Tråden for dumme spørsmål.

Sukker eller tvang. Tydeligvis personlig preferanse. Skal prøve med speise på en batch dobbeltbock jeg har til gjæring nå. Spennende.
 
For noen dager siden anskaffet jeg flasker fra min lokalbutikk (30m fra inngangdøren) og har egentlig skapt en avtale om at jeg kan hente flasker egentlig når jeg vil så lenge jeg betaler pant for flasker og eventuelle kasser.

Disse flaskene har jeg nå først skylt gjennom, så badet dem i krystallsoda for desinfeksjon og fjerning av etiketter. Med tanke på at dette er førstegangsbruk så varmet jeg de også i ovnen på 100 grader i ca 15 min.

Mitt spørsmål er som følgende; Hva vil konsekvensene være hvis jeg skyller flaskene en siste gang med Star San rett før bruk? Type at flaskene er våte når det tappes. Er det problemfritt å tappe på våte flasker eller følger det konsekvenser?
 
For noen dager siden anskaffet jeg flasker fra min lokalbutikk (30m fra inngangdøren) og har egentlig skapt en avtale om at jeg kan hente flasker egentlig når jeg vil så lenge jeg betaler pant for flasker og eventuelle kasser.

Disse flaskene har jeg nå først skylt gjennom, så badet dem i krystallsoda for desinfeksjon og fjerning av etiketter. Med tanke på at dette er førstegangsbruk så varmet jeg de også i ovnen på 100 grader i ca 15 min.

Mitt spørsmål er som følgende; Hva vil konsekvensene være hvis jeg skyller flaskene en siste gang med Star San rett før bruk? Type at flaskene er våte når det tappes. Er det problemfritt å tappe på våte flasker eller følger det konsekvenser?

Du bør absolutt skylle med star san rett før bruk. Om de inneholder skum eller sånn fra star san har ingenting å si. Don’t fear the foam.
 
Nevnte helt kort at jeg hentet flasker hos min lokalbutikk. Vil anbefale dette til alle som ønsker flasker på budsjett. Jeg betalte 16 kr per ølkasse og 1 krone flasken for en total på 120kr for tre fulle kasser med flasker (72 stk). De trenger en kraftig vask før bruk, men det funket meget greit å la de trekke en stund i en løsning av krystallsoda, som i tillegg fjernet alle etiketter. Flaskene må vaskes grundig etter å ha vært i kontakt med krystallsoda. Meget økonomisk for de som brygger på budsjett.
 
Om jeg isolerer BB30'n min med liggeunderlag, tar jeg da dette av før kok, eller tåler det temp under kok?
 
Nevnte helt kort at jeg hentet flasker hos min lokalbutikk. Vil anbefale dette til alle som ønsker flasker på budsjett. Jeg betalte 16 kr per ølkasse og 1 krone flasken for en total på 120kr for tre fulle kasser med flasker (72 stk). De trenger en kraftig vask før bruk, men det funket meget greit å la de trekke en stund i en løsning av krystallsoda, som i tillegg fjernet alle etiketter. Flaskene må vaskes grundig etter å ha vært i kontakt med krystallsoda. Meget økonomisk for de som brygger på budsjett.

Men det gjelder å handle raskt nå. Flaskene er faset ut, så det kommer ikke flere ut til forbrukerne. Det som kommer inn til butikkene nå, er vel det folk har stående. Og kassene er det slutt på her.

Før jul var det fremdeles godt med flasker å hente i den lokale Kiwi'n, men det må jo ta slutt. Har bare rundt 60 kasser, tror jeg;).
 
Flaskene er faset ut, så det kommer ikke flere ut til forbrukerne. Det som kommer inn til butikkene nå, er vel det folk har stående. Og kassene er det slutt på her.

Nå følger jeg ikke helt med. Hvilke flasker er faset ut?

EDIT: Har nå lest meg opp. Min lokalbutikk har fortsatt masse flasker igjen. Må nok benytte meg av det.
 
Sist redigert:
Så lenge den er ren så bør det vel gå greit. Ville byttet ut skrukorken med (desinfisert) aluminiumsfolie da.

Edit: Ren og desinfisert
 
Tilbake
Topp