Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har et spørsmål om oksygen i gjæringskaret. Jeg har sider på en 25L vinballong i glass, og har fylt helt opp i halsen, så det kun er 4cm til proppen med gjærlås. Jeg har tenkt til å flaske det mens det fortsatt er litt sukker igjen, slik at det blir naturlig flaskekarbonert, og derfor må jeg flaske akkurat når det er passe mengde sukker igjen. Siden jeg da må ta mange målinger av SG mot slutten er jeg redd det vil bli for mye med nytt oksygen hver gang jeg måler. Er det noe å bekymre seg for, eller er det fortsatt nok gjæringsaktivitet til å ta seg av oksygentilførselen? Jeg har ikke noe CO2 eller annet tilgjengelig.

Jeg ville karbonert med sukker. Du kunne jo bruke druesukker, som vel er det det stort sett er i den safta du gjærer, eller du kan kjøpe en kartong billig eplejuice (First Price til 14 kroner for 2 liter). Jeg kan ikke tenke meg at det vil bety noe som helst for smaken.

Det du tenker å gjøre, er uansett litt skummelt, om du ikke har erfaring med det.

Men så lenge det pågår aktiv gjæring, vil vel gjæren ganske kjapt ta seg av det oksygenet du utsetter cideren din for, så sånn sett tror jeg ikke det er så farlig.
 
Skal hjelpe en venn med å flaske en hjemmelaget cider av pressede epler. Den er mildt sagt grumsete :cool:
Tenkte å coldcrashe den for han.
Han har kjøpt gelantine 20% flytende i ei flaske. Det står 5ml pr 10 liter.
Greit nok, men skal dette bare tilsettes ufortynnet? "Treffer" det da alt grumset, eller bør en koke opp 2-3 dl vann og tilsette det?
 
Skal hjelpe en venn med å flaske en hjemmelaget cider av pressede epler. Den er mildt sagt grumsete :cool:
Tenkte å coldcrashe den for han.
Han har kjøpt gelantine 20% flytende i ei flaske. Det står 5ml pr 10 liter.
Greit nok, men skal dette bare tilsettes ufortynnet? "Treffer" det da alt grumset, eller bør en koke opp 2-3 dl vann og tilsette det?
Det hørtes da råflott ut å kjøpe ferdigblanda gelatin, men det funker sikkert helt fint. Så lite vann jeg bruker kan jeg ikke forstå at mengden vann skal ha noe å si.
 
Det hørtes da råflott ut å kjøpe ferdigblanda gelatin, men det funker sikkert helt fint. Så lite vann jeg bruker kan jeg ikke forstå at mengden vann skal ha noe å si.

Tja, han om det, eg selv har aldri brukt det. Det er vel uansett ikkje de 59,- som sprenger budsjettet hans. :rolleyes:
Men, ok, rett og slett bare ha ei god t-skje oppi da, og la det stå til?
Er det sannsynlig at vi kan flaske i morgen kveld?
 
Tja, han om det, eg selv har aldri brukt det. Det er vel uansett ikkje de 59,- som sprenger budsjettet hans. :rolleyes:
Men, ok, rett og slett bare ha ei god t-skje oppi da, og la det stå til?
Er det sannsynlig at vi kan flaske i morgen kveld?
Det syns jeg kanskje virka som litt snaut med tid, men kanskje? Jeg har egentlig aldri tatt tida på hvor fort det går. Jeg har oppi gelatin når det er kaldt, så lar jeg det stå noen dager, så lar jeg det varme seg opp igjen, og så flasker jeg.

5 ml er vel omtrent en teskje, så hvis det er snakk om 10 l burde det vel passe?
 
Det syns jeg kanskje virka som litt snaut med tid, men kanskje? Jeg har egentlig aldri tatt tida på hvor fort det går. Jeg har oppi gelatin når det er kaldt, så lar jeg det stå noen dager, så lar jeg det varme seg opp igjen, og så flasker jeg.

5 ml er vel omtrent en teskje, så hvis det er snakk om 10 l burde det vel passe?

Ok, høres fair nok ut. Nå er cideren ikke kald enda. Er det meningsløst å ha gelantinen i før den er kald.
Les: Kan jeg ha i gelantine nå, sette den i kjøleskapet og legge meg med god samvittighet og drømme søt om klar cider i natt:rolleyes:
 
Ok, høres fair nok ut. Nå er cideren ikke kald enda. Er det meningsløst å ha gelantinen i før den er kald.
Les: Kan jeg ha i gelantine nå, sette den i kjøleskapet og legge meg med god samvittighet og drømme søt om klar cider i natt:rolleyes:
Jeg ville kjølt den ned først så jeg var sikker på å få tatt evt kjøletåke også.
 
Ok, da kjøler eg i natt og har i gelatine i morgen tidlig.
Takk skal du ha.
Dette med evt karboneringsgjær, er det overdrevet? Nottingham er typen.
Er det veldig sterkt eller veldig gammelt? Jeg har brukt karboneringsgjær i de tilfellene for sikkerhets skyld, men ellers har alt gått veldig greit uten. Litt spent på tønneølet som tross alt har stått noen måneder, der tenkte jeg egentlig å tilsette litt ny gjær, men det glemte jeg.
 
Er det veldig sterkt eller veldig gammelt? Jeg har brukt karboneringsgjær i de tilfellene for sikkerhets skyld, men ellers har alt gått veldig greit uten. Litt spent på tønneølet som tross alt har stått noen måneder, der tenkte jeg egentlig å tilsette litt ny gjær, men det glemte jeg.
En pakke rehydrert til ca 10 liter cider.
 
Ble vist i overkant efektiv i bryggingen idag.... Skulle egentlig bare lage 50l Nelson, men var så godt igang at jeg dundra på med en ESB jeg hadde tenkt å brygge på Fredag. Tenker jo ikke... Satte en starter i går på en wlp 002 jeg hadde høsta i Januar, det var full fres etter en time. Lot den stå på snurrreren 15-16 timer slo av etter jeg hadde beggynt å brygge helt uten mål og mening.
Så til spørsmålet, Bør jeg bare glemme å bruke den gjæren og heller gå for US04?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 53
Hei,

Jeg tenker å prøve meg på en sour pale ale. Vil da anvende kjelesurningsmetoden. Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer med å tilsette Biola fra Tine? Denne skal ha tre typer lactobacillus (acidophilus, bifidobaacterium å rhamnosus).

Skal brygge slik jeg får 23L ferdig vørter. Hvor mye er anbefalt dosering av Biola? OG blir 1.062. Spiller det noen rolle om jeg bruker Biola med eller uten sukker? Vil smak sitte igjen, f.eks om jeg velger bringebær biola?
 
Enten i sikringsskapet eller der strømledningen går inn i huset skal det være inntakssikringer. Dersom du har tre av dem, så har du trefas.
Ikke i sikringsskapet, og har dessverre ikke tilgang til der strømen kommer inn i bygningen.
Sier denne noe?
14ace8101483155e1a274494a2a8c3e6.jpg
 
Er Ringnes juleøl 4.7% en utvannet versjon av julebokken? Iallefall utrolig fin øl, selv om det er litt på den puny siden mtp styrke.
 
Tilbake
Topp