Om dere tar det over i nytt kar, med sukkerlake, så pass på å få vørteren over uten splæshing. Best å bruke en (auto)hevert. Man vil ikke ha oksygen i ølet på dette stadiet.Ok. Takk for svar.
Hvordan gjør du dette i praksis? Tilsetter du det med en liten sprøyte e.l.? Vi brygger et jule ale, det skal gjære i 28 dager.
Heisann! Jeg brygga det som forhåpentligvis skal bli en Wit på fredag. Jeg hadde 2 litt gamle rør WLP400, som jeg satte en starter på torsdag(litt sent, i know). Det var dessverre litt tidsnød inne i bildet her, så jeg brygga altså på fredag, og det var dårlig med aktivitet på starteren da jeg pitcha. Nå har det gått over 48 timer siden jeg pitcha, og jeg kan ikke se noen aktivitet i gjæringskaret.
Jeg har 2 poser med us-05 i kjøleskapet. Noen som har prøvd med Us-05 i en Wit maltsammensetning og krydder?
Kan det være at WLP400 kommer i gang, eller er håpet ute for den?
Vi ser etter en løsning for å øke utbyttet av bryggekveldene, og har to kjølebokser tilgjengelig for mesking. Bruker idag en Igloo, og har en mindre en som står å støver ned.
Noen grunn til at det ikke skal fungere å meske i begge to, med samme oppskrift og bruke i samme kokekar?
Ingen! (Bare få vekk støvet først.)
Vel, det er gjæren som rydder, så det er ganske avhengig av hvor mye gjær og hvor aktiv den er skulle jeg tro.Finnes det noen circa fasit for hvor lenge øl må stå på flaske før acetaldehyd forsvinner?
Det blir sikkert drikkelig, men ingen wit. Gjæren er vel det som gjør det ølet til det det er. Få opp temperaturen, og prøv så å få gjæren i suspensjon.. (Jeg rører gjerne med en godt sanifisert meskespade.) Det kan jo hende det er liv, og jeg ville prøvd det først.