1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spørsmål 1: Nei, det høres ikke riktig ut. Jeg karbonerer og oppbevarer på serveringstemperatur stort sett, og har aldri merket at kullsyren ikke har satt seg. Men så lar jeg fatet stå i minst en uke med korrekt trykk før jeg drikker, har ikke bedrevet hurtig-tvang med rulling etc.
    Spørsmål 2. Ølet blir mettet på det trykket du har satt det på, og dermed slutter det å ta til seg mer co2 selv om trykket er på. Så fremt du ikke justerer trykket vil fatet og ølet beholde trykket sitt. Kan stå slik for alltid... Akkurat det samme skjer i en flaske forøvrig, det bygger seg opp ett trykk i flasken, som skaper karboneringen.

john petter og Morten Jensen liker dette.
  2. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har investert i fat og utstyr for 425g-patroner.

Fatløsning for dummies-spørsmål følger:
    1. For ikke å blåse hele patronen så tenker jeg karbonering med sukker. Tenker jeg rett når en bruker halv mengde sukker ift flasker? Deretter trykksettes fatet, ventilen luftes noen ganger. Gassen kobles fra og fatet settes i romtemperatur et par uker. Rett tenkt?
    2. Etter endt karbonering settes fatet kaldt. Er det tilstrekkelig å skru på gassen ved servering, eller må den stå på hele tiden? (forutsatt tett fat)

3. JAMBO picobryggeri

JAMBO picobryggeri
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1. Hvis du tilsetter halv mengde sukker OG setter trykk på fatet før karbonering i romtemperatur vil jeg tro du får overkarbonert øl. Dette fordi du vil gå karboneringstrykk opp på co2 trykk.
    Jeg har forsøkt 1 fat med halv sukkermengde som jeg hadde i romtemperatur i 14 dager før jeg satte det i kjøleskap og koblet til trykk. Fikk masse skum og det ble sagt her på forumet at det kan skyldes overkarbonering. (Trykksatt 1 bar/6 grader).
    2. Trenger visstnok ikke stå med konstant trykk hvis fatet holder tett.

4. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei og takk for svar.
    Trodde fatet måtte trykksettes for å bli tett?
    Eller for å spørre på en annen måte: Må fatet stå med gassen på konstant trykk med tvangskarbonering, eller er det nok å trykksette, koble fra og la det stå? Og gjerne kaldt vil jeg tro...

Den naturlige konsekvensen vil selvsagt være å investere i større co2-flaske og regulator

5. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

CO2 flaske og regulator. De picknicpatronene er kun gode som en nødløsning når CO2 flasken din er gått tom

6. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og da kun får å då nok trykk til å tappe... og de er umulig å få tett så de tømmer seg og... faens drit

Thomas Søreide liker dette.
  7. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg traff blink med denne løsninga altså

8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er AGA kolbene så dårlige altså?

9. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Cold crasher nå for første gang. Det er masse å lese om dette både her inne og andre steder, og det skal jeg gjøre ;)

Mitt spørsmål går på hva jeg gjør når jeg ikke har forberedt noe smart på forhånd? Bare fjerner jeg gjærlås og dytter i en antiseptisk bomullsdott i hullet?

10. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, trodde det var snakk om sånne picnick patroner. AGA kolben vet jeg intet om

11. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Legger ikke vekk muligheten for at jeg kan ha klusset til noe som funker. Selv om det stort sett alltid er alle andre som tar feil

Pål Heide Kielland liker dette.
  12. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi snakker 425g aga ja. Men framtida ligger i 2 kg flaske som stasjonær løsninng og aga til piknikk og hytta

13. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Sentralstyre

Rett tenkt, bortsett fra at du må bruke full mengde sukker.

Det holder å koble til gass ved tapping/servering.

Pål Heide Kielland liker dette.
  14. EirikA

EirikA
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fikk tak i Clausthaler classic og orginal mtp å bruke dem som vørterøl for å dyrke opp gjær. Men disse er kanskje ikke "rene" vørterøl?
    Kan jeg bruke disse? Har ikke fått tid å åpne en enda for å måle gravity, men usikker om disse vil ha nok næring til gjærdyrking.

15. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De er det for lite sukker i. Kjøp vørterøl, eller bedre, kjøp litt spraymalt :)

16. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mc. og Finn Berger liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

18. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det egentlig noe vits i å sterilisere eikechips fra bryggeshappa, eller er det OK å bare bøtte det i bøtta?

19. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg steriliserte i en helt ålreit whisky og heiv både whisky og chips i ølet. Blei både sterilt og godt.

1Morten og Ekornskurken liker dette.
  20. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Samme erfaring som siste taler!

1Morten og erikraude liker dette.

Del denne siden