Tråden for dumme spørsmål.

Nei den har gjor begge hårene på hodet mitt grått, lunefull rakker. Har bare brukt den i 4-5 brygg... men blir like frustrert vær gang
 
Nei den har gjor begge hårene på hodet mitt grått, lunefull rakker. Har bare brukt den i 4-5 brygg... men blir like frustrert vær gang

Den trenger litt temp, med en gang den nærmer seg 17C så morfer den til en murstein. Begynn lavt og stopp på 21C, og hold der, hvis du ikke holder så streiker den omtrent.
 
Kronisk gjæringskar er noe dritt.. du brygger deg halvt i hjel... men til saken, kjøp sånne zipp poser på Ikea eller bruk en boks som kan lukkes helt, sukker er ikke fersk vare, men ømtålig ting i luften.
Takk for tips.Jeg fant et pastasausglass som jeg kommer til å varme opp til 100c å sette på lokk når jeg har kjøpt dem
 
Stilte spørsmålet i en annen, gammel tråd men stiller det her og da det sikkert er fler som har glede av å lære:

Jeg har brygget wit og skal tilsette rips. I en tråd på dette forumet ble det anbefalt å la rips ligge lenge i øl. På bryggselv sa de til meg at det ikke var anbefalt å la ripsene ligge i ølet lenger enn en uke, da det kan dannes noen ubehagelige bitterstoffer ved lengre kontakttid. Jeg ble veldig usikker når jeg høres stikk motsatte saker. Noen som har noen argumentasjon på disse påstandene? Ripsene er fryst
 
En Brown ale kan funke fint.
Lagde en i fjor sommer, den ble alle tiders :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Når jeg tenker meg om så har jeg en ræva versjon av en dry stout liggende som jeg laget sist gang til samme gjær-runde, så jeg bare smeller på en til slik.

Maris Otter, chocolat, roasted b, en dose bjørns lettkokte havregryn og en neve Target helt på starten av koken blir det noe øl av.
 
Kan man bruke melasse : http://shop.fkra.no/epages/FKRA.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/FKRA/Products/MELASSE
til noe fornuftig?
Svigerinna mi har 19,8 liter stående :)

Definitivt. Melasse gir en rom-aktig smak. Old-ale er et typisk øl du kan dytte litt melasse i.

Hvis du har et mørkt øl stående som er klart for flasking så kan du f.eks bruke melasse som karboneringssukker. Utgjæringsgraden er jeg usikker på dog.

Hvor bor du? Jeg kunne tenkt meg en skvett av dette.
 
OK. Vet jo at sukker ikke alltid er det samme, og at sirup er mer enn rema 1000's lys sirup.....
Lurte litt på å bruke den istedefor belgisk golden sirup.
Melassen er i Tromsø, sjøl bor jeg 5 timer fra nærmeste bryggebutikk :-(, et par dagsreiser fra Romerike :))
 
Heisann!
Dersom jeg velger å gå for en Keezer, holder det med Inkbird ITC-308 for å regulere temperaturen her?
 
Laget min andre gjærstarter på lørdag. Pga Livets uransaklige og uforutsigbare veier kan eg ikkje brygge før evt i morgen, tirsdag.
Er dette et problem?
1 dag i romtemperatur. 2 døgn i kjøleskap.

Vi snakkar om WLP 007.

Glemte og å ha gjærnæring i. Er det et problem?

Andre tips eg bør vite om 007?
 
Laget min andre gjærstarter på lørdag. Pga Livets uransaklige og uforutsigbare veier kan eg ikkje brygge før evt i morgen, tirsdag.
Er dette et problem?
1 dag i romtemperatur. 2 døgn i kjøleskap.

Vi snakkar om WLP 007.

Glemte og å ha gjærnæring i. Er det et problem?

Andre tips eg bør vite om 007?

Kjør på! Du får jo pakker med gjær som er eldre enn to dager på butikken, som referanse ;)
 
Laget min andre gjærstarter på lørdag. Pga Livets uransaklige og uforutsigbare veier kan eg ikkje brygge før evt i morgen, tirsdag.
Er dette et problem?
1 dag i romtemperatur. 2 døgn i kjøleskap.

Vi snakkar om WLP 007.

Glemte og å ha gjærnæring i. Er det et problem?

Andre tips eg bør vite om 007?

Bruker du gjærnæring i starteren, trenger du ikke å bruke det i brygget - i alle fall så lenge du ikke brygger sterkt øl. Og gjæren vil være hakket friskere. Men det er helt sikkert ikke noen som helst form for krise at du har glemt det. Det går nok bra om du glemmer det i brygget, også:) - men det kommer selvfølgelig an på hva slags gjær som var utgangspunktet. Om det var ny, fersk gjær, går det nok vesentlig bedre enn om du brukte en sliten gjær bunnhøstet fra forrige brygg. (Men det blir øl da også;).)

Om du bruker gjæren din over flere generasjoner, blir gjærnæringen viktigere, bl.a. for å sikre at gjæren får nok sink, som det kan være litt lite av i malten. Om du bruker mye umaltet råstoff, blir gjærnæringen også viktigere.

(Jeg mener det er et poeng å bare tilsette gjærnæring i starteren, siden gjærnæringen inneholder proteiner som bidrar til fuselproduksjon. Hvor viktig det bidraget er, er sikkert diskutabelt, men jeg synes det er greit å fjerne alt som fjernes kan av mulige kilder til fusel. Jeg er litt følsom for stoffet:). Men i din situasjon nå, ville jeg brukt gjærnæring i brygget.)
 
Bare å bøye seg i støvet og takke for svar. Spennende tider. Så får eg også prøve den mye diskuterte 007. Skal brukes i porter:)
 
Sikkert et dumt spørsmål som sier seg selv men: Har nå hatt 4,2 kg rips i 25 liter wit i humle poser i en uke. Ølet er matt rosa og kjenner så vidt noe syrlig i smak. Vil lenger kontaktid gi mørkere rødfarge og kraftigere syrlighet?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 59
Tilbake
Topp