Har tre dumme spørsmål på rappen her. Håper noen av de kanskje kan bli besvart
Hvordan er komboen citra&amarillo iforhold til simcoe&amarillo?
Og hvilke forhold mellom humlene i de to kombinasjonen ville dere valgt?
Og, vil en høyere IBU kunne overdøve humlesmaken?
Planlegger å brygge en lett modifisert versjon av denne brown alen: https://m.bryggselv.no/bryggselv/102351/american-brown-ale-allgrain-ølsett-gahr-edition
Hva er passe modningstid for brown ale?
Planlegger å brygge en lett modifisert versjon av denne brown alen: https://m.bryggselv.no/bryggselv/102351/american-brown-ale-allgrain-ølsett-gahr-edition
Hva er passe modningstid for brown ale?
1 liter starter, i 5 liter erlenmayer. Hastigheten på magneten er så at den slurper luft innimellom. Er det å forvente at så mye gjær ligger i bunn? Vil det bli 'bedre' med feks 2 liter starter?
Jo, du ser det på bildet. Rører går så mye den kan, mtp den lave høyden på vørter. Det er dog null stress her. Det er en ren test med noe leftover tørrgjær for å bli fortrolig med gjærstartere.Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Gjæren ligger ikke på bunnen mens røreren går, vel? Da må du skru opp farten.
Jo, du ser det på bildet. Rører går så mye den kan, mtp den lave høyden på vørter. Det er dog null stress her. Det er en ren test med noe leftover tørrgjær for å bli fortrolig med gjærstartere.
Jepp. Man lærer så lenge man brygger. Går nok for 2 liter neste gang daAha; ja da stemmer det nok at det ville blitt bedre med 2 liter. Jeg har nok aldri laget så lite i 5-litern min.
Har forresten en 2-liters som som snurrer og går i 5-literskolben nå, og det fungerer i alle fall helt utmerket. (har en Bryggselvrører). Lar alltid regulatoren stå på ca. kl.13/14.
Smakte på starterøl idag. Er det vanlig at det tenderer til å være syrlig? Eller er det en klar indikasjon på infeksjon? For the record må starterølet være det værste ølet jeg har lagd, med god margin :-D
Hvilke kjennetegn bør jeg da se etter i fremtidige starterøl, for å identifisere infeksjon?Det bør helst være det verste ølet du har laget! Det der høres helt normalt ut.
Hvilke kjennetegn bør jeg da se etter i fremtidige starterøl, for å identifisere infeksjon?
Edit: de som ikke dekanterer startere er rimelig crazy mtp hvor ille det der smakte..
Ja, helt klart syrlig. Men fatter ikke hva som kan være kilden til bakterier isåfall.. Kokte vørteren i kolben og hadde starsanvasket alufolie på topp rett etter kok. Starsan på saks og gjærpose også. Og seff på magneten.Det bør jo egentlig ikke smake spes syrlig, bakterier lager syre.. men det skal ikke smake godt heller, langt ifra, men syrlig? Surt?
Ja, helt klart syrlig. Men fatter ikke hva som kan være kilden til bakterier isåfall.. Kokte vørteren i kolben og hadde starsanvasket alufolie på topp rett etter kok. Starsan på saks og gjærpose også. Og seff på magneten.
Nope. Nyåpnet S-04Er dette en høstet gjær?
Det bør jo egentlig ikke smake spes syrlig, bakterier lager syre.. men det skal ikke smake godt heller, langt ifra, men syrlig? Surt?
Hvilke kjennetegn bør jeg da se etter i fremtidige starterøl, for å identifisere infeksjon?
Edit: de som ikke dekanterer startere er rimelig crazy mtp hvor ille det der smakte..