Tråden for dumme spørsmål.

Hei,
Har et plast gjærkar fra BS, hvor krana er tett.
Jeg har brygget en NEIPA og bunnfallet dekker over tappekrana. Noen som har noen gode råd for å få åpnet denne? Kunne bruke hevert, men det har jeg ikke. Det er vel en dårlig ide og "helle" ølet fra et kar til et annet også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk

Enkleste er vel å forsiktig øse ut bunnfallet? Gir oksygeneksponering, men å helle over i nytt kar blir mye værre. :)
 
Hei,
Har et plast gjærkar fra BS, hvor krana er tett.
Jeg har brygget en NEIPA og bunnfallet dekker over tappekrana. Noen som har noen gode råd for å få åpnet denne? Kunne bruke hevert, men det har jeg ikke. Det er vel en dårlig ide og "helle" ølet fra et kar til et annet også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk

Dersom du har fat kan du flushe fatet for oksygen, ha pittelitt trykk på fatet, koble ein ballock med slange innpå krana og åpne krana forsiktig slik at du bles inn igjen det som har tetta. Legg ein plonkebit under karet på enden slik at det ikkje tettar seg igjen
 
Hei,
Har et plast gjærkar fra BS, hvor krana er tett.
Jeg har brygget en NEIPA og bunnfallet dekker over tappekrana. Noen som har noen gode råd for å få åpnet denne? Kunne bruke hevert, men det har jeg ikke. Det er vel en dårlig ide og "helle" ølet fra et kar til et annet også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk

Hva med å sette gjæringskaret litt på skrå, slik at kranen kommer litt høyere. (legg en tykk bok under karet ved kranen) Kjør så CO2 inn gjennom kranen for å «blåse den rein». Hvis du ikke har CO2 kan du rugge på karet, og vente til bunnfallet har lagt seg.
 
Skal fate en brown ale i dag, men står mellom to valg pga begrenset plass i kjøleskap. Setter derfor pris på tilbakemeldinger på hva dere ville gjort i lignende situasjon. Har tre fat, men kun plass til to i kegeratoren.

1. Karbonere naturlig med sukker og la den stå i 2-3 uker i romtemp til et av de nåværende fatene er tomme.
2. sette litt trykk på den og la den stå på vent til det er ledig plass i kjøleskapet og karbonere med co2 når det er ledig plass i kjøleskapet.
 
Skal fate en brown ale i dag, men står mellom to valg pga begrenset plass i kjøleskap. Setter derfor pris på tilbakemeldinger på hva dere ville gjort i lignende situasjon. Har tre fat, men kun plass til to i kegeratoren.

1. Karbonere naturlig med sukker og la den stå i 2-3 uker i romtemp til et av de nåværende fatene er tomme.
2. sette litt trykk på den og la den stå på vent til det er ledig plass i kjøleskapet og karbonere med co2 når det er ledig plass i kjøleskapet.
Jeg hadde kjørt alternativ to. Syns smaken er bedre av tvang enn sukker. (Er det lov å si?)
 
Har samme oppfatning som Jo-Helge. Sukkerkarbonering smaker best.
Jeg har begynt å karbonere både flasker og fat med DME i samme blandingsfohold som ølets maltprofil. En slags jukse-speise. Innbiller meg at det blir best. ;-)
Har også kjørt rett på fat og kun CO2. Kommer an på ølet og ikke minst om det haster. Tar 14 dager ekstra med sukker/DME-karbonering.

Nå har jeg en APA på fat som er ferdig karbonert med DME om tre dager, og en hefe som skal DMEkarboneres på flasker om ti dager.
 
Her er et dumt spørsmål.

For å unngå uønsket oksygentilførsel ved cold crash festa jeg fryseposer på gjærlåsene på fata jeg har stående nå, men de blei jo så fulle at det blir overtrykk i fatet. For å løse problemet rigga jeg enveisventiler etter sucking chest wound-metoden, bare med matolje istedenfor blod, men det aner meg at noen har smartere løsninger på dette. Hva gjør dere?
 
Her er et dumt spørsmål.

For å unngå uønsket oksygentilførsel ved cold crash festa jeg fryseposer på gjærlåsene på fata jeg har stående nå, men de blei jo så fulle at det blir overtrykk i fatet. For å løse problemet rigga jeg enveisventiler etter sucking chest wound-metoden, bare med matolje istedenfor blod, men det aner meg at noen har smartere løsninger på dette. Hva gjør dere?
Denne kan jo lages.
 
Jeg skjønte ikke helt den greia. Det første kammeret er fylt av luft. Så blir lufta tynna ut med co2 under gjæring, men det må da være mye bedre å starte med det første kammeret fullt av starsan så det ikke er noe luft der i det hele tatt?

Du klarer ikke presse det ut med det lille trykket fra en gjæring. Det blir frigjort vanvittige mengder co2 fra en gjæring ifht hva man skulle tro, så den blir nok greit fylt opp med co2, selv om det går via uttrynning hele veien.
 
Du klarer ikke presse det ut med det lille trykket fra en gjæring. Det blir frigjort vanvittige mengder co2 fra en gjæring ifht hva man skulle tro, så den blir nok greit fylt opp med co2, selv om det går via uttrynning hele veien.
Hvis du venter med å koble det til til gjæringa er godt i gang, og så setter det siste karet i kjeden nedafor burde du vel få god hjelp av heverteffekten?
 
Hvis du venter med å koble det til til gjæringa er godt i gang, og så setter det siste karet i kjeden nedafor burde du vel få god hjelp av heverteffekten?

Det kan jo absolutt tenkes, men du må få den startet først iallefall. Jeg vil selv tro at lokket popper før dette, men har jo som vanlig ikke peiling, bare tenker på hvor "lite" som skal til før lokke popper når gjærlåsen hos meg går tett.
 
Det kan jo absolutt tenkes, men du må få den startet først iallefall. Jeg vil selv tro at lokket popper før dette, men har jo som vanlig ikke peiling, bare tenker på hvor "lite" som skal til før lokke popper når gjærlåsen hos meg går tett.
Det kan være. Det kan jo godt hende ghetto-ventilen min funker også, men den virker litt tung.

Edit: Det ser faktisk ut som det funker. Og jeg som trodde den kunnskapen bare ville komme til nytte hvis en jakttur gikk fryktelig galt. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp