Tråden for dumme spørsmål.

Brygge med tungtvann og helium... Morsom kombo
Dyre ingredienser. Blir tungt øl da heliumet ikke er nok til å veie opp for tungtvannet.
Men vil en edelgass lage bobler i en væske? Dette er vel en mekanisk blanding, ikke en kjemisk forbindelse, så da vil det teoretisk gå.

Tror faen meg det må prøves, blir en tungtvanns ipa, liker ikke ipa. Men tøft å ha i skapet. ny Vemork action er herved anonsert...

Helium er den mest uoppløselige av alle edelgasser, så du skal nok slite med å "karbonere" med helium (helium-øl på facebook er bare lurium).
Og tungtvann er vel ganske utilgjengelig i dagligvarehandelen.
Men jeg kommer gjerne og smaker om du får det til ;)

Helium er den mest uoppløselige av alle edelgasser, så du skal nok slite med å "karbonere" med helium (helium-øl på facebook er bare lurium).
Og tungtvann er vel ganske utilgjengelig i dagligvarehandelen.
Men jeg kommer gjerne og smaker om du får det til ;)

I min barndom sto det ei flaske blyvann i medisinskapet hjemme. Det ble brukt til omslag når man hadde slått seg, skrubbet seg og sånn. Kan sikkert brukes som erstatning for tungtvann:).

Første forsøk på å vaske gjær nå. Er det noe gjær her, eller er det bare grums og øl?

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 77
For en tid tilbake så jeg i en "tråd" en stål kule med masse huller i, som ble brukt til å spre vørteren over mesken under sirkulering.
Noen som vet hva jeg mener og som kal legge ut en link til denne?

Tilbake
Topp