1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Få den ned i kjelen igjen. Det er der den skal være. Gjør lite nyte på kanten... :rolleyes:

JAMBO picobryggeri liker dette.
  2. Tim Beckenbauer

Tim Beckenbauer
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det ante meg ja. Ikke rart tidligere batcher har vært i flateste laget

3. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og etter en liten underveisvurdering kan det meldes om at vi er på god vei, men noe arbeid gjenstår før vi er i mål

4. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tvangskarbonering. Er en uke nok?
    Smakte i går for første gang. Riktignok skal en ESB være litt flat, men den var veldig flat i min gane.
    Står på 0.5 bar og har gjort det i ei uke.

Må eg finne frem krukka med tålmodighet og smøre meg med den. Eller er dette det eg kan forvente av 0.5 bar. Og evt justere litt opp.

5. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Prøvde meg på hop stand for første gang. 75 gram hver av Ekuanot og Mandarina Bavaria. Stoppet på 72*C og sto i en halvtime. Noen som kan anslå hvor mye IBU jeg fikk av dette? Cirka 20 liter. Var på cirka 62*C når jeg begynte kjølingen igjen.

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Dette blir et skudd i mørket. Jeg har gjort noe lignende - kjørt opptil 20 minutter på 80 grader der jeg begynner noe grader over og ender noen grader under - og det gir godt med bitterhet. Men å anslå noen eksakt bitterhet ... . Regn det som en tilsetning ved 10 minutter før kokeslutt, kanskje? Og husk at du får mer bitterhet ut av eventuelle tilsetninger under kok, også.

7. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar.
    Hadde i 40 gram på 5 min., men kan kanskje bli litt for lite bitter denne. Jaja, en erfaring rikere.

Finn Berger liker dette.
  8. Victor SA

Victor SA
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har et spørsmål om oksygen i gjæringskaret. Jeg har sider på en 25L vinballong i glass, og har fylt helt opp i halsen, så det kun er 4cm til proppen med gjærlås. Jeg har tenkt til å flaske det mens det fortsatt er litt sukker igjen, slik at det blir naturlig flaskekarbonert, og derfor må jeg flaske akkurat når det er passe mengde sukker igjen. Siden jeg da må ta mange målinger av SG mot slutten er jeg redd det vil bli for mye med nytt oksygen hver gang jeg måler. Er det noe å bekymre seg for, eller er det fortsatt nok gjæringsaktivitet til å ta seg av oksygentilførselen? Jeg har ikke noe CO2 eller annet tilgjengelig.

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg ville karbonert med sukker. Du kunne jo bruke druesukker, som vel er det det stort sett er i den safta du gjærer, eller du kan kjøpe en kartong billig eplejuice (First Price til 14 kroner for 2 liter). Jeg kan ikke tenke meg at det vil bety noe som helst for smaken.

Det du tenker å gjøre, er uansett litt skummelt, om du ikke har erfaring med det.

Men så lenge det pågår aktiv gjæring, vil vel gjæren ganske kjapt ta seg av det oksygenet du utsetter cideren din for, så sånn sett tror jeg ikke det er så farlig.

10. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal hjelpe en venn med å flaske en hjemmelaget cider av pressede epler. Den er mildt sagt grumsete :cool:
    Tenkte å coldcrashe den for han.
    Han har kjøpt gelantine 20% flytende i ei flaske. Det står 5ml pr 10 liter.
    Greit nok, men skal dette bare tilsettes ufortynnet? "Treffer" det da alt grumset, eller bør en koke opp 2-3 dl vann og tilsette det?

11. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det hørtes da råflott ut å kjøpe ferdigblanda gelatin, men det funker sikkert helt fint. Så lite vann jeg bruker kan jeg ikke forstå at mengden vann skal ha noe å si.

RealGone liker dette.
  12. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tja, han om det, eg selv har aldri brukt det. Det er vel uansett ikkje de 59,- som sprenger budsjettet hans. :rolleyes:
    Men, ok, rett og slett bare ha ei god t-skje oppi da, og la det stå til?
    Er det sannsynlig at vi kan flaske i morgen kveld?

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det syns jeg kanskje virka som litt snaut med tid, men kanskje? Jeg har egentlig aldri tatt tida på hvor fort det går. Jeg har oppi gelatin når det er kaldt, så lar jeg det stå noen dager, så lar jeg det varme seg opp igjen, og så flasker jeg.

5 ml er vel omtrent en teskje, så hvis det er snakk om 10 l burde det vel passe?

RealGone liker dette.
  14. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, høres fair nok ut. Nå er cideren ikke kald enda. Er det meningsløst å ha gelantinen i før den er kald.
    Les: Kan jeg ha i gelantine nå, sette den i kjøleskapet og legge meg med god samvittighet og drømme søt om klar cider i natt:rolleyes:

15. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville kjølt den ned først så jeg var sikker på å få tatt evt kjøletåke også.

RealGone liker dette.
  16. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, da kjøler eg i natt og har i gelatine i morgen tidlig.
    Takk skal du ha.
    Dette med evt karboneringsgjær, er det overdrevet? Nottingham er typen.

erikraude liker dette.
  17. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det veldig sterkt eller veldig gammelt? Jeg har brukt karboneringsgjær i de tilfellene for sikkerhets skyld, men ellers har alt gått veldig greit uten. Litt spent på tønneølet som tross alt har stått noen måneder, der tenkte jeg egentlig å tilsette litt ny gjær, men det glemte jeg.

18. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En pakke rehydrert til ca 10 liter cider.

19. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenkte mer om cideren var veldig sterk eller gammel. Hvis den ikke er over 10 % eller har stått veldig lenge ville jeg ikke giddi styre med noe mer gjær.

20. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Neida, ca 5,5%, noen uker. Takk for hjelpen!

erikraude liker dette.

Del denne siden