Tråden for dumme spørsmål.

Cold crasher nå for første gang. Det er masse å lese om dette både her inne og andre steder, og det skal jeg gjøre ;)

Mitt spørsmål går på hva jeg gjør når jeg ikke har forberedt noe smart på forhånd? Bare fjerner jeg gjærlås og dytter i en antiseptisk bomullsdott i hullet?
 
Har investert i fat og utstyr for 425g-patroner.

Fatløsning for dummies-spørsmål følger:
1. For ikke å blåse hele patronen så tenker jeg karbonering med sukker. Tenker jeg rett når en bruker halv mengde sukker ift flasker? Deretter trykksettes fatet, ventilen luftes noen ganger. Gassen kobles fra og fatet settes i romtemperatur et par uker. Rett tenkt?
2. Etter endt karbonering settes fatet kaldt. Er det tilstrekkelig å skru på gassen ved servering, eller må den stå på hele tiden? (forutsatt tett fat)

Rett tenkt, bortsett fra at du må bruke full mengde sukker.

Det holder å koble til gass ved tapping/servering.
 
Fikk tak i Clausthaler classic og orginal mtp å bruke dem som vørterøl for å dyrke opp gjær. Men disse er kanskje ikke "rene" vørterøl?
Kan jeg bruke disse? Har ikke fått tid å åpne en enda for å måle gravity, men usikker om disse vil ha nok næring til gjærdyrking.
 
Er det egentlig noe vits i å sterilisere eikechips fra bryggeshappa, eller er det OK å bare bøtte det i bøtta?
 
Jeg har pleid å bruke cognac, men vurderte vodka dor å få ren eik. Har ikke tro på å koke det opp. Det må jo gi noen bismaker.
 
Jeg har pleid å bruke cognac, men vurderte vodka dor å få ren eik. Har ikke tro på å koke det opp. Det må jo gi noen bismaker.

Det er mange måter å gjøre det på. Jeg har laget te. Du legger flisene i ovnen på 120 grader i en time, og har dem så oppi et glass med (kokt) vann på 80 grader. La det kjøle seg ned, og trekke over natta i kjøleskap.

Jeg har brukt dette i en lys kellerbier, som opprinnelig er et eikefatlagret øl, og jeg liker veldig godt det "rioja-preget" det gir, en anelse syrlig, og klart potetkjeller:). Da har jeg brukt mellomristet fransk eikeflis - det er vel det de har på Bryggselv. Til 25 liter gir te på 3-3,5 dl flis et ganske markant preg. 1 dl kjenner du så å si ikke, mens 2 gir et nokså diskret, men kjennbart, preg.
 
Det er mange måter å gjøre det på. Jeg har laget te. Du legger flisene i ovnen på 120 grader i en time, og har dem så oppi et glass med (kokt) vann på 80 grader. La det kjøle seg ned, og trekke over natta i kjøleskap.

Jeg har brukt dette i en lys kellerbier, som opprinnelig er et eikefatlagret øl, og jeg liker veldig godt det "rioja-preget" det gir, en anelse syrlig, og klart potetkjeller:). Da har jeg brukt mellomristet fransk eikeflis - det er vel det de har på Bryggselv. Til 25 liter gir te på 3-3,5 dl flis et ganske markant preg. 1 dl kjenner du så å si ikke, mens 2 gir et nokså diskret, men kjennbart, preg.

Jeg skal bruke det i en barly wine, så har nok litt å gå på. Har vel egentlig falt med på å kjøpe noe vodka og helle hele posen oppi. Så ta det når smaken sitter.
 
Fatnybegynnerspørsmål:
Når jeg karbonerer naturlig på fat, skal gassen stå på? Trykket faller når jeg stenger av, men jeg finner ikke noen åpenbar lekkasje. Har testet med såpevann, men dette gir heller ingen utslag som skal tyde på lekkasje.
 
Fatnybegynnerspørsmål:
Når jeg karbonerer naturlig på fat, skal gassen stå på? Trykket faller når jeg stenger av, men jeg finner ikke noen åpenbar lekkasje. Har testet med såpevann, men dette gir heller ingen utslag som skal tyde på lekkasje.

Gassen må stå på når ølet er ferdig karbonert for å opprettholde serveringstrykk. Om det var det du mente.
 
Fatnybegynnerspørsmål:
Når jeg karbonerer naturlig på fat, skal gassen stå på? Trykket faller når jeg stenger av, men jeg finner ikke noen åpenbar lekkasje. Har testet med såpevann, men dette gir heller ingen utslag som skal tyde på lekkasje.
Når du karbonerer, tar øl opp i seg CO2 fra tomrommet over ølet. Øl og trykk går i balanse. Når det skjer, reduseres naturligvis trykket i tomrommet. Når ølet er ferdig karbonert, vil det ikke lenger ta opp i seg mer CO2 og trykket vil ikke lenger synke. Dersom det fremdeles synker, har du en lekkasje.
 
Tilbake
Topp