Tråden for dumme spørsmål.

For kort ølslange?
Det tar litt tid å få ned karboneringen.
Men hvis det stiger fra 1,2 til 5 på en dag uten gass tilkoblet, tenker jeg hissig infeksjon.
Var litt redd for det same ang. infeksjon.

Overkarbonert og/eller for varmt og/eller for kort og/eller for tykk slange.

Temperatur i ølet og lengde / type tappeslange?
Eg tvangskarbonerte på 1,2 bar med 3 grader på ølet. Men eg lot den stå på same trykket då eg satte i kjøleskapet, og der mistenker eg at det var endå kaldare. Kjøleskapmotoren stod på bånn gass. No er motoren skrudd ganske lågt.

Dette er utstyret. Slangen er 1 meter.

Ser ut som en blanding av overkarbonering og for høyt serveringstrykk
Senk fattrykket slik at det bare så vidt kommer ut. Bør kunne få ut øl uten for bare skum.
Når karboneringen i ølet er redusert, kan du øke serveringstrykket litt
Takk, prøver dette no!

satte en pils på 50L sist fri period. Jeg brukte w34/70 tørrgjær som jeg rehydrerte.
Vis vedlegget
Sånn så det ut da jeg kom hjem... nesten fire uker gjæring FG1.008. Masse tykk gjær på toppen, smaker helt ok men har aldri opplevd dette før (er 2.gangen jeg bruker den gjæren, bruker mest fersk gjær WLP 800 og WLP830 til pils.)
Hva gjør jeg? Bare å vente? eller må det en coldcrash til?

Jeg opplevde det samme med et lagerøl. Det stod over 6 uker før vi lettet på lokket. Det var et tykt hardt lag oppå. Måtte nesten bruke øks :rolleyes: for å få hull. Men vi tappet det på flaske og smaken var upåklagelig.
Husker ikke hva slags gjær vi brukte.

satte en pils på 50L sist fri period. Jeg brukte w34/70 tørrgjær som jeg rehydrerte.
Vis vedlegget 39153
Sånn så det ut da jeg kom hjem... nesten fire uker gjæring FG1.008. Masse tykk gjær på toppen, smaker helt ok men har aldri opplevd dette før (er 2.gangen jeg bruker den gjæren, bruker mest fersk gjær WLP 800 og WLP830 til pils.)
Hva gjør jeg? Bare å vente? eller må det en coldcrash til?

Er det en slik undergjær?

Et spørsmål om flasking. Dumt eller ikke, jeg starter ikke en ny tråd for noe så lite.

Har insett etterhver at jeg ikke er så glad i selve bryggingen, det er resultatene jeg liker. Flasking er noe av det verste jeg vet. I dag var planen å flaske 40 liter IPA, som har stått på to gjæringsdunker. For etpar timer siden var jeg kommet så langt som å stikke om og tilsette karboneringssukker, to dunker står klar til tapping på gjæringsrommet nå. I mellomtiden har jeg spist en bedre middag, konsumert en Irish Coffee og et godt glass av en vellagret Imperial Smoked Porter. Ser rett og slett ikke for meg å starte flasking nå. Med vasking og det hele vil det vel ta tre timer. Har mer lyst til å lytte til musikk og ta meg noen øl til.

Jeg tilsatte karboneringssukkeret for omtrent tre timer siden. Det var faktisk litt i overkant mye, 120 gram per dunk à 19 liter øl. Hva om jeg venter med å flaske til i morgen? Hadde vært fantastisk om noen hadde sagt ''slapp av, dette har jeg gjort mange ganger. Tapp deg en øl og utsett flaskingen til i morgen''.

Kan dobbelmesking heve FG? Jeg meska først 15 kilo basemalt, og så 10 kilo basemalt med 4,8 kilo spesialmalt. Mistenker at siste mesk gav dårlig gjærbarhet. Det er gjæret fra 1.11 til 1.036, både Skarekveik og WLP007 har lik SG.

Et spørsmål om flasking. Dumt eller ikke, jeg starter ikke en ny tråd for noe så lite.

Har insett etterhver at jeg ikke er så glad i selve bryggingen, det er resultatene jeg liker. Flasking er noe av det verste jeg vet. I dag var planen å flaske 40 liter IPA, som har stått på to gjæringsdunker. For etpar timer siden var jeg kommet så langt som å stikke om og tilsette karboneringssukker, to dunker står klar til tapping på gjæringsrommet nå. I mellomtiden har jeg spist en bedre middag, konsumert en Irish Coffee og et godt glass av en vellagret Imperial Smoked Porter. Ser rett og slett ikke for meg å starte flasking nå. Med vasking og det hele vil det vel ta tre timer. Har mer lyst til å lytte til musikk og ta meg noen øl til.

Jeg tilsatte karboneringssukkeret for omtrent tre timer siden. Det var faktisk litt i overkant mye, 120 gram per dunk à 19 liter øl. Hva om jeg venter med å flaske til i morgen? Hadde vært fantastisk om noen hadde sagt ''slapp av, dette har jeg gjort mange ganger. Tapp deg en øl og utsett flaskingen til i morgen''.
Hvis den gjæra er i noenlunde form spiser den det sukkeret fort. Jeg ville ikke satsa på at det var noe igjen imorra.

Ah, tydeligvis et godt råd, men akk for sent, vekten har allerede tippet! Det har allerede vært en lang dag, orker rett og slett ikke timer med tapping og vasking. Men takk! Nødløsningen får være å tappe disse dunken på fat i morgen, la dem gjære ut - og så finjustere karboneringen kunstig.

Hvis flaskene er starsanet og du allerede har stukket om, tar det jo bare en halvtime å flaske 40 liter. To tappestaver så er det fort gjort. Vaskingen kan man jo utsette udefinerbart så lenge flaskene er blitt korket. :)

Takker!
Men det er én ting jeg har erfart i hjemmebryggerverdenen, og det er at det er forskjell på tidsoppfatningen i real-life versus internet! For eksempel tar det i følge internet bare noen dager å karbonere kunstig, mens det i min verden tar opptil flere uker. Likeså tar mine bryggedager som regel 8-9 timer, versus internet som får det gjort på omtrent 6 timer. Får bare innse at jeg er i utakt!

Hadde jeg hatt 4 armer, så kunne jeg gjort flaskingen i stereo! En haltvime på å tappe 40 liter på 80 flasker er det rene vanvidd!

Sist redigert:
Tar mange uker å få bra karbonert øl på serveringstrykk. Sett det til 30 psi i et døgns tid, blø av og sett serveringstrykk, så er man ganske nær etter 2-3 dager.

Ja, har lært noen triks etter 5 år med hjemmebrygging. Og det er forskjeller fra oppsett til oppsett. Men at det er forskjell på internett og real life kommer jeg til å fastholde til jeg legger inn årene!

... Har insett etterhver at jeg ikke er så glad i selve bryggingen, det er resultatene jeg liker...
Nå har du jo fat, så det rådet ryker ut vinduet :)
Ser ut for at du havnet på fat. Det tror jeg er lurt da det vil være umulig i si hvor mye sukker gjæren har spist på 24 timer.
Invester i flere fat og en god mottrykksfyller. Da kan du flaske så mange/få flasker du gidder før ønske om en rolig dag med musikk innhenter deg.

For meg er brygging å få unnagjort det som ikke kan utsettes så raskt som mulig. Jeg gikk derfor helt over til fat allerede første bryggeår for å slippe ‘pålegg om flasking’. Jeg brukte også mye tid på etiketter, noe jeg fremdeles har som krav om noe skulle havne på flaske.
Jeg koser meg med selve bryggingen, og vask av ett eller to plastkar og gjort på kort tid.
Viktigste for meg er at jeg har plass til å brygge og ikke må rydde bort alt hele tiden. Kjelene må uansett vaskes og flyttes. Det er alle de små ting jeg tidvis trenger som må ha sin plass slik at jeg slipper å bruke tid på leting.

Heldigvis tappet jeg kun på fat fra dag en, og har aldri flasket annet enn denne ene gangen i året (juleøl). Likevel misliker jeg det så sterkt at jeg klarte å tulle til den enslige dagen! Har en mengde fat, så en mottrykksfyller må kanskje revurderes.

Takker!
Men det er én ting jeg har erfart i hjemmebryggerverdenen, og det er at det er forskjell på tidsoppfatningen i real-life versus internet! For eksempel tar det i følge internet bare noen dager å karbonere kunstig, mens det i min verden tar opptil flere uker. Likeså tar mine bryggedager som regel 8-9 timer, versus internet som får det gjort på omtrent 6 timer. Får bare innse at jeg er i utakt!

Hadde jeg hatt 4 armer, så kunne jeg gjort flaskingen i stereo! En haltvime på å tappe 40 liter på 80 flasker er det rene vanvidd!

Måtte le høgt av den! Ting som bare tar "noen timer" blir fort en halv dag :eek:

Tilbake
Topp