Tråden for dumme spørsmål.

Rett på fat og tvangskarbonering. Det bunnfallet i fatet. Første halvliteren du tapper er grumsete, resten krystallklart. Å stille om til annet fat et bare en kilde til oksidering og infeksjon. Om du ikke har nok fat: kjøp fler [emoji1417]
 
Her slomser jeg tydeligvis. Koker opp vannet et par ganger i vannkoker, og blander ut sukkeret i det uten noe nytt oppkok. Ser ikke den store forskjellen mellom det og å bruke karboneringstabletter.
 
Sist redigert:
Regner med meske spade skal desinfiseres (Starsan) før den brukes i mesken?
Og igjen før den brukes i kok?
Samme med humlepose som skal brukes i vørteren?
 
ikke att jeg ikke har trua på deg som brygger.. men om en som driver en sånn pussig skorsten beggyner å spørre på forum.. da pakker jeg koferten
 
I trådens sanne ånd er det en viss fare for at dette er et dumt spørsmål;

I så og si alle oppskrifter står det at det ferdige produktet skal lagres ~2 uker i romtemperatur, for så å lagres kjølig. Hva blir konsekvensene hvis man ikke lagrer kjølig etter lagring i romtemp? Sliter med plassmangel.
 
Velkommen i klubben @Morten Jensen, plassmangel er et kjent problem. Det korte svaret er at konsekvensen av og ikke lagre kaldt går ut over holdbarhet. Så skal du drikke det noenlunde kjapt, går det helt fint, etter all sansynlighet. Dersom planen er å drikke det i sommerbryllupet, tenker jeg det er på tide å tråle finn for kjøleskap gis bort.

NB! I følge min egen ikke vitenskaplige forskning, finnes det klare tall på antall kjøleskap vs samlivsbrudd, eventuelt en kombinasjon av flere kjøleskap og store eikefat.
Mener ikke å skremme, men dette er faktisk foreløpige funn!
 
Sist redigert:
I trådens sanne ånd er det en viss fare for at dette er et dumt spørsmål;

I så og si alle oppskrifter står det at det ferdige produktet skal lagres ~2 uker i romtemperatur, for så å lagres kjølig. Hva blir konsekvensene hvis man ikke lagrer kjølig etter lagring i romtemp? Sliter med plassmangel.
Brygg en humlerik ipa. Skal nytes så fersk som overhodet mulig. Min erfaring: Ren Maris Otter maltbase, evt noe munchener for mer farge. pøs på med amarillo og citra. Skal selv utivide med denali etter råd fra Brewshop. Tipper det blir knall :)
 
Blir dette bra?

Volume 21 litres
OG 1051
Boil Volume 10 litres
Boil gravity 1106
Alcohol (ABV) 5.4 %
Colour 10 EBC (Golden)
Bitterness 20 IBU
BU:GU 0.39
FG 1010
BeerCalc: Weiz
Style: Weizen / Weissbier Brewer: Soyyojuli
Vital Statistics
Fermentables
Liquid Light Extract 8 EBC 3000 g
Dry Wheat Extract 8 EBC 450 g
3450 g
Mash schedule
No mashable ingredients
Hops
Hallertauer Mittelfruh 5.0 % 50 g 30 min
Hallertauer Mittelfruh 5.0 % 20 g 150 min
Misc Ingredients
Fermentation
Fermentation SafAle WB-06 18 °C 14 days
 
Blir dette bra?

Volume 21 litres
OG 1051
Boil Volume 10 litres
Boil gravity 1106
Alcohol (ABV) 5.4 %
Colour 10 EBC (Golden)
Bitterness 20 IBU
BU:GU 0.39
FG 1010
BeerCalc: Weiz
Style: Weizen / Weissbier Brewer: Soyyojuli
Vital Statistics
Fermentables
Liquid Light Extract 8 EBC 3000 g
Dry Wheat Extract 8 EBC 450 g
3450 g
Mash schedule
No mashable ingredients
Hops
Hallertauer Mittelfruh 5.0 % 50 g 30 min
Hallertauer Mittelfruh 5.0 % 20 g 150 min
Misc Ingredients
Fermentation
Fermentation SafAle WB-06 18 °C 14 days
Det gjør det nok, men du trenger ikke koke ekstrakt så lenge. Jeg hadde redusert til 30 minutter. Da trengs det mer humle for å få samme bitterhet.
 
@Finn Berger Du har rett i at ting utvikler seg. Palmer har tydeligvis plukket opp et triks eller to på de siste ti årene.
a1ce8ce88d6ac6b6faf494268ed21ca6.jpg
 
Hei,
Har et plast gjærkar fra BS, hvor krana er tett.
Jeg har brygget en NEIPA og bunnfallet dekker over tappekrana. Noen som har noen gode råd for å få åpnet denne? Kunne bruke hevert, men det har jeg ikke. Det er vel en dårlig ide og "helle" ølet fra et kar til et annet også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Hei,
Har et plast gjærkar fra BS, hvor krana er tett.
Jeg har brygget en NEIPA og bunnfallet dekker over tappekrana. Noen som har noen gode råd for å få åpnet denne? Kunne bruke hevert, men det har jeg ikke. Det er vel en dårlig ide og "helle" ølet fra et kar til et annet også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
Kan du ikke åpne kranen og tappe ut bunnfallet inntil du får klart øl? Jeg pleier å sette karet på skeive slik at det blir mindre bunnfall ved kranen.
 
Tilbake
Topp