Finn Berger
Moderator
Jeg har et spørsmål om oksygen i gjæringskaret. Jeg har sider på en 25L vinballong i glass, og har fylt helt opp i halsen, så det kun er 4cm til proppen med gjærlås. Jeg har tenkt til å flaske det mens det fortsatt er litt sukker igjen, slik at det blir naturlig flaskekarbonert, og derfor må jeg flaske akkurat når det er passe mengde sukker igjen. Siden jeg da må ta mange målinger av SG mot slutten er jeg redd det vil bli for mye med nytt oksygen hver gang jeg måler. Er det noe å bekymre seg for, eller er det fortsatt nok gjæringsaktivitet til å ta seg av oksygentilførselen? Jeg har ikke noe CO2 eller annet tilgjengelig.
Jeg ville karbonert med sukker. Du kunne jo bruke druesukker, som vel er det det stort sett er i den safta du gjærer, eller du kan kjøpe en kartong billig eplejuice (First Price til 14 kroner for 2 liter). Jeg kan ikke tenke meg at det vil bety noe som helst for smaken.
Det du tenker å gjøre, er uansett litt skummelt, om du ikke har erfaring med det.
Men så lenge det pågår aktiv gjæring, vil vel gjæren ganske kjapt ta seg av det oksygenet du utsetter cideren din for, så sånn sett tror jeg ikke det er så farlig.