Blir frustrert av att folk snakker om Juleøl nå... tempen er jo bare ett par grader over det den var på julaften i fjor... VIL HA SOMMER OG PILS PÅ TERRASSEN NÅ... deilig å få blåst det ut
Pilsen er klar til neste helg forhåpentligvis
Takk for tips! Falt selv veldig for Kinns Julefred ifjor, ser den er brygget med Wyeast 1318 London Ale III, tror om bytte den med 004?
Har tatt wlp001 som husgjær, brukes på alt av ale og stout... er sikker på att om jeg gir den gjæren en hammer så er den igang og skifte borkledning på huset på mindre enn 12 timer, makan til arbeidsinsatts
Helt igjen. Null problem.Har akkurat kjøpt meg en liten fryser og en inkbird ligger klar til henting på posten. Så i løpet av uka skal det for første gang gjæres med kontroll på temperaturen. Setter fryseren i garagen som holder 14 grader og tenker å kun bruke kjøledelen på fryseren da jeg skal gjære en bock på rundt 10 grader.
Så til spørsmålet. Skal lokket på fryseren være helt igjenn? Det blir jo en del gassing, men det er kanskje ikke noe problem?
Tester inkbirden nå. Stillte den på 10.5 grader. Fryseren slo seg på og stopper på akkurat 10.5 grader, men temperaturen fortsetter å synke til 5.5. Ser ut til at jeg må ha et varmeelement i tillegg.Helt igjen. Null problem.
Du trenger ikke varme så lenge gjæringstemp er lavere enn omgivelsestemp. Hvor har du proben?Tester inkbirden nå. Stillte den på 10.5 grader. Fryseren slo seg på og stopper på akkurat 10.5 grader, men temperaturen fortsetter å synke til 5.5. Ser ut til at jeg må ha et varmeelement i tillegg.
Men hvordan bruker dere å stille inn kompressor forsinkelse og temperaturvariasjon før kjøling / varming?
Men det stiller seg kanskje annerledes når gjæringen kommer igang. Da vil gjæringen varme litt.Akkurat nå hang den bare midt i uten å berøre veggene. Det er vel et etterslep regner jeg med. En liten fryser fortsetter kanskje nedkjølingen etter den har stoppet. Har en ekstra sensor nedi for kontroll.
Lufttemperaturen svinger lett. Sett proben på gjæringskaret med litt isolasjon utenpå, så blir det stabilt.Akkurat nå hang den bare midt i uten å berøre veggene. Det er vel et etterslep regner jeg med. En liten fryser fortsetter kanskje nedkjølingen etter den har stoppet. Har en ekstra sensor nedi for kontroll.
Skal gjøre det den dagen jeg brygger.Lufttemperaturen svinger lett. Sett proben på gjæringskaret med litt isolasjon utenpå, så blir det stabilt.
Og der ble jeg like klok igjenn, he he.Jeg er ikke enig med dere. Lufttemperaturen svinger lett, og vil ha mye kortere av/på sykluser enn svingningene i gjæringskaret. Setter du proben på gjæringskaret, så vil syklusene bli mye lenger og temperaturen i gjæringskaret vil svinge mer enn om lufttemperaturen holdes mest mulig stabil. Sett gjerne temperaturprobe til et passivt termometer på gjæringskaret, så vil du se at selv om lufttemperaturen svinger, så vil temperaturen i/på karet bli dønn stabil. (Hvis du gjør motsatt og regulerer etter proben på gjjæringskaret og måler lufttemperaturen, så vil du se at lufttemperaturen svinger med mye større utslag enn om du styrer etter den.)
Sett gjerne gjæringskaret på en isoporplate, så du unngår store temperatursvingninger i bunnen av karet.
Og der ble jeg like klok igjenn, he he.
Noen som har kikket på både lufttemperaturen og temperatur på veggen til gjæringskaret samtidig og har en formening om hva det er best å styre etter?