Daggis
Norbrygg-medlem
Den vil forsvinne når det står og rører. Jeg kjørte bare flaskene (innholdet) i kolben. I med gjær og magnetrører og kjørte på. Funka bra.Må lage starter på vørterøl, hvor viktig er det å få ut kullsyren?
Den vil forsvinne når det står og rører. Jeg kjørte bare flaskene (innholdet) i kolben. I med gjær og magnetrører og kjørte på. Funka bra.Må lage starter på vørterøl, hvor viktig er det å få ut kullsyren?
Ristet som en gal tidligere i dag gikk jo aldri ut...Den vil forsvinne når det står og rører. Jeg kjørte bare flaskene (innholdet) i kolben. I med gjær og magnetrører og kjørte på. Funka bra.
Da var første post her på forumet et faktum, og jeg ber ydmykt om hjelp til følgende dumme spørsmål - bør en pumpe ideelt sett stå før eller etter en motstrømskjøler ifm. nedkjøling?
Takk for svar.
Logisk det. Takk for svar!Om den står før vil den jo bli desinfisert av kokende vørter. Men det er jo måten du desinfiserer kjøleren og, så blir jo samme egentlig: kjør kokende vørter gjennom et par minutter før du skrur på vann for å kjøle.
Tenkte å brygge litt i helgen. Har kjøleskap og itc 308 som skal brukes som gjæringsskap for en pils. 25l. Har ikke montert noe varmeelement til itc. Romtemperatur er 18-20c. Har lest litt i andre tråder, ser ut som de fleste bruker varmeelement for å regulere temp begge veier. Noen som har en tanke/erfaring om hva som vil være mest hensiktsmessig av:
1. Ha proben til itc i friluft + termometer utenpå gjæringsbøtte, og evt regulere ned en grad under stormgjæring hvis temp på bøtten stiger.
2. Feste proben til bøtten, isolert med feks sitteunderlag. Og la dette være styrende temperatur.
#2 ville jeg gått for. Jeg gidder aldri å sette på varmeelement på lagerne mine hvis ambient temp er over gjæringstemp.
Takk for svar, da prøver jeg å gjøre det som beskrevet i alternativ 2.Støtter det. Jeg brygger aldri øl som krever høyere temperatur enn romtemperatur, og da vil bruk av varmeelement bare være en ulempe som fører til unødvendige yoyo-bevegelser.
Vet ikke om noen som selger dem i Norge, men enkelt å få fra utlandetØlglass.
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt kølsch glass? Må jeg bestille fra utlandet?
Vet ikke om noen som selger dem i Norge, men enkelt å få fra utlandet
https://fruh.ca/products/german-fruh-kolsch-beer-glasses
Jeg bruker disse til VentMatic. Passer perfektNå som det blir fat og sånt på meg også trenger jeg håndtak til tappekranene. Noen som har intertapkraner som kan fortelle meg hvilken diameter de bør ha innerst ved krana?
Jo, men jeg vil lage sjøl, så jeg trengte bare måla .Jeg bruker disse til VentMatic. Passer perfekt
https://s.click.aliexpress.com/e/bKZMqZ4c
Vet ikkje om det er dette du trenger, men mener å ha sett noen overganger fra tappekran, til eget håndtak, slik at du kan lage ditt eget og feste på denne overgangen.Jo, men jeg vil lage sjøl, så jeg trengte bare måla .
Jeg har gjengeinnsats, jeg trenger bare å vite diameter innerst på håndtaket/ytterst på krana.Vet ikkje om det er dette du trenger, men mener å ha sett noen overganger fra tappekran, til eget håndtak, slik at du kan lage ditt eget og feste på denne overgangen.
Usikker på hvor jeg så den. Sikkert her på forumet. Det finnes iallefall en dings som kan hjelpe deg der ute