Tråden for dumme spørsmål.

Skal lage en juleøl, og har handlet inn alt. Er dog ikke plass til alt maktet i maltrøret, så tanken var falskbunn. Lurte dog på om følgende ville fungere:
- Fyller opp deler av maltet i korgen (2/3? ).
- Mesker en stund (20—30 mim).
- Legger oppi resten av maltet nå som det vel er plass i maltrøret.
- Fullfører mesk.

Synes troen virker fin, men stusser over at det ikke er gjort før.... Sikkert en grunn til det, og poster er det derfor I denne tråden :D

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Skal lage en juleøl, og har handlet inn alt. Er dog ikke plass til alt maktet i maltrøret, så tanken var falskbunn. Lurte dog på om følgende ville fungere:
- Fyller opp deler av maltet i korgen (2/3? ).
- Mesker en stund (20—30 mim).
- Legger oppi resten av maltet nå som det vel er plass i maltrøret.
- Fullfører mesk.

Synes troen virker fin, men stusser over at det ikke er gjort før.... Sikkert en grunn til det, og poster er det derfor I denne tråden :D

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Det er gjort før. Det er noen her som.graver ut litt malt ut av røret på speidelen og erstatter det med ny malt underveis.

Det du ikke får med deg dog er det sukkeret som blir konvertert da stivelsen blir gjort tilgjengelig fra ca 70C og oppover, idet du øker temperaturen til utmesk, fra maltet du har tatt ut.

Men kjør på.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Er ikke så mye ekstra som trenges, så tenker å ikke grave ut, bare tilsette. Er jo heller ikke alltid jeg foretar utmesk, men sikkert lurt her.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Har tre dumme spørsmål på rappen her. Håper noen av de kanskje kan bli besvart :)
Hvordan er komboen citra&amarillo iforhold til simcoe&amarillo?
Og hvilke forhold mellom humlene i de to kombinasjonen ville dere valgt? :)
Og, vil en høyere IBU kunne overdøve humlesmaken?
 
Har tre dumme spørsmål på rappen her. Håper noen av de kanskje kan bli besvart :)
Hvordan er komboen citra&amarillo iforhold til simcoe&amarillo?
Og hvilke forhold mellom humlene i de to kombinasjonen ville dere valgt? :)
Og, vil en høyere IBU kunne overdøve humlesmaken?

Fellesnevneren er citrus. Citra og Amarillo blir mer i retning tropisk, Simcoe gir furu i stedet. Fellesnevneren er citrus. Jeg synes Citra og Amarillo er en helt uslåelig kombinasjon for tida:). Brukes 50/50. Og ja; ikke ødelegg med en veldig høy IBU!

Men dette er selvfølgelig veldig subjektivt.
 
Jeg kjører amerikansk IPA med Simcoe som bitterhumle (ikke for mye, nei), Cascade som smakshumle og med 50/50 Citra/Amarillo ved flameout og tørrhumling. Jeg har ikke fintunet den ennå (tror jeg må øke mengdene Citra og Amarillo ytterligere), men jeg tror jeg er på rett vei.
For mye Simcoe i sene tilsetninger blir gjerne ubehagelig skarpt i smaken, synes jeg (men ser man på f.eks. Ink&Dagger-oppskriften, så er det tydelig at det går an å balansere fint likevel)
 
1 liter starter, i 5 liter erlenmayer. Hastigheten på magneten er så at den slurper luft innimellom. Er det å forvente at så mye gjær ligger i bunn? Vil det bli 'bedre' med feks 2 liter starter?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 35
Planlegger å brygge en lett modifisert versjon av denne brown alen: https://m.bryggselv.no/bryggselv/102351/american-brown-ale-allgrain-ølsett-gahr-edition

Hva er passe modningstid for brown ale?

Oppskrifta oppgir "lagringstid"; kaldt i en til to måneder. Hvorvidt det skal forstås som modningstid, er jeg usikker på, men det er vel sannsynlig. Brun malt og sjokomalt trenger litt tid på seg, så det kan virke passe. Noe tid må det i alle fall få. Jeg ville ikke drikke det helt ferskt.

"Kaldt" er også nokså relativt. Mellom 10 og 14 grader skulle egentlig være passe etter det jeg har lært.
 
Planlegger å brygge en lett modifisert versjon av denne brown alen: https://m.bryggselv.no/bryggselv/102351/american-brown-ale-allgrain-ølsett-gahr-edition

Hva er passe modningstid for brown ale?

Oppskrifta oppgir "lagringstid"; kaldt i en til to måneder. Hvorvidt det skal forstås som modningstid, er jeg usikker på, men det er vel sannsynlig. Brun malt og sjokomalt trenger litt tid på seg, så det kan virke passe. Noe tid må det i alle fall få. Jeg ville ikke drikke det helt ferskt.

"Kaldt" er også nokså relativt. Mellom 10 og 14 grader er hva jeg ville satt det på. Kaldere gjør sikkert ikke noe, heller.
 
1 liter starter, i 5 liter erlenmayer. Hastigheten på magneten er så at den slurper luft innimellom. Er det å forvente at så mye gjær ligger i bunn? Vil det bli 'bedre' med feks 2 liter starter?

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Gjæren ligger ikke på bunnen mens røreren går, vel? Da må du skru opp farten.
 
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Gjæren ligger ikke på bunnen mens røreren går, vel? Da må du skru opp farten.
Jo, du ser det på bildet. Rører går så mye den kan, mtp den lave høyden på vørter. Det er dog null stress her. Det er en ren test med noe leftover tørrgjær for å bli fortrolig med gjærstartere.
 
Jo, du ser det på bildet. Rører går så mye den kan, mtp den lave høyden på vørter. Det er dog null stress her. Det er en ren test med noe leftover tørrgjær for å bli fortrolig med gjærstartere.

Aha; ja da stemmer det nok at det ville blitt bedre med 2 liter. Jeg har nok aldri laget så lite i 5-litern min.

Har forresten en 2-liters som som snurrer og går i 5-literskolben nå, og det fungerer i alle fall helt utmerket. (har en Bryggselvrører). Lar alltid regulatoren stå på ca. kl.13/14.
 
Aha; ja da stemmer det nok at det ville blitt bedre med 2 liter. Jeg har nok aldri laget så lite i 5-litern min.

Har forresten en 2-liters som som snurrer og går i 5-literskolben nå, og det fungerer i alle fall helt utmerket. (har en Bryggselvrører). Lar alltid regulatoren stå på ca. kl.13/14.
Jepp. Man lærer så lenge man brygger. Går nok for 2 liter neste gang da :)
 
Smakte på starterøl idag. Er det vanlig at det tenderer til å være syrlig? Eller er det en klar indikasjon på infeksjon? For the record må starterølet være det værste ølet jeg har lagd, med god margin :-D
 
Smakte på starterøl idag. Er det vanlig at det tenderer til å være syrlig? Eller er det en klar indikasjon på infeksjon? For the record må starterølet være det værste ølet jeg har lagd, med god margin :-D

Det bør helst være det verste ølet du har laget:D! Det der høres helt normalt ut.
 
Hvilke kjennetegn bør jeg da se etter i fremtidige starterøl, for å identifisere infeksjon?

Edit: de som ikke dekanterer startere er rimelig crazy mtp hvor ille det der smakte..

Det bør jo egentlig ikke smake spes syrlig, bakterier lager syre.. men det skal ikke smake godt heller, langt ifra, men syrlig? Surt?
 
Det bør jo egentlig ikke smake spes syrlig, bakterier lager syre.. men det skal ikke smake godt heller, langt ifra, men syrlig? Surt?
Ja, helt klart syrlig. Men fatter ikke hva som kan være kilden til bakterier isåfall.. Kokte vørteren i kolben og hadde starsanvasket alufolie på topp rett etter kok. Starsan på saks og gjærpose også. Og seff på magneten.
 
Ja, helt klart syrlig. Men fatter ikke hva som kan være kilden til bakterier isåfall.. Kokte vørteren i kolben og hadde starsanvasket alufolie på topp rett etter kok. Starsan på saks og gjærpose også. Og seff på magneten.

Er dette en høstet gjær?
 
Tilbake
Topp