommer kan fange opp OG i smaken. De to punktene en dommer har, er oppfattet FG og oppfattet ABV

Siden NM sannsynligvis følger Norbryggs typedefinisjoner, så ville jeg vel lagt meg på dem for et brygg spesielt til NM.

Har lekt litt elektriker igjen og fikk det nesten til.Med nesten så mener jeg att styringskapet forsåvidt virker men oppfører seg litt uskikkelig. Så nå trenger jeg litt faglig veiledning så jeg kan irettesette umuliusen.
Saken er, jeg har bygget ett backup bryggeri med skap. Der har jeg efekt regulering og skjerm som viser efekt.
en sånn http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...0A-VR-to-AC-/140553987088?hash=item20b9aba410
Og en sånn http://www.ebay.com/itm/AC-80-260V-...oltmeter-CT-/111679930492?hash=item1a00a4807c
Problemet er att jeg må helt opp på 80% før den gir noe stømm samt at når den gir strøm så blinker skjemen som ett blinklys, sjukt iriterende.
Men det virke som tenkt med untak av nevnte problemer. Hva har jeg gjort feil her mon tro?
Sånn ser det ut
Vis vedlegget

Et kjapt spørsmål, jeg fikk med to poser ferskgjær som har gått ut på dato fra brygge sjappa idag..(gratis vel å merke) wlp 351. Men ser det er veldig forskellig farge på gjæret?? En er mørk brun, en er lysebrun(den nyeste) er dette vanlig? Har ikke lagt merke til det før?

Redigerte forrige post mens du skrev :)
Men nei. Ingen entydig grunn til å kaste, men jeg ville ha vært skeptisk dersom jeg hadde gitt penger for den

Etter jeg snart kommer til å bruke kronisk gjæringskar så har jeg en ting e lurer på.Jeg brygger 23l så får jeg noe som ikke går på fat og tenker å flaske rett fra gjærinkaret med en slange og tappestang og vil bruke karbonerings drops,kan man fryse de man ikke bruker,sån e ikke må kjøpe nye hver gang

Noen tips til et 007 øl? Ikke noe med tørrhumling da jeg er ute etter gjæren fra den batchen. OG ca rundt 1.050.

Etter jeg snart kommer til å bruke kronisk gjæringskar så har jeg en ting e lurer på.Jeg brygger 23l så får jeg noe som ikke går på fat og tenker å flaske rett fra gjærinkaret med en slange og tappestang og vil bruke karbonerings drops,kan man fryse de man ikke bruker,sån e ikke må kjøpe nye hver gang
Kronisk gjæringskar er noe dritt.. du brygger deg halvt i hjel... men til saken, kjøp sånne zipp poser på Ikea eller bruk en boks som kan lukkes helt, sukker er ikke fersk vare, men ømtålig ting i luften.

Noen tips til et 007 øl? Ikke noe med tørrhumling da jeg er ute etter gjæren fra den batchen. OG ca rundt 1.050.
spraymalt.. eneste den gjæren gidder å gjøre seg ferdig med... har to glass stående i kjøleskapet, står Naver gjær på dem.lat som ungdomen idag

spraymalt.. eneste den gjæren gidder å gjøre seg ferdig med... har to glass stående i kjøleskapet, står Naver gjær på dem.lat som ungdomen idag
Aldri brukt spraymalt i et eneste av mine øl og kommer aldri til å gjøre det. Høres ut som at du ikke er venn med 007.

Tilbake
Topp