Tråden for dumme spørsmål.

Normal prasis er å koke opp sukkerlake i litt vann og tilsette både denne og ølet i et nytt kar, få det blandet ut i dette og så flaske fra dette. Noen bruker sprøyte eller sukkerbiter rett på flaske.

Ok. Takk for svar.

Hvordan gjør du dette i praksis? Tilsetter du det med en liten sprøyte e.l.? Vi brygger et jule ale, det skal gjære i 28 dager.
Om dere tar det over i nytt kar, med sukkerlake, så pass på å få vørteren over uten splæshing. Best å bruke en (auto)hevert. Man vil ikke ha oksygen i ølet på dette stadiet.

Heisann! Jeg brygga det som forhåpentligvis skal bli en Wit på fredag. Jeg hadde 2 litt gamle rør WLP400, som jeg satte en starter på torsdag(litt sent, i know). Det var dessverre litt tidsnød inne i bildet her, så jeg brygga altså på fredag, og det var dårlig med aktivitet på starteren da jeg pitcha. Nå har det gått over 48 timer siden jeg pitcha, og jeg kan ikke se noen aktivitet i gjæringskaret.

Jeg har 2 poser med us-05 i kjøleskapet. Noen som har prøvd med Us-05 i en Wit maltsammensetning og krydder?

Kan det være at WLP400 kommer i gang, eller er håpet ute for den?

Hei, har akkurat satt vår første barleywine, OG var 1,094, justert med sukker i gjæringen til ca 1.112, den gjæret nok litt vel langt ut, til 1.014! Og vi tilsatte i tilegg 1 liter whiskey, dette er en batch på 23 l, så kommer spørsmålet, vi har egentlig bestemt oss for å ikke karbonere den og regner egentlig med at gjæren er død, men tenkte egentlig å tilsette sukker for å øke sødmen litt, noen som har gjort noe lignende og har noen formenin om hvor mye sukker som bør tilsettes for å gi passelig sødme til den kraftige alkoholen?

Christer

Vi ser etter en løsning for å øke utbyttet av bryggekveldene, og har to kjølebokser tilgjengelig for mesking. Bruker idag en Igloo, og har en mindre en som står å støver ned.

Noen grunn til at det ikke skal fungere å meske i begge to, med samme oppskrift og bruke i samme kokekar?

Heisann! Jeg brygga det som forhåpentligvis skal bli en Wit på fredag. Jeg hadde 2 litt gamle rør WLP400, som jeg satte en starter på torsdag(litt sent, i know). Det var dessverre litt tidsnød inne i bildet her, så jeg brygga altså på fredag, og det var dårlig med aktivitet på starteren da jeg pitcha. Nå har det gått over 48 timer siden jeg pitcha, og jeg kan ikke se noen aktivitet i gjæringskaret.

Jeg har 2 poser med us-05 i kjøleskapet. Noen som har prøvd med Us-05 i en Wit maltsammensetning og krydder?

Kan det være at WLP400 kommer i gang, eller er håpet ute for den?

Det blir sikkert drikkelig, men ingen wit. Gjæren er vel det som gjør det ølet til det det er. Få opp temperaturen, og prøv så å få gjæren i suspensjon.. (Jeg rører gjerne med en godt sanifisert meskespade.) Det kan jo hende det er liv, og jeg ville prøvd det først.

Vi ser etter en løsning for å øke utbyttet av bryggekveldene, og har to kjølebokser tilgjengelig for mesking. Bruker idag en Igloo, og har en mindre en som står å støver ned.

Noen grunn til at det ikke skal fungere å meske i begge to, med samme oppskrift og bruke i samme kokekar?

Ingen! (Bare få vekk støvet først;).)

Ingen! (Bare få vekk støvet først;).)

Ikke noe problem med temperaturforskjell fra de to meskene f.eks? Kan vel se for oss noe ulik temperatur i begge, og muligens også ikke helt lik manifold.
Burde vi i tilfelle skylle i begge meskene samtidig, eller kan en med trygghet ta en og en mesk?

Edit: Kan vel by på problemer med kontroll på antall liter om en skyller begge samtidig..

Det er ikke noe problem om de ikke blir helt like. Den du får når du blander dem, blir helt lik (seg selv);). En av gangen; det blir mindre stress, og mindre stress = bedre øl.

Før jeg poster i tabbetråden, hvor den fort kan havne....

Hvor varmt vann tåler Safale US-5 ifm rehydrering (altså, hvor høy temp tar livet av den)?

Den er en tøff jævel, men nærmer du deg 50 grader eller mer har jeg hørt rykter om at selv den leverer inn tøflene...

• Like
Reaksjoner: JEG
Det blir sikkert drikkelig, men ingen wit. Gjæren er vel det som gjør det ølet til det det er. Få opp temperaturen, og prøv så å få gjæren i suspensjon.. (Jeg rører gjerne med en godt sanifisert meskespade.) Det kan jo hende det er liv, og jeg ville prøvd det først.

Takk for svar, Finn. :)

Jeg prøvde å gi dunken en liten rist og fikk gjæren i suspensjon søndag kveld, men det var fortsatt helt dødt i karet søndag morgen. Tok meg derfor en tur på bryggeland, og kjøpte et par rør til med WLP400, og pitchet dette i går ettermiddag. Da var det 75 timer siden første pitch. Rakk uheldigvis ikke å sette noen starter, og tenkte at det er greit å få pitcha levende gjær så fort som mulig. I dag morges var det bobler i blowoff-bøtta, så da ser det ut til at jeg har redda meg inn med nød og neppe. Ble litt overrasket over at 2 rør med utgangsdato 26 Oktober i 1,5 liter starter ikke er liv laga, selv om starteren fikk litt kort tid på røreren(24 timer ca.).

Spent på å se om dette blir bra. Jeg får om ikke annet en bekreftelse/avkreftelse på om saniteringsrutinene er bra nok, da det sto nesten 90 timer på gjæringskar uten at sacc kom i gang. :p

EDIT: Kan også nevnes at jeg tok en SG-måling samtidig som jeg pitcha siste rørene, og den var uendret ifht pitch, og smaken var grei nok. Syns det var noe ubestemmelig med lukta, men lukta ikke vondt eller farlig i hvertfall, så jeg krysser fingrene. :)

Ikke noe problem når du har tilgang på ny gjær:). Hvis du har vært vanlig omhyggelig med å holde uønskede mikrober på avstand, skulle det der gå helt fint.

Den gjæren du brukte, var nok for gammel til å gi nok celler uten å dyrke den opp i minst to steg. Antakelig flere, også, med så lite volum. Jeg bruker denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ (Hvis du velger noe midt mellom Braukaiser og White, skulle du være på den sikre siden.)

Med så gammel gjær er det antakelig nesten billigere å kjøpe ny enn å dyrke opp, i alle fall hvis du lager starter med DME.

Vis vedlegget Hei, har en lys/ lett ale til gjæring, og etter ca 10-11 dager ser den slik ut, føler ikke jeg har sett dette på tidligere brygg, synes det ser litt halv skummelt ut, noen som vet hva dette kommer av?

Ikke et bryggespørsmål men:

TIl nå har jeg latt øl i stå i stua (ikke bare hjemmebrygg men og pol kjøpte øl), i og med at jeg ikke har noen kald bod eller plass i kjøleskap. Temperaturen kan jo svinge en del her, men har det noe å si for ølet? Vil det bli dårligere?

Tilbake
Topp