Supert. Har du lenke til en god oppskrift?
Men da er det ikke en dubbel lenger. Forrige forsøk på en dubbel ble bortimot en trippel, og det var ikke det jeg var ute etter.Nei, jeg er ingen dubbel ekspert,
men du kan vel ta en oppskrift og kutte det ut evt. bruke vanlig sukker
du får vel ikke samme øl, men det blir sikkert godt for det
Vel... det er vel det jeg ikke vet siden forsøket mitt med dubbel feilet miserabelt sist gang. Det er jo et drikkbart øl, men jeg fatter ikke hvordan det kunne bli så lyst. Ikke smakte det som dubbel heller.Hvis du vet akkurat hva kandissirupen tilfører, og klarer å emulere det via andre teknikker og justere oppskrift, så kan man vel si at det går an?
Jeg bruker slike: https://shop.petit-agentur.no/products/kulekran-til-gjaringstanker-fra-speidelHvorfor bruker ingen (som jeg har sett) stålkraner på gjæringsspannene? Bare pga pris? Tenker at det må være enklere å sikre at man har et infeksjonsfritt miljø om man bruker stål kontra de løene plastkranene som lekker om man utsetter det for litt for varmt vann.
Hvorfor bruker ingen (som jeg har sett) stålkraner på gjæringsspannene? Bare pga pris? Tenker at det må være enklere å sikre at man har et infeksjonsfritt miljø om man bruker stål kontra de løene plastkranene som lekker om man utsetter det for litt for varmt vann.
Du kommer ikke skikkelig til inni plastkranene. En rustfri kran bruker man nok litt mer tid på, ja, men så trenger du ikke skifte de ut og du kan være sikker på at det ikke ligger noen ulumskheter i en eller annen krik eller krok.Jeg vil si tvert i mot.Plastkranene er lette å ta fra hverandre - det tar ca.5 sekunder - og dermed å holde reine. Og så lenge du passer på å ikke skru til for hardt, slik at godset i den gjengede delen ryker, er de problemfrie.
Du kommer ikke skikkelig til inni plastkranene. En rustfri kran bruker man nok litt mer tid på, ja, men så trenger du ikke skifte de ut og du kan være sikker på at det ikke ligger noen ulumskheter i en eller annen krik eller krok.
Hehe, nei ingen løsning er perfektIkke noe problem. Tannbørste etc.. Ellers holder det å la den ligge litt - i deler - i varmt maskinoppvaskmiddelvann. Å få demontert ei rustfri kran er ingen spøk - og du bør jo gjøre det hver gang. No way jeg ville skifte til det.
Den speidelkrana ser det da ikke ut som går an å demontere en gang?
Hehe, nei ingen løsning er perfektfordeler of ulemper med begge igrunn.. Enig i at speidelkrana så litt udemonterbar ut
Ja der er slike ting jeg tenker på. Krana er tross alt mer kompleks enn selve bøtta når det kommer til potensielle gjemmesteder. Og det var ikke bare bare å rengjøre når det hadde satt seg en biofilm på alle flater i krana.. Glemte en beholder med rent vann som noen kraner lå oppi.. Never again. Da prøvde jeg å koke de, noe som ikke var suksess.Største ulempen med plastkrana er at den er av plast - og kan ripes hvis du bruker verktøy med skarpe kanter til reingjøring. Det er jo å lage gjemmesteder for uønskede gjester. De bør nok skiftes ut når du har brukt dem ei stund/et par år?
Ja der er slike ting jeg tenker på. Krana er tross alt mer kompleks enn selve bøtta når det kommer til potensielle gjemmesteder. Og det var ikke bare bare å rengjøre når det hadde satt seg en biofilm på alle flater i krana.. Glemte en beholder med rent vann som noen kraner lå oppi.. Never again. Da prøvde jeg å koke de, noe som ikke var suksess.
Hei. Har brygga eit sett med ABC Hop Sanitorium. (IPA)
Oppskrifta er slik:
Malt:
6,2 kg Best Pale Malt, 5 EBC
280 g Best Munich Malt Dark, 25 EBC
220 g Crisp Crystal 100, 100 EBC
Humle:
19g Chinook 12%, FWH*
22g Chinook 12%,44g Mosaic, 12% 15 min.
22g Chinook 12%, 44g Mosaic 12% 2 min.
25g Chinook, 25g Mosaic, 25g Amarillo, tørrhumle
Fikk 20 liter i karet då eg klarte å søle ut nesten 5 liter....
Har lyst på ei skikkelig frisk humlebombe. Har liggandes nokon restar av Mosaic(40gr) og Amarillo(80gr)
Tenkte å tilsette dette i tørrhumlinga. Blir då totalt 195gr tørrhumle. Er dette nok?(Ditte va det dumme spørsmålet)
Har også 100gr Cascade og 100gr Citra humle liggande.
Blir det litt hummar og kanari med 4 sortar tørrhumle, eller overkill med 300 gr tørrhumle på 20L?