Tråden for dumme spørsmål.

Hei. Har brygga eit sett med ABC Hop Sanitorium. (IPA)
Oppskrifta er slik:

Malt:
6,2 kg Best Pale Malt, 5 EBC
280 g Best Munich Malt Dark, 25 EBC
220 g Crisp Crystal 100, 100 EBC

Humle:
19g Chinook 12%, FWH*
22g Chinook 12%,44g Mosaic, 12% 15 min.
22g Chinook 12%, 44g Mosaic 12% 2 min.
25g Chinook, 25g Mosaic, 25g Amarillo, tørrhumle

Fikk 20 liter i karet då eg klarte å søle ut nesten 5 liter....:mad:

Har lyst på ei skikkelig frisk humlebombe. Har liggandes nokon restar av Mosaic(40gr) og Amarillo(80gr)
Tenkte å tilsette dette i tørrhumlinga. Blir då totalt 195gr tørrhumle. Er dette nok?(Ditte va det dumme spørsmålet;))

Har også 100gr Cascade og 100gr Citra humle liggande.
Blir det litt hummar og kanari med 4 sortar tørrhumle, eller overkill med 300 gr tørrhumle på 20L?

Hei. Har brygga eit sett med ABC Hop Sanitorium. (IPA)
Oppskrifta er slik:

Malt:
6,2 kg Best Pale Malt, 5 EBC
280 g Best Munich Malt Dark, 25 EBC
220 g Crisp Crystal 100, 100 EBC

Humle:
19g Chinook 12%, FWH*
22g Chinook 12%,44g Mosaic, 12% 15 min.
22g Chinook 12%, 44g Mosaic 12% 2 min.
25g Chinook, 25g Mosaic, 25g Amarillo, tørrhumle

Fikk 20 liter i karet då eg klarte å søle ut nesten 5 liter....:mad:

Har lyst på ei skikkelig frisk humlebombe. Har liggandes nokon restar av Mosaic(40gr) og Amarillo(80gr)
Tenkte å tilsette dette i tørrhumlinga. Blir då totalt 195gr tørrhumle. Er dette nok?(Ditte va det dumme spørsmålet;))

Har også 100gr Cascade og 100gr Citra humle liggande.
Blir det litt hummar og kanari med 4 sortar tørrhumle, eller overkill med 300 gr tørrhumle på 20L?

Ikke overkill nei, tvert i mot. Citra, amarillo og mosaic er humlejuice så det holder og de passer veldig godt sammen. Tenk brewdogs dead pony club, den er humlet med nettopp de tre sortene og er helt knall i mine øyne. Chinook vil nok sørge for litt røffere utrykk i ølen, ikke at det er helt feil heller . Men er redd cascade vil drukne sammen med de nevnte humlene og ikke gi noe særlig effekt. Men det er kun min erfaring..

Kremt, rettelse!! Det er simcoe, ikke amarillo som er i dead pony club.. var litt rask på avtrekkeren her. Men uansett så vil citra,amarillo og mosaic fungere veldig bra sammen.

Sist redigert:
Ikke overkill nei, tvert i mot. Citra, amarillo og mosaic er humlejuice så det holder og de passer veldig godt sammen. Tenk brewdogs dead pony club, den er humlet med nettopp de tre sortene og er helt knall i mine øyne. Chinook vil nok sørge for litt røffere utrykk i ølen, ikke at det er helt feil heller . Men er redd cascade vil drukne sammen med de nevnte humlene og ikke gi noe særlig effekt. Men det er kun min erfaring..

Kremt, rettelse!! Det er simcoe, ikke amarillo som er i dead pony club.. var litt rask på avtrekkeren her. Men uansett så vil citra,amarillo og mosaic fungere veldig bra sammen.

Takk for svar :) Då havnar det nok Citra også i karet! :)

Eh.. ved en feil la jeg en pakke wlp400 i fryseren. Lå der i ca fem timer før jeg fikk tatt den ut. Pakken/gjæren var blitt frossen/hard. Like frisk?

Det var en annen her for litt tiden som også frøs ei pakke ferskgjær. Han fikk tilbakemelding av white labs at den var det bare å kaste, men brukte den og det gikk fint. Muligens fint i gåseøyne, fikk vel aldri svar på hvordan ølet ble.

Jeg har et glass med 2.gen WPL001 jeg har latt stå i kjøleskapet i 3-4mnd jeg skal teste snart i et brygg. Lage en starter og satse på den gjærer bra tenker jeg. Kan sikkert lage en post og dokumentere det, bare lurer litt på hva jeg skal se etter i kvalitet.

Jeg bruker dette, som mange bruker. (Det ble vel i sin tid anbefalt av Gahr Smith-Gahrsen, tror jeg.) Det har høy nok grad av nøyaktighet. Pass på at det er HI98128, og ikke HI98127. Det siste ser helt likt ut, men er billigere - og ikke nøyaktig nok.

Litt info du ikke har bedt om:p:

Vær obs på at du ha en oppbevaringsoppløsning for å holde proben fuktig. (Lokket fungerer som beholder, så du må oppbevare meteret stående.) Hvis noen forteller deg at du kan bruke vann, gir de deg et veldig dårlig råd, siden det ødelegger proben over litt tid. Jeg sier dette fordi de faktisk har gitt det rådet på Bryggselv, så det kan hende den forståelsen sirkulerer.

Du må kalibrere ph-meteret ganske ofte, også, og trenger to kalibreringsoppløsninger. Skal du kjøpe disse oppløsningene i en bryggeforretning, blir det en del kroner. Her er den enkle løsningen. Du blander ut i batterivann, som du også trenger til å skylle elektroden når du bruker pH-meteret. (Leiter du litt på e-bay finner du disse oppløsningene billigere, også, tror jeg.)

Om du går for å kjøpe ferdige kalibreringsoppløsninger, kan du likevel blande din egen oppbevaringsoppløsning (en liten flaske av den har en helt latterlig pris). Bruk pH4-bufferen og løs opp 10 g KCl (kaliumklorid, altså, ikke kalsiumklorid:)) i 100 ml buffer. Lurt å lage litt mindre, men det er et enkelt forhold å huske. Oppskrifter varier ellers ganske mye når det gjelder mengde KCl. Det er ikke kritisk. Du kan faktisk bruke pH 4-bufferen alene i et knipetak, også.

Kaliumklorid er billig, og du får det i bryggeforretningene. En pose holder antakelig resten av livet til dette formålet:).

OBS! Bruk ikke pH-meteret rett i mesken. Proben har ikke godt av det. Og du skal uansett finne ut hva pH ved romteemperatur er, siden de normene som gjelder, er basert på måling ved romtemperatur. Så kjøl ned en liten prøve, det går fort. Du trenger bare et lite dl-mål i stål, som du setter i kaldt vann.

Det høres kanskje ut som om det er mye styr med å bruke et pH-meter, men når du bare får litt rutine på det, er det såre enkelt. Siden jeg har et litt vanskelig vann, trenger jeg pH-meteret - og det har hjulpet meg mye. Nå kan jeg ikke tenke meg å brygge uten. Men jeg skal ikke påstå at alle bør ha det. Blir ølet ditt godt uten at du bekymrer deg om pH'en, er du vel blant de - antakelig mange - heldige som har et vann du ikke trenger å styre med.

På tide å pakke opp pH meteret og vannjusterings remediene jeg kjøpte skjønner jeg

Sent from my iPhone using Tapatalk

På tide å pakke opp pH meteret og vannjusterings remediene jeg kjøpte skjønner jeg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du mener at ølet ditt trenger det;). Det er vel smaken på det du lager, som avgjør.

Men smaken er jo subjektiv. Og er du i tvil, er det to objektive fakta du kan prøve å etablere for å ha noe å støtte deg på:
  • Har du nok kalsium i vannet ditt? (Grensa er 50 mg/L)
  • Havner pH i mesken på et akseptabelt nivå - mellom 5,2 og 5,8, uten at du gjør noe? ("Ideelt" er kanskje mellom 5,3 og 5,6.)
Antakelig er det alltid noe å vinne på å "krydre" med kalsiumsulfat (for å framheve humlebitterhet) og/eller kalisiumklorid (for å framheve maltsmaken). Men siden det også påvirker pH i mesken (eller eventuelt i kok'en - og altså til slutt i det du setter til gjæring), bør du kjenne den, og du bør kunne måle hvordan den blir påvirket av tilsetningene. Ideelt sett burde du kjenne innholdet av klorid og sulfat i vannet, også - men normalt er det relativt lite av det i norsk vann.

Jeg har et brygg som er blitt for tørt, og vil søte det opp uten at gjæringen setter i gang igjen. Da har jeg skjønt at stevia og laktose er to gode alternativer for å få til det. Så er spørsmålet hvor mye jeg skal bruke. Jeg regner med at det ikke er samme mengder som skal til som med sukker?

Eh.. ved en feil la jeg en pakke wlp400 i fryseren. Lå der i ca fem timer før jeg fikk tatt den ut. Pakken/gjæren var blitt frossen/hard. Like frisk?
Vanskelig å si. Jeg har frosset ned og tinet opp gjær med godt resultat, men har da brukt glyserin/glyserol-blanding som visstnok skal hindre at gjærcellene "sprenges" under frysing. Mitt tips er som fra andre å sette starter.

Jeg har et brygg som er blitt for tørt, og vil søte det opp uten at gjæringen setter i gang igjen. Da har jeg skjønt at stevia og laktose er to gode alternativer for å få til det. Så er spørsmålet hvor mye jeg skal bruke. Jeg regner med at det ikke er samme mengder som skal til som med sukker?

Laktose (har bare 16% av søtheten til vanlig sukkker) funker ikke hvis det er mer sødme du er ute etter, og du skal bruke ganske mye - en halv kilo? Det vil gi mer "fylde". Og stevia kan jeg vanskelig forestille meg i et øl, da ville jeg heller hatt det tørt (OK, subjektivt) - hvis det er øl det er snakk om? Kanskje i en cider?

Lager man gjærstarter av vørterøl også til helt lyse øl, eller blir de misfarget, selv om man dakanterer?

Laktose (har bare 16% av søtheten til vanlig sukkker) funker ikke hvis det er mer sødme du er ute etter, og du skal bruke ganske mye - en halv kilo? Det vil gi mer "fylde". Og stevia kan jeg vanskelig forestille meg i et øl, da ville jeg heller hatt det tørt (OK, subjektivt) - hvis det er øl det er snakk om? Kanskje i en cider?

Dette er ikke et øl, men mer en slags cider laget på eplejuice, ingefæruttrekk og sukker pluss us-05. Fikk en FG på 0.997. Den blir nok ikke særlig god om jeg bare karbonerer den som den er. Det trengs helt klart noe mer sødme.

Dette er ikke et øl, men mer en slags cider laget på eplejuice, ingefæruttrekk og sukker pluss us-05. Fikk en FG på 0.997. Den blir nok ikke særlig god om jeg bare karbonerer den som den er. Det trengs helt klart noe mer sødme.

En løsning er å ha litt sukkerlake stående i kjøleskapet, og så blande i når du skal drikke. Holder seg uendelig. Jeg har gjort det med knastørr cider, og det funker fint. Hvis du skal servere den i større sammenhenger, er kanskje ikke det veien å gå, men til privat bruk hadde jeg valgt den løsningen.

Jeg liker ikke smaken av noe kunstig søtstoff, men om du synes det er ok, så bruk stevia. Hvor mye aner jeg ikke.

Knusktørr cider er ikke feil pr. def. Lagde også en slik, av butikkjus. FG på 1.000 Smakte drit og billig hvitvin i begynnelsen. Etter 4 mnd lagring er usmakene borte, syns ikke den er for tørr, men det er jo smak og behag.

Knusktørr cider er ikke feil pr. def. Lagde også en slik, av butikkjus. FG på 1.000 Smakte drit og billig hvitvin i begynnelsen. Etter 4 mnd lagring er usmakene borte, syns ikke den er for tørr, men det er jo smak og behag.

Min er vel borti to år nå, og den er som du sier. Nærmest en knastørr og syrlig lett eplevin (5,5%), og jeg synes nok den er best med litt sukkerlake i. Noen sammenlignet den med surøl:p. Jeg har faktisk fått opptil flere henrykte responser på den:confused:. (Synes helt ærlig det er overdrevet, men den er ikke helt gal, heller.)

Smakte på starterøl idag. Er det vanlig at det tenderer til å være syrlig? Eller er det en klar indikasjon på infeksjon? For the record må starterølet være det værste ølet jeg har lagd, med god margin :-D
Tenkte jeg skulle følge opp denne. Satt en ny starter idag med WLP833. Hadde tatt vare på noe av den tidligere starterølen siden sist, og jeg vil si at jeg kjenner mer eller mindre den samme syrligheten når jeg lukter på den tomme WLP833 posen som det tidligere starterølet.

Hadde tenkt denne som en frisk sommerdrikk i år, så jeg tror jeg går for Finn Bergers variant. Takker for svar fra alle!

Noen som har noen tanker om hvordan man kan unngå at FG blir så lav i utgangspunktet? Karamellisert sukker, kanskje (om man ikke skal la det stå for lenge)?
Dette er vel ikke egentlig ølbrygging, så jeg beklager off topick posting... ;)

Hadde tenkt denne som en frisk sommerdrikk i år, så jeg tror jeg går for Finn Bergers variant. Takker for svar fra alle!

Noen som har noen tanker om hvordan man kan unngå at FG blir så lav i utgangspunktet? Karamellisert sukker, kanskje (o
m man ikke skal la det stå for lenge)?
Dette er vel ikke egentlig ølbrygging, så jeg beklager off topick posting... ;)

Hvilket øl snakker du om?

Tilbake
Topp