Tråden for dumme spørsmål.

En liten lampe rett og slett? Hvorfor dette med aluminumsfolie?
Lysskader?
Tilgi min uvitenhet. Er på vei hjem fra kveldsvakt...

Alufolien er bare for å beskytte ølet ja. Når jeg begynte å brygge i steinalderen(fire år siden), så var lyspære en av tipsene til varmekilde.
 
Alufolien er bare for å beskytte ølet ja. Når jeg begynte å brygge i steinalderen(fire år siden), så var lyspære en av tipsene til varmekilde.
Har brukt slike i mange år, de fungerer perfekt sammen med en inkbird: https://www.ebay.com/itm/E27-Cerami...fa3b508c6:m:mz9y1_UofeyIYDhhxOEJbcQ:rk:1:pf:0
Det er mange som bruker frostvakt i kjøleskap. Det er ikke en god løsning mtp. brannsikkerhet. Det står på dataarket at disse skal brukes i rom med grunnflate 4 kvm eller større.
 
Kva har eg gjort feil?

På laurdag fylte eg eit 12-litersfat med wit, og tvangskarbonerte med 1,2 bar i øl på 3 grader. Skulle passe ølstilen ganske bra ifylgje internett.

Etter dette satte eg ølet i kjøleskap (temp ukjent), og lot trykket stå på det same. Eg antar eg burde skrudd ned til serveringstrykk, men eg ville sikre meg at alt vart karbonert skikkeleg.

I kveld åpna eg kjøleskapet, og ser at regulatoren viser fem (!) bar. Eg skrur av Co2, og slepp ut trykket ned til 0.5. Det som kjem ut er utelukkande skum.

Kva har skjedd her, og korleis løyser eg det? Så langt har eg berre tappa ut trykket gjennom sikringsventilen rundt ti gongar for å minske karboneringa.

Eg har denne tappekrana
 
Kva har eg gjort feil?

På laurdag fylte eg eit 12-litersfat med wit, og tvangskarbonerte med 1,2 bar i øl på 3 grader. Skulle passe ølstilen ganske bra ifylgje internett.

Etter dette satte eg ølet i kjøleskap (temp ukjent), og lot trykket stå på det same. Eg antar eg burde skrudd ned til serveringstrykk, men eg ville sikre meg at alt vart karbonert skikkeleg.

I kveld åpna eg kjøleskapet, og ser at regulatoren viser fem (!) bar. Eg skrur av Co2, og slepp ut trykket ned til 0.5. Det som kjem ut er utelukkande skum.

Kva har skjedd her, og korleis løyser eg det? Så langt har eg berre tappa ut trykket gjennom sikringsventilen rundt ti gongar for å minske karboneringa.

Eg har denne tappekrana

Karboneringstrykk og serveringstrykk bør være det samme, ellers må du slippe ut co2 ut av fatet hver gang du skal servere, og da slipper du ut aroma, samtidig som du må etterfylle "noe" gass hvis du skal ha et glass eller flere til.. bare rot..

La fatet stå i romtemp over natten f.eks og napp i sikkerhetsventilen til det er passe karbonert. At regulatoren viste fem bar er enten feil med regulatoren, at temperaturen i ølet har steget hvis du ikke har tilbakeslagsventil, og det var mer karbonert i starten, eller brukerfeil.
 
Nok et spørsmål om fat og hurtig tvangskarbonering.
IPA'en min er ferdig til helgen. Gjæret med US 05.
Skal servere denne på onsdag kveld. Har kjøpt nytt 9 liters fat som den skal på via cold crash.
Trenger litt hjelp med tvangskarboneringen. Når og hvor lenge.
Ser for meg å f.eks. coldcrasher den på Lørdag, la den står natta over til søndags ettermiddag kaldt. Over til fat.
Har da 3 dager på å karbonere.
Hvordan gjør eg det best mulig?
Ser 2 bar i 2 døgn nevnes en del, men det er for 19 liter...:oops:
 
Karboneringstrykk og serveringstrykk bør være det samme, ellers må du slippe ut co2 ut av fatet hver gang du skal servere, og da slipper du ut aroma, samtidig som du må etterfylle "noe" gass hvis du skal ha et glass eller flere til.. bare rot..

La fatet stå i romtemp over natten f.eks og napp i sikkerhetsventilen til det er passe karbonert. At regulatoren viste fem bar er enten feil med regulatoren, at temperaturen i ølet har steget hvis du ikke har tilbakeslagsventil, og det var mer karbonert i starten, eller brukerfeil.
Takk for svar! Godt mogleg det var brukarfeil, men det var i alle fall eit solid trykk då eg slapp ut fyrste gong.

Kan eg spørje kva som skjer når det står i romtemperatur? Kvifor er det bedre enn å regulere kaldt i kjøleskapet?
 
Takk for svar! Godt mogleg det var brukarfeil, men det var i alle fall eit solid trykk då eg slapp ut fyrste gong.

Kan eg spørje kva som skjer når det står i romtemperatur? Kvifor er det bedre enn å regulere kaldt i kjøleskapet?

Ølet slipper lettere på CO2 ved høyere temperatur
 
Nok et spørsmål om fat og hurtig tvangskarbonering.
IPA'en min er ferdig til helgen. Gjæret med US 05.
Skal servere denne på onsdag kveld. Har kjøpt nytt 9 liters fat som den skal på via cold crash.
Trenger litt hjelp med tvangskarboneringen. Når og hvor lenge.
Ser for meg å f.eks. coldcrasher den på Lørdag, la den står natta over til søndags ettermiddag kaldt. Over til fat.
Har da 3 dager på å karbonere.
Hvordan gjør eg det best mulig?
Ser 2 bar i 2 døgn nevnes en del, men det er for 19 liter...:oops:
Har du halv mengde, så bruker du halv tid ved hurtigkarbonering. Følger du tabell har ikke mengden noe å si.
 
Karboneringstrykk og serveringstrykk bør være det samme, ellers må du slippe ut co2 ut av fatet hver gang du skal servere, og da slipper du ut aroma, samtidig som du må etterfylle "noe" gass hvis du skal ha et glass eller flere til.. bare rot..

La fatet stå i romtemp over natten f.eks og napp i sikkerhetsventilen til det er passe karbonert. At regulatoren viste fem bar er enten feil med regulatoren, at temperaturen i ølet har steget hvis du ikke har tilbakeslagsventil, og det var mer karbonert i starten, eller brukerfeil.
No har eg sluppe ein god del trykk, og har landa på ei fin karbonering. Likevel berre skum som kjem ut. Forslag til løysing her?
 
Er eit godt spørsmål det! :)

Ja heilt inn. Legg ved film.

Eg tappa ned trykket til 1.2 dag tidleg. Oppe på fem etter jobb.


Edit: merk at dette er mitt tredje øl på fat, så det vankar sikkert ein nybegynnerfeil.
 
Sist redigert:
Er eit godt spørsmål det! :)

Ja heilt inn. Legg ved film.

Eg tappa ned trykket til 1.2 dag tidleg. Oppe på fem etter jobb.


Edit: merk at dette er mitt tredje øl på fat, så det vankar sikkert ein nybegynnerfeil.
Ser ut som du trykker helt ned der, ja.

For kort ølslange?
Det tar litt tid å få ned karboneringen.
Men hvis det stiger fra 1,2 til 5 på en dag uten gass tilkoblet, tenker jeg hissig infeksjon.
 
Overkarbonert og/eller for varmt og/eller for kort og/eller for tykk slange.

Temperatur i ølet og lengde / type tappeslange?
 
Tilbake
Topp