Tråden for dumme spørsmål.

Da var første post her på forumet et faktum, og jeg ber ydmykt om hjelp til følgende dumme spørsmål - bør en pumpe ideelt sett stå før eller etter en motstrømskjøler ifm. nedkjøling?
Takk for svar.
 
Da var første post her på forumet et faktum, og jeg ber ydmykt om hjelp til følgende dumme spørsmål - bør en pumpe ideelt sett stå før eller etter en motstrømskjøler ifm. nedkjøling?
Takk for svar.

Om den står før vil den jo bli desinfisert av kokende vørter. Men det er jo måten du desinfiserer kjøleren og, så blir jo samme egentlig: kjør kokende vørter gjennom et par minutter før du skrur på vann for å kjøle.
 
Jeg ville nesten tro at du må ha pumpe før motstrømskjøler uansett. Tipper «flow» blir for dårlig om du har pumpe etter, og vil da få problemer med at pumpe går tørr.
 
Tenkte å brygge litt i helgen. Har kjøleskap og itc 308 som skal brukes som gjæringsskap for en pils. 25l. Har ikke montert noe varmeelement til itc. Romtemperatur er 18-20c. Har lest litt i andre tråder, ser ut som de fleste bruker varmeelement for å regulere temp begge veier. Noen som har en tanke/erfaring om hva som vil være mest hensiktsmessig av:
1. Ha proben til itc i friluft + termometer utenpå gjæringsbøtte, og evt regulere ned en grad under stormgjæring hvis temp på bøtten stiger.
2. Feste proben til bøtten, isolert med feks sitteunderlag. Og la dette være styrende temperatur.
 
Tenkte å brygge litt i helgen. Har kjøleskap og itc 308 som skal brukes som gjæringsskap for en pils. 25l. Har ikke montert noe varmeelement til itc. Romtemperatur er 18-20c. Har lest litt i andre tråder, ser ut som de fleste bruker varmeelement for å regulere temp begge veier. Noen som har en tanke/erfaring om hva som vil være mest hensiktsmessig av:
1. Ha proben til itc i friluft + termometer utenpå gjæringsbøtte, og evt regulere ned en grad under stormgjæring hvis temp på bøtten stiger.
2. Feste proben til bøtten, isolert med feks sitteunderlag. Og la dette være styrende temperatur.

#2 ville jeg gått for. Jeg gidder aldri å sette på varmeelement på lagerne mine hvis ambient temp er over gjæringstemp.
 
#2 ville jeg gått for. Jeg gidder aldri å sette på varmeelement på lagerne mine hvis ambient temp er over gjæringstemp.

Støtter det. Jeg brygger aldri øl som krever høyere temperatur enn romtemperatur, og da vil bruk av varmeelement bare være en ulempe som fører til unødvendige yoyo-bevegelser.
 
Nå som det blir fat og sånt på meg også trenger jeg håndtak til tappekranene. Noen som har intertapkraner som kan fortelle meg hvilken diameter de bør ha innerst ved krana?
 
Mye diskutert tema, uten at eg klarer å finne et klart svar som åpenbarer seg for mitt behov.

Kjøleskapet eg bruker til fat, kraner og oppbevaring av flaskeøl begynner å bli farlig kaldt.
Dette fordi det står i ei uisoloert hagestue. Der blir det under 0 grader i vinter. Har en Clas Ohlson frostvakt 200W som står på der, men den klarer ikke å holde det varmt nok.
Eg trenger at det ikke fryser i kjøleskapet. Ser det er litt omdiskutert med frostvakten inn der, pga dårlig ventilering.
Skal sove godt uten å tenke på at eg setter hele hagestua i fyr og flamme.
Hva kan eg bruke som varmekilde for å sørge for at det ikkje fryser? Er frostvakten det åpenbare? Hvordan montere den da i såtilfelle.
Kjipt med søl og elektronik.
 
Jo, men jeg vil lage sjøl, så jeg trengte bare måla .
Vet ikkje om det er dette du trenger, men mener å ha sett noen overganger fra tappekran, til eget håndtak, slik at du kan lage ditt eget og feste på denne overgangen.
Usikker på hvor jeg så den. Sikkert her på forumet. Det finnes iallefall en dings som kan hjelpe deg der ute:D
 
Vet ikkje om det er dette du trenger, men mener å ha sett noen overganger fra tappekran, til eget håndtak, slik at du kan lage ditt eget og feste på denne overgangen.
Usikker på hvor jeg så den. Sikkert her på forumet. Det finnes iallefall en dings som kan hjelpe deg der ute:D
Jeg har gjengeinnsats, jeg trenger bare å vite diameter innerst på håndtaket/ytterst på krana.
 
Tilbake
Topp