Tråden for dumme spørsmål.

Heisann lurer på om jeg har bæsjet godt på leggen her nå. Driver med sukkerkarbonering på corneliusfat for første gang. En dobbel ipa ble tappet på fat for 8 dager siden og en festbier for ett døgn siden. Begge gangene brukte jeg halv dose sukker i forhold til flasking da det sto det i oppskriften. Men jeg hadde ikke fått med meg at man burde flushe ut O2en,eller legge på co2 trykk. I paniken som skjedde når jeg oppdaget dette idag har jeg både flushet og lagt på 3 bars trykk nå (står i rom temp). Virket til å ha bygget seg opp ett ganske godt trykk i ipaen som hadde stått en stund. Noen som har innvendinger mot dette, eller mener jeg bør gjøre noe annet for å redde disse bryggene som var tenkt å serveres i mitt bryllup? Eller har eg 40 liter ubrukelig øl?

Det vil som oftest gå bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, jeg er ingen dubbel ekspert,
men du kan vel ta en oppskrift og kutte det ut evt. bruke vanlig sukker
du får vel ikke samme øl, men det blir sikkert godt for det
 
Holder på og bygge/montere nytt tappeannlegg. Skal ha glycol kjøling gjennom en 10mm slange sammen med 6 øllinjer som er isolert med rør isolasjon.
Kjøpte en pumpe på Biltema, denne, og en vanntank, denne, som er satt i fryseren.
Problemet er att den summer som en hel bikube. Er bare iriterende, ikke praktisk problem.
Så det jeg lurte på, Det var en post om sånne pumper her for ikke så lenge siden som jeg ikke finner igjen. Så er det noen som har tips til aquarie pumpe som kan passe eventuelt en annen pumpe som kan fungere? Løftehøyde må være minimum 3 meter
 
Nei, jeg er ingen dubbel ekspert,
men du kan vel ta en oppskrift og kutte det ut evt. bruke vanlig sukker
du får vel ikke samme øl, men det blir sikkert godt for det
Men da er det ikke en dubbel lenger. Forrige forsøk på en dubbel ble bortimot en trippel, og det var ikke det jeg var ute etter.
Jeg er ikke ute etter å lage en øl etter en dubbel-oppskrift der jeg fjerner kandissirup og dermed får en (sikkert god) øl som er lysere og smaker annerledes. Det jeg lurer på er om det er mulig å lage en dubbel (som altså er innenfor typen både når det gjelder farge og smak) uten bruk av kandissirup.
 
Hvis du vet akkurat hva kandissirupen tilfører, og klarer å emulere det via andre teknikker og justere oppskrift, så kan man vel si at det går an?
 
Jeg tror fortsatt du kan brygge en dubbel uten sukker og fortsatt kalle det en dubbel
bare emulere kandis preget med andre malttyper, som Miguel sier, f.eks Special B og mørk krystalmalt
Se fleste bubbel oppkrifter inneholder vel det fra før
 
Hvis du vet akkurat hva kandissirupen tilfører, og klarer å emulere det via andre teknikker og justere oppskrift, så kan man vel si at det går an?
Vel... det er vel det jeg ikke vet siden forsøket mitt med dubbel feilet miserabelt sist gang. Det er jo et drikkbart øl, men jeg fatter ikke hvordan det kunne bli så lyst. Ikke smakte det som dubbel heller.
 
Hvorfor bruker ingen (som jeg har sett) stålkraner på gjæringsspannene? Bare pga pris? Tenker at det må være enklere å sikre at man har et infeksjonsfritt miljø om man bruker stål kontra de løene plastkranene som lekker om man utsetter det for litt for varmt vann.
 
Hvorfor bruker ingen (som jeg har sett) stålkraner på gjæringsspannene? Bare pga pris? Tenker at det må være enklere å sikre at man har et infeksjonsfritt miljø om man bruker stål kontra de løene plastkranene som lekker om man utsetter det for litt for varmt vann.

Jeg vil si tvert i mot.Plastkranene er lette å ta fra hverandre - det tar ca.5 sekunder - og dermed å holde reine. Og så lenge du passer på å ikke skru til for hardt, slik at godset i den gjengede delen ryker, er de problemfrie.
 
Jeg vil si tvert i mot.Plastkranene er lette å ta fra hverandre - det tar ca.5 sekunder - og dermed å holde reine. Og så lenge du passer på å ikke skru til for hardt, slik at godset i den gjengede delen ryker, er de problemfrie.
Du kommer ikke skikkelig til inni plastkranene. En rustfri kran bruker man nok litt mer tid på, ja, men så trenger du ikke skifte de ut og du kan være sikker på at det ikke ligger noen ulumskheter i en eller annen krik eller krok.
 
Du kommer ikke skikkelig til inni plastkranene. En rustfri kran bruker man nok litt mer tid på, ja, men så trenger du ikke skifte de ut og du kan være sikker på at det ikke ligger noen ulumskheter i en eller annen krik eller krok.

Ikke noe problem. Tannbørste etc.. Ellers holder det å la den ligge litt - i deler - i varmt maskinoppvaskmiddelvann. Å få demontert ei rustfri kran er ingen spøk - og du bør jo gjøre det hver gang. No way jeg ville skifte til det.

Den speidelkrana ser det da ikke ut som går an å demontere en gang?
 
Ikke noe problem. Tannbørste etc.. Ellers holder det å la den ligge litt - i deler - i varmt maskinoppvaskmiddelvann. Å få demontert ei rustfri kran er ingen spøk - og du bør jo gjøre det hver gang. No way jeg ville skifte til det.

Den speidelkrana ser det da ikke ut som går an å demontere en gang?
Hehe, nei ingen løsning er perfekt :) fordeler of ulemper med begge igrunn.. Enig i at speidelkrana så litt udemonterbar ut
 
Hehe, nei ingen løsning er perfekt :) fordeler of ulemper med begge igrunn.. Enig i at speidelkrana så litt udemonterbar ut

Største ulempen med plastkrana er at den er av plast - og kan ripes hvis du bruker verktøy med skarpe kanter til reingjøring. Det er jo å lage gjemmesteder for uønskede gjester. De bør nok skiftes ut når du har brukt dem ei stund/et par år?
 
Største ulempen med plastkrana er at den er av plast - og kan ripes hvis du bruker verktøy med skarpe kanter til reingjøring. Det er jo å lage gjemmesteder for uønskede gjester. De bør nok skiftes ut når du har brukt dem ei stund/et par år?
Ja der er slike ting jeg tenker på. Krana er tross alt mer kompleks enn selve bøtta når det kommer til potensielle gjemmesteder. Og det var ikke bare bare å rengjøre når det hadde satt seg en biofilm på alle flater i krana.. Glemte en beholder med rent vann som noen kraner lå oppi.. Never again. Da prøvde jeg å koke de, noe som ikke var suksess.
 
Ja der er slike ting jeg tenker på. Krana er tross alt mer kompleks enn selve bøtta når det kommer til potensielle gjemmesteder. Og det var ikke bare bare å rengjøre når det hadde satt seg en biofilm på alle flater i krana.. Glemte en beholder med rent vann som noen kraner lå oppi.. Never again. Da prøvde jeg å koke de, noe som ikke var suksess.

hehe - nei, det kan jeg forestille meg:p.

Som du sier, når noe størkner der, kan det være at det er vrient å komme til med mekaniske midler. Så jeg vasker dem alltid skikkelig med en gang jeg har tappet opp ølet. Lar dem ligge en stund i temmelig effektivt vaskemiddel, og skyller og desinfiserer, også, for sikkerhets skyld. Jeg har stor tro på å la ting ligge en god stund i maskinoppvaskmiddelvann, veit fra reingjøring av møkkete flasker som jeg har kjøpt på butikken, at det løser opp alt når det bare får litt tid (= noen timer, i verste fall.)
 
Jeg bruker kun plastkran i omstikkingskaret for flasking. Det demonteres og vaskes samme dag og delene får også en runde i oppvaskmaskin. Jeg skyller også krandelene i et kar med Star San før montering og kjører også gjennom Star San i kran (og flaskefyller) når det er montert for flasking.
 
Tilbake
Topp