satte en pils på 50L sist fri period. Jeg brukte w34/70 tørrgjær som jeg rehydrerte.
Vis vedlegget 39153
Sånn så det ut da jeg kom hjem... nesten fire uker gjæring FG1.008. Masse tykk gjær på toppen, smaker helt ok men har aldri opplevd dette før (er 2.gangen jeg bruker den gjæren, bruker mest fersk gjær WLP 800 og WLP830 til pils.)
Hva gjør jeg? Bare å vente? eller må det en coldcrash til?
begynner å lure på om det er en sånn down under gjær... der jo alt mer eller mindre opp nedEr det en slik undergjær?
Hvis den gjæra er i noenlunde form spiser den det sukkeret fort. Jeg ville ikke satsa på at det var noe igjen imorra.Et spørsmål om flasking. Dumt eller ikke, jeg starter ikke en ny tråd for noe så lite.
Har insett etterhver at jeg ikke er så glad i selve bryggingen, det er resultatene jeg liker. Flasking er noe av det verste jeg vet. I dag var planen å flaske 40 liter IPA, som har stått på to gjæringsdunker. For etpar timer siden var jeg kommet så langt som å stikke om og tilsette karboneringssukker, to dunker står klar til tapping på gjæringsrommet nå. I mellomtiden har jeg spist en bedre middag, konsumert en Irish Coffee og et godt glass av en vellagret Imperial Smoked Porter. Ser rett og slett ikke for meg å starte flasking nå. Med vasking og det hele vil det vel ta tre timer. Har mer lyst til å lytte til musikk og ta meg noen øl til.
Jeg tilsatte karboneringssukkeret for omtrent tre timer siden. Det var faktisk litt i overkant mye, 120 gram per dunk à 19 liter øl. Hva om jeg venter med å flaske til i morgen? Hadde vært fantastisk om noen hadde sagt ''slapp av, dette har jeg gjort mange ganger. Tapp deg en øl og utsett flaskingen til i morgen''.
Nå har du jo fat, så det rådet ryker ut vinduet... Har insett etterhver at jeg ikke er så glad i selve bryggingen, det er resultatene jeg liker...
Takker!
Men det er én ting jeg har erfart i hjemmebryggerverdenen, og det er at det er forskjell på tidsoppfatningen i real-life versus internet! For eksempel tar det i følge internet bare noen dager å karbonere kunstig, mens det i min verden tar opptil flere uker. Likeså tar mine bryggedager som regel 8-9 timer, versus internet som får det gjort på omtrent 6 timer. Får bare innse at jeg er i utakt!
Hadde jeg hatt 4 armer, så kunne jeg gjort flaskingen i stereo! En haltvime på å tappe 40 liter på 80 flasker er det rene vanvidd!
Hvis regulatoren ikke er svært uvanlig, sa han vel noe som ikke stemmer...Kjapt spørmål: Har co2 regulator med to utganger for ulikt trykk. Han på butikken sa at den med høyest trykk måtte være først eller sist. Hvis ikke ville begge få likt trykk.
Hva sa han?