Tråden for dumme spørsmål.

Blir frustrert av att folk snakker om Juleøl nå... tempen er jo bare ett par grader over det den var på julaften i fjor... VIL HA SOMMER OG PILS PÅ TERRASSEN NÅ... deilig å få blåst det ut
 
Blir frustrert av att folk snakker om Juleøl nå... tempen er jo bare ett par grader over det den var på julaften i fjor... VIL HA SOMMER OG PILS PÅ TERRASSEN NÅ... deilig å få blåst det ut

Etter to mislykkede batcher blir det ikke noe juleøl på meg i år. Begge gikk i sluket. For sent å sette av tid til det nå.
 
Pilsen er klar til neste helg forhåpentligvis :D


Takk for tips! Falt selv veldig for Kinns Julefred ifjor, ser den er brygget med Wyeast 1318 London Ale III, tror om bytte den med 004?

Det blir forskjell, for 004 gir høyere utgjæring. Jeg ville ikke gjort det - sjøl om det sikkert blir godt øl.

Har tatt wlp001 som husgjær, brukes på alt av ale og stout... er sikker på att om jeg gir den gjæren en hammer så er den igang og skifte borkledning på huset på mindre enn 12 timer, makan til arbeidsinsatts

Kjekt å ha, selvfølgelig;) - men den gir deg vel et veldig reint øl, og er det alltid det beste?
 
Litt på siden av trådens formål, men visste ikke helt hvor den skulle plasseres.

En kompis skal ha bryllup til helgen og 60liter øl har gått fløyten. Om det er noen som tilfeldigvis har et fullt 19L Corneliusfat som de ikke behøver umiddelbart mellom Bergen og Haugesund så send meg en PM.
 
Har akkurat kjøpt meg en liten fryser og en inkbird ligger klar til henting på posten. Så i løpet av uka skal det for første gang gjæres med kontroll på temperaturen. Setter fryseren i garagen som holder 14 grader og tenker å kun bruke kjøledelen på fryseren da jeg skal gjære en bock på rundt 10 grader.
Så til spørsmålet. Skal lokket på fryseren være helt igjenn? Det blir jo en del gassing, men det er kanskje ikke noe problem?
 
Har akkurat kjøpt meg en liten fryser og en inkbird ligger klar til henting på posten. Så i løpet av uka skal det for første gang gjæres med kontroll på temperaturen. Setter fryseren i garagen som holder 14 grader og tenker å kun bruke kjøledelen på fryseren da jeg skal gjære en bock på rundt 10 grader.
Så til spørsmålet. Skal lokket på fryseren være helt igjenn? Det blir jo en del gassing, men det er kanskje ikke noe problem?
Helt igjen. Null problem.
 
Helt igjen. Null problem.
Tester inkbirden nå. Stillte den på 10.5 grader. Fryseren slo seg på og stopper på akkurat 10.5 grader, men temperaturen fortsetter å synke til 5.5. Ser ut til at jeg må ha et varmeelement i tillegg.
Men hvordan bruker dere å stille inn kompressor forsinkelse og temperaturvariasjon før kjøling / varming?
 
Tester inkbirden nå. Stillte den på 10.5 grader. Fryseren slo seg på og stopper på akkurat 10.5 grader, men temperaturen fortsetter å synke til 5.5. Ser ut til at jeg må ha et varmeelement i tillegg.
Men hvordan bruker dere å stille inn kompressor forsinkelse og temperaturvariasjon før kjøling / varming?
Du trenger ikke varme så lenge gjæringstemp er lavere enn omgivelsestemp. Hvor har du proben?
 
Akkurat nå hang den bare midt i uten å berøre veggene. Det er vel et etterslep regner jeg med. En liten fryser fortsetter kanskje nedkjølingen etter den har stoppet. Har en ekstra sensor nedi for kontroll.
 
Akkurat nå hang den bare midt i uten å berøre veggene. Det er vel et etterslep regner jeg med. En liten fryser fortsetter kanskje nedkjølingen etter den har stoppet. Har en ekstra sensor nedi for kontroll.
Men det stiller seg kanskje annerledes når gjæringen kommer igang. Da vil gjæringen varme litt.
 
Akkurat nå hang den bare midt i uten å berøre veggene. Det er vel et etterslep regner jeg med. En liten fryser fortsetter kanskje nedkjølingen etter den har stoppet. Har en ekstra sensor nedi for kontroll.
Lufttemperaturen svinger lett. Sett proben på gjæringskaret med litt isolasjon utenpå, så blir det stabilt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg er ikke enig med dere. Lufttemperaturen svinger lett, og vil ha mye kortere av/på sykluser enn svingningene i gjæringskaret. Setter du proben på gjæringskaret, så vil syklusene bli mye lenger og temperaturen i gjæringskaret vil svinge mer enn om lufttemperaturen holdes mest mulig stabil. Sett gjerne temperaturprobe til et passivt termometer på gjæringskaret, så vil du se at selv om lufttemperaturen svinger, så vil temperaturen i/på karet bli dønn stabil. (Hvis du gjør motsatt og regulerer etter proben på gjjæringskaret og måler lufttemperaturen, så vil du se at lufttemperaturen svinger med mye større utslag enn om du styrer etter den.)
Sett gjerne gjæringskaret på en isoporplate, så du unngår store temperatursvingninger i bunnen av karet.
 
Sist redigert:
Jeg er ikke enig med dere. Lufttemperaturen svinger lett, og vil ha mye kortere av/på sykluser enn svingningene i gjæringskaret. Setter du proben på gjæringskaret, så vil syklusene bli mye lenger og temperaturen i gjæringskaret vil svinge mer enn om lufttemperaturen holdes mest mulig stabil. Sett gjerne temperaturprobe til et passivt termometer på gjæringskaret, så vil du se at selv om lufttemperaturen svinger, så vil temperaturen i/på karet bli dønn stabil. (Hvis du gjør motsatt og regulerer etter proben på gjjæringskaret og måler lufttemperaturen, så vil du se at lufttemperaturen svinger med mye større utslag enn om du styrer etter den.)
Sett gjerne gjæringskaret på en isoporplate, så du unngår store temperatursvingninger i bunnen av karet.
Og der ble jeg like klok igjenn, he he.
Noen som har kikket på både lufttemperaturen og temperatur på veggen til gjæringskaret samtidig og har en formening om hva det er best å styre etter?
 
Det er temperaturen i karet som teller, og karet opptar mesteparten av plassen i fryseren, som er godt isolert, så det er ikke ofte og lenge kompressoren trenger å gå. Bruk for all del ikke varmekilde i tillegg, da får du skikkelig jojo-effekt. Og sett alltid fryseren på laveste innstilling (altså den minst kraftige) unntatt når du skal kjøle en stor mengde væske ned et stort antall grader.

Du kan jo også prøve deg fram.Om du ikke vil risikere noe som helst, kan du fylle gjæringskaret med vann og prøve begge de foreslåtte framgangsmåtene og observere.
 
Jeg har prøvd probe i luft, probe i flaske med vann og probe tapet på gjæringskaret med enkel isolasjon. Jeg kom frem til at det var soleklart best å tape på proben på gjæringskaret. Tror ikke jeg har sett en variasjon på mer enn 0,5 grad noensinne på karet, mens i luft og flaske gikk den som en jojo. Så tror jeg også det er vesentlig mer kompressorvennlig med tape på metoden.
 
Og der ble jeg like klok igjenn, he he.
Noen som har kikket på både lufttemperaturen og temperatur på veggen til gjæringskaret samtidig og har en formening om hva det er best å styre etter?

I mitt gjæringsskap basert på ett fryseskap opplevde jeg at temperaturen i skapet fortsatte å synke lenge etter at kompressoren hadde stanset. Med varmeelement i skapet kunne jeg kompensere noe, men full kontroll fikk jeg først når jeg klistret probe til karet og benyttet varmekabler (reptilvarmer) også klistret til karet. Da spiller det liten rolle om temperaturen synker for langt ned i skapet da varmekablene kompenserer og sørger for stabil temp i karet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp