1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble vist i overkant efektiv i bryggingen idag.... Skulle egentlig bare lage 50l Nelson, men var så godt igang at jeg dundra på med en ESB jeg hadde tenkt å brygge på Fredag. Tenker jo ikke... Satte en starter i går på en wlp 002 jeg hadde høsta i Januar, det var full fres etter en time. Lot den stå på snurrreren 15-16 timer slo av etter jeg hadde beggynt å brygge helt uten mål og mening.
    Så til spørsmålet, Bør jeg bare glemme å bruke den gjæren og heller gå for US04?

Vedlagte filer:

2. Sponon

Sponon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei,

Jeg tenker å prøve meg på en sour pale ale. Vil da anvende kjelesurningsmetoden. Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer med å tilsette Biola fra Tine? Denne skal ha tre typer lactobacillus (acidophilus, bifidobaacterium å rhamnosus).

Skal brygge slik jeg får 23L ferdig vørter. Hvor mye er anbefalt dosering av Biola? OG blir 1.062. Spiller det noen rolle om jeg bruker Biola med eller uten sukker? Vil smak sitte igjen, f.eks om jeg velger bringebær biola?

3. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Er det noe i sikringsskapet som indikerer om 3-fas er tilgjengelig?

4. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enten i sikringsskapet eller der strømledningen går inn i huset skal det være inntakssikringer. Dersom du har tre av dem, så har du trefas.

Oberstbräu liker dette.
  5. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Ikke i sikringsskapet, og har dessverre ikke tilgang til der strømen kommer inn i bygningen.
    Sier denne noe? [​IMG]

6. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det der er nok 3-fas. Men 40 amp var veldig lite om det er hovedsikring inn

Oberstbräu liker dette.
  7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er Ringnes juleøl 4.7% en utvannet versjon av julebokken? Iallefall utrolig fin øl, selv om det er litt på den puny siden mtp styrke.

8. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Må lage starter på vørterøl, hvor viktig er det å få ut kullsyren?

9. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den vil forsvinne når det står og rører. Jeg kjørte bare flaskene (innholdet) i kolben. I med gjær og magnetrører og kjørte på. Funka bra.

Nils1 og msevland liker dette.
  10. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ristet som en gal tidligere i dag :) gikk jo aldri ut...

11. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da var første post her på forumet et faktum, og jeg ber ydmykt om hjelp til følgende dumme spørsmål - bør en pumpe ideelt sett stå før eller etter en motstrømskjøler ifm. nedkjøling?
    Takk for svar.

12. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Om den står før vil den jo bli desinfisert av kokende vørter. Men det er jo måten du desinfiserer kjøleren og, så blir jo samme egentlig: kjør kokende vørter gjennom et par minutter før du skrur på vann for å kjøle.

Preacher liker dette.
  13. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Logisk det. Takk for svar!

14. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville nesten tro at du må ha pumpe før motstrømskjøler uansett. Tipper «flow» blir for dårlig om du har pumpe etter, og vil da få problemer med at pumpe går tørr.

Sarge liker dette.
  15. mrlahey

mrlahey
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenkte å brygge litt i helgen. Har kjøleskap og itc 308 som skal brukes som gjæringsskap for en pils. 25l. Har ikke montert noe varmeelement til itc. Romtemperatur er 18-20c. Har lest litt i andre tråder, ser ut som de fleste bruker varmeelement for å regulere temp begge veier. Noen som har en tanke/erfaring om hva som vil være mest hensiktsmessig av:
    1. Ha proben til itc i friluft + termometer utenpå gjæringsbøtte, og evt regulere ned en grad under stormgjæring hvis temp på bøtten stiger.
    2. Feste proben til bøtten, isolert med feks sitteunderlag. Og la dette være styrende temperatur.

16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

#2 ville jeg gått for. Jeg gidder aldri å sette på varmeelement på lagerne mine hvis ambient temp er over gjæringstemp.

17. Sponon

Sponon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølglass.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt kølsch glass? Må jeg bestille fra utlandet?

18. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Støtter det. Jeg brygger aldri øl som krever høyere temperatur enn romtemperatur, og da vil bruk av varmeelement bare være en ulempe som fører til unødvendige yoyo-bevegelser.

19. mrlahey

mrlahey
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar, da prøver jeg å gjøre det som beskrevet i alternativ 2.

20. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Sponon liker dette.

Del denne siden