Jeg bruker
dette, som mange bruker. (Det ble vel i sin tid anbefalt av Gahr Smith-Gahrsen, tror jeg.) Det har høy nok grad av nøyaktighet. Pass på at det er HI98128, og ikke HI98127. Det siste ser helt likt ut, men er billigere - og ikke nøyaktig nok.
Litt info du ikke har bedt om

:
Vær obs på at du
må ha en oppbevaringsoppløsning for å holde proben fuktig. (Lokket fungerer som beholder, så du må oppbevare meteret stående.) Hvis noen forteller deg at du kan bruke vann, gir de deg et
veldig dårlig råd, siden det ødelegger proben over litt tid. Jeg sier dette fordi de faktisk har gitt det rådet på Bryggselv, så det kan hende den forståelsen sirkulerer.
Du må kalibrere ph-meteret ganske ofte, også, og trenger to kalibreringsoppløsninger. Skal du kjøpe disse oppløsningene i en bryggeforretning, blir det en del kroner.
Her er den enkle løsningen. Du blander ut i batterivann, som du også trenger til å skylle elektroden når du bruker pH-meteret. (Leiter du litt på e-bay finner du disse oppløsningene billigere, også, tror jeg.)
Om du går for å kjøpe ferdige kalibreringsoppløsninger, kan du likevel blande din egen oppbevaringsoppløsning (en liten flaske av den har en helt latterlig pris). Bruk pH4-bufferen og løs opp 10 g KCl (
kaliumklorid, altså, ikke kalsiumklorid

) i 100 ml buffer. Lurt å lage litt mindre, men det er et enkelt forhold å huske. Oppskrifter varier ellers ganske mye når det gjelder mengde KCl. Det er ikke kritisk. Du kan faktisk bruke pH 4-bufferen alene i et knipetak, også.
Kaliumklorid er billig, og du får det i bryggeforretningene. En pose holder antakelig resten av livet til dette formålet

.
OBS! Bruk ikke pH-meteret rett i mesken. Proben har ikke godt av det. Og du skal uansett finne ut hva pH ved romteemperatur er, siden de normene som gjelder, er basert på måling ved romtemperatur. Så kjøl ned en liten prøve, det går fort. Du trenger bare et lite dl-mål i stål, som du setter i kaldt vann.
Det høres kanskje ut som om det er mye styr med å bruke et pH-meter, men når du bare får litt rutine på det, er det såre enkelt. Siden jeg har et litt vanskelig vann, trenger jeg pH-meteret - og det har hjulpet meg mye. Nå kan jeg ikke tenke meg å brygge uten. Men jeg skal ikke påstå at alle bør ha det. Blir ølet ditt godt uten at du bekymrer deg om pH'en, er du vel blant de - antakelig mange - heldige som har et vann du ikke trenger å styre med.