Tråden for dumme spørsmål.

Takk for all hjelp i dag, Chief! Første brygging uten erfaren hjelp til stedet, så jeg har vært litt usikker frem og tilbake. Ser nå også at etter hvert som den koker blir den også litt lysere. Vi får se hvirdan det blir til slutt når all humle samt klarningsmiddel er blandet inn.
 
Senk skuldrene, det blir garantert bedre øl enn det du forventer... desuten er dette en læringsprosses... Blir det ikke helt topp, kikk i notatene dine fra bryggedagen og du gjør det bedre neste gang
 
Jeg er selv rimelig nybeggynner, brygga i litt over 1,5 år. Det jeg har lært har jeg stortsett plukka opp på forumet her (lest litt og da, men ikke mye)
Det er jo det denne tråden er til, spørr i vei, så prøver de fleste å hjelpe. (kjenner igjen følesen da jeg st der med en gryte og det eneste jeg var trygg på var på av bryteren)
 
Jeg er selv rimelig nybeggynner, brygga i litt over 1,5 år. Det jeg har lært har jeg stortsett plukka opp på forumet her (lest litt og da, men ikke mye)
Det er jo det denne tråden er til, spørr i vei, så prøver de fleste å hjelpe. (kjenner igjen følesen da jeg st der med en gryte og det eneste jeg var trygg på var på av bryteren)

Er inne i de siste ti minuttene nå, og det ser bare bedre og bedre ut. Slapper mer av for hvert minutt som tikker ned. Spent på å måle OG!
 
Onkelen min har hatt litt rar smak på en ølene hans. Han kokte opp på en liten kjele. Ca 7 liter. Sammen med 30gr cascade på 30min og 20 til på 15 min. Tørrhumlet 15gr på dag 9. Kokte sammen med en halv pose bedreøl fra europris i 5 liter vann og helte alt dette oppi bøtta sammen med et ølsett, continental pilsner. Det har nå stått i 2 uker på flaske. Det smaker tynt og beskt. Ikke bittert men beskt. Noen som har en grunn? Blir denne smaken litt mindre sterk med tid? Kan det ha vært det lille volumet han kokte i?
 
Endte opp på en OG lik 1.053/1.054 i forhold til oppskriftens 1.049. Har ikke peiling på om dette er nært eller langt unna.
 
det er litt høyt, du får nok ett sterkere øl en oppskriften tilsier.... ved å tilsette en liter kokt vann så er du nok ganske nære OG
 
Men er ingen krise å gå litt over, hadde nok latt det være som det er, notert det i bryggeloggen og eventuelt juster neste gang om det ikke blir helt optimalt øl... tror det går greit jeg... har bomma mer en det kan du si
 
Endte opp på en OG lik 1.053/1.054 i forhold til oppskriftens 1.049. Har ikke peiling på om dette er nært eller langt unna.
For hvert poeng du øker OG med, får du økt alkoholprosenten i ølet med 0,13 - gitt at FG forblir den samme. Det blir den riktignok ikke; utgjæringsprosenten øker jo ikke. Men du kan sikkert grovregne med litt i overkant av 0,1, så lenge det ikke er snakk om så mange poengenes avvik. 3-4 poeng vil ikke endre karakteren på ølet så mye, og så lenge du ikke har lagt OG i ytterkantene av hva som er greit, ville jeg ikke bekymra meg. Men noen øl bør ikke bli sterkere (eller svakere) enn ei gitt grense om det skal bli godt.
 
Takk for alle tips. Jeg sier meg fornøyd og lar det være. Spent på å se om det stormgjærer i morgen. Tror lokket skal være helt tett.
 
Ønsker deg lykketil med videre brygging.. det blir garantert en suksess. bare å forsette, ikke være redd for å prøve å feile. så lenge hygienen er på plass så blir det godt øl er min erfaring.
Og nei, det stormgjærer nok ikke i morgen om du er ferdig å brygge nå.. om det ikke blupper i gjærlåsen på 3 dager da kan du beggyne å leite etter feil
 
Mener å huske at jeg har lest at det skulle stormgjære etter ca 12 timer. Mulg det er feil altså. Bruker Safale US-05, som er litt spesiell på temperaturer.
 
Til informasjon så har jeg nesten aldri plopping i gjærlåsen, men gjæren jobber likevel. Det er mange andre måter å observere gjæring på. Temperaturøkning, krausenring, lukt i gjæringsskapet etc er eksempler.
 
Ja, sant. Plopping i gjærlås skjer vel kun hvis gjæringskaret er helt tett, noe det ikke nødvendigvis er. Jeg tenker at jeg tar en prøve i morgen for å måle SG, så ser jeg i allefall om det er en reaksjon på gang.
 
Nei, la den stå i fred. Du bruker US05, den kan gjære vann, den kommer garantert igang. du kan kikke ned i bøtta så vil jeg nok tro du ser skumm, da er det bare å slappe av i ett par uker. Så måler du
 
Var en tur innom min lokale rørleggerforretning og kjøpte ett 90 graders messing bend for å få gjæringskaret inn i kjøleskapet. vil denne messingen lage trøbbel for meg med tanke på gjæring/smak? eller er jeg var overnervøs nå? vil jo ikke ødelegge noe øl heller. Og hvordan rengjør jeg best denne messingsaken?
154ef9c84dc09b4982282ea2dc2cb7ce.jpg
 
vil denne messingen lage trøbbel for meg med tanke på gjæring/smak? eller er jeg var overnervøs nå?

Du må være forsiktig med messing. Mange messingsrør inneholder bly, og kan sette smak. Er ikke så utrolig sunt heller, men igjen så avhenger det litt av om det er blyfritt eller ikke.
 
Tilbake
Topp