Tråden for dumme spørsmål.

Første forsøk på å vaske gjær nå. Er det noe gjær her, eller er det bare grums og øl?

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 77
For en tid tilbake så jeg i en "tråd" en stål kule med masse huller i, som ble brukt til å spre vørteren over mesken under sirkulering.
Noen som vet hva jeg mener og som kal legge ut en link til denne?

Doppelbock. Jeg ser på BJCP og Norbrygg sine definisjoner. BJCP går opp til 1.112 OG, mens norbrygg går opp til 1.080. Jeg synes det var en veldig stor variasjon, 32 poeng. Er det noen som vet hvorfor? Jeg antar at begge skal nok ta utgangspunkt i hva tyskerne mener en Doppelbock skal være? Amerikanerne er jo glade i å gasse på litt med både OG og IBU og hele pakka, men ja.. Synspunkter?

Tja si det. Jeg leste litt om historien til dobbelbock før jeg prøvde å lage en. Det gikk i fra maltbase basert på hvete til pils og til pale. Undergjæret og overgjæret. Felles var vel et sterkt øl. Husker ikke hva det sto om OG, men det er vel ikke så farlig om en ikke skal delta i en konkurranse. Målet er vel å få laget et godt øl. Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men bare noen tanker rundt øltypen.

Tja si det. Jeg leste litt om historien til dobbelbock før jeg prøvde å lage en. Det gikk i fra maltbase basert på hvete til pils og til pale. Undergjæret og overgjæret. Felles var vel et sterkt øl. Husker ikke hva det sto om OG, men det er vel ikke så farlig om en ikke skal delta i en konkurranse. Målet er vel å få laget et godt øl. Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men bare noen tanker rundt øltypen.

Det er nettopp det jeg skal, delta i neste års NM.. Jeg skal uansett brygge dette igjen så jeg har to å velge mellom, hvorav det andre er brygget på data fra det første slik at det blir akkurat slik jeg har tenkt meg. Men synes nå at 32 poeng er veldig stor forskjell på et øl som skal være samme.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp