1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blir ikke klok på beercalc sin effektivitetberegning. Brygget i går en IPA med gristen: 4.5kg pale, 0.5kg hvete og 0,2kg crystal (tot. 5,2kg malt).
    La inn 75% effektivitet (meskeeffektivitet). I følge beercalc skulle jeg nådd en OG på 1.062 med denne effektiviteten. Jeg endte opp med OG 1.050 og i følge beercalc en effektivitet på 66%
    Når jeg legger inn tallene i Brewersfriend kalkulatoren (pre boil SG 1.042 og 30l til kok ) ender jeg opp med 82% meskeeffektivitet og en brygghuseffektivitet på 72% (22l i bøtta da jeg utelot en par liter trub)
    Hva er riktig her?

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg bruker Brewersfriend, og den stemmer godt for meg, i alle fall. Men når jeg legger inn tallene dine (5,2 kg malt, 30 liter i kjelen med en SG på 1.042) der, gir den en meskeeffektivitet (preboil efficiency) på 76%.

3. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg la inn American 6 row (trodde det var det samme som "vår" palemalt) men når jeg legger inn belgian pale ale havner jeg på 76-77.

Finn Berger liker dette.
  4. Juell

Juell
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp. Jeg hadde tenkt å følge denne her, men hadde i utgangspunktet tenkt å være lat og bare basere meg på dager, siden jeg bruker en Speidel-tank med BrewJacket og derfor har tapet tappekrana og det er litt mas med å ta prøver - men jeg tror jeg får ta noen prøver underveis nå så jeg får lagt inn stegene noenlunde riktig - nå er jo timingen helt forskjøvet i veldig uviss grad.

Finn Berger liker dette.
  5. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fort gjort å dobbeltsjekke i "hodet":
    Snittekstrakt i malten er 80%
    Setter effektivitet til 80%
    Så....
    5200*0,8*0,8=3328 (g sukker)
    3328/30/2,7=41, dvs en OG på 1.041
    Du hadde 42, så litt mer enn 80% mesk effektivitet :)

-Tormod- liker dette.
  6. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, jeg fattet ikke hva jeg hadde gjort så veldig feil under bryggingen som skulle tilsi den lave effektiviteten. Men hvordan kan beercalc mene at jeg med 75% effektivitet skulle få 1.062 på den gristen der?

#11426 -Tormod-, 17 Jan 2020
    Sist redigert: 17 Jan 2020
  7. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøvde no med beercalc og fekk 20l med 1.062 med 75% brygghuseffektivitet med den gristen. Reknar med det er brygghuseff. Sidan eg ikkje fikk noko valg for meskeeff. Kan være du har lagt inn feil?

-Tormod- liker dette.
  8. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker beercalc. Skal vi se...
    5.2kg malt og 75% meskeeffektivitet.
    30l preboil blir av en eller annen grunn SG på 1041 for meg.

Jeg tror nok du må regne med hele volumet (inkl trub og losses) for OG etter kok. Om du har 2l trub og 22l i bøtta, så ville jeg brukt 24l som batch size i beercalc.
    Det gir slik jeg bruker beercalc OG på 1052.

Om jeg bruker 76% meskeeffektivitet får jeg preboil SG ved 30 liter på 1042, noe som ser ut til å være helt i tråd med Brewersfriend-tallene til Finn.

Bottom line: Batch size i beercalc er volumet som er igjen i kokekjelen etter at kokingen er over. Da blir det riktig OG ift. Preboil SG.

#11428 Sarge, 17 Jan 2020
    Sist redigert: 17 Jan 2020
    Finn Berger, -Tormod- og Aruzaa liker dette.
  9. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg legger inn volum for bøtte + tap til trub/kjele i Beercalc, og den virker ganske OK for min del.

Satser på 25 L i bøtte og har 2,5 L tap i kjele/trub. Så min batchsize i Beercalc er «27,5 L to Fermentor».

-Tormod- og Sarge liker dette.
  10. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, bruk alltid volum etter kok som batch størrelse. Hvor mye du velger å faktisk ha i gjæringskaret, har jo ingenting med meskeeffektiviteten å gjøre. :)

-Tormod- og Sarge liker dette.
  11. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

preboil? SG? er det funksjoner i beercalc jeg ikke har fått med meg? Men da er det altså brygghuseffektivitet som gjelder i beercalc altså. Jeg har av en eller annen grunn alltid trodd det var meskeeffektivitet..

12. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå mesket jeg i tillegg på drøyt 62 grader denne runden også (det var min egen feil, skulle vært 66) så jeg tapte vel noen poeng der også, men det var først nå, når avviket mot det jeg trodde var forventet meskeeffektivitet ble såpass stort og jeg begynte å stusse på maltmengde opp mot OG ift prosentmessig effektivitet at jeg begynte å bruke alternative kalkulatorer. Greit å få det avklart uansett men du verden så mye jeg har klødd meg i hue. Det har blitt noen oppskrifter i beercalc med lav effektivitet, og jeg har endret kverningsgrad, sirkuleringsteknikk, skylleteknikk og you name it.. Men neida like dårlig.. Så har jeg altså lagt feil effektivitet til grunne..
    Jeezes for ei kløne, men da er jeg ihvertfall back on track.

Edit: dette er vel det brewersfriend-kalkulatoren kaller 'ending kettle'

13. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel, Finn Berger kaller det for meskeeffektivitet (preboil efficiency) med samme tall når han bruker Brewers Friend, og Finn pleier jeg å stole på. Jeg tror ikke det er brygghuseffektivitet noe sted i beercalc.

SG er standardforkortelsen for Specific Gravity. Både OG og FG er SG-målinger, gjort på bestemte tidspunkter i bryggeprosessen. Preboil SG kalles vel i beercalc for BG og dukker opp ved siden av Boil volume når det er fylt ut.

14. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Joda, jeg vet hva preboil og SG er men har ikke sett det på beercalc. Men slik jeg tolker det nå så må den prosenten vi legger inn i beercalc være det samme som det brewersfriend kaller 'ending kettle' dvs det vi sitter igjen med etter kok (alt i kjelen), uavhengig av hvor mye trub du velger å ta med.

15. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal eg ta ei øl til eller finne køya ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

16. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det blir mye det samme.

Pale Malt har et potensial på ca 320 poeng/kg/liter. Med 5.2kg og 30 liter, så blir altså maks (100% effektivitet) 5.2*320/30 = 55.5 gravity points.
    Når man så får 42 gravity points, så er effektiviteten 42/55.5=0.756= 76%.

For "end kettle" på 24 liter får du:
    5.2*320/24 = 69 gravity points. Beercalc sier OG for 24 liter er 1.052, altså 52 gravity points.
    Effektiviteten blir da 52/69=0.753 = 75%

Siden vi vet at Beercalc runder av litt, så er det i praksis samme effektiviteten, noe som også gir mening. Man koker jo i prinsippet bare bort vann. Sukkermengden er den samme før og etter kok.

#11436 Sarge, 18 Jan 2020
    Sist redigert: 18 Jan 2020
  17. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det tror jeg er for mye.... Da har pale malt 86,4% ekstraktinnhold, og det tror jeg ikke det har. Kanskje 81-82% max. som gir 303 poeng/kg/l.

18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tok utgangpunkt i tallet som ligger i beercalc-basen. Spørsmålet dreide seg om å forstå beercalc, ikke sant?

#11438 Sarge, 18 Jan 2020
    Sist redigert: 18 Jan 2020
    YngveKL liker dette.
  19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - jeg har lært å ikke være like tillitsfull:p. Hvilket er en god grunn til å bruke Brewersfriend - som sjølsagt aldri gir helt riktig resultat. Men jeg synes det er å gå litt langt å få tak i dataarket for hver batch av hvert malt du bruker for å få et helt nøyaktig grunnlag for beregningene:). Du kommer vel dessuten antakelig uansett ikke i havn, siden maltet du har, kan ha et litt annet fuktighetsinnhold enn forutsatt. Så jeg lever veldig godt med omtrentlige gjennomsnittsverdier.

Disse effektivitetsbegrepene kan være interessante på ulike måter.

"Conversion efficiency" - konversjonseffektivitet - forteller hvor effektiv sjølve meskeprosessen din er. Den ser på forholdet mellom total vannmengde og SG etter mesking. Men SG må, så vidt jeg kan forstå, måles før skylling; du kan altså ikke regne med skyllevannet. Har du problemer med effektiviteten (meskeeffektiviteten) din, er det en ide å sjekke konversjonseffektiviteten. Det er mye snakk hva den påvirkes av ved siden av tid og temperatur, som åpenbart er avgjørende. Særlig trekkes kverningsgrad inn, og dessuten har pH og mesketjukkelse en viss betydning.

"Pre-boil efficiency" - meskeeffektivitet - er en funksjon av konversjonseffektivitet, skylleeffektivitet og mengde grums du velger å la være igjen. Konversjonseffektiviteten tror jeg sjelden er problemet, og mengden grums du legger igjen er det enkelt å måle, så om meskeeffektiviteten er lav, er det som regel skyllinga du må se på. Hvis du ikke skyller (no sparge), må du forvente lav effektivitet, og du kan ikke påvirke den på annen måte enn gjennom mengden grums du velger å legge igjen. Bruker du partiskylling (batch sparge), bør du få god effektivitet. Her kan du først og fremst påvirke utbyttet gjennom å bruke flere skylleomganger (tre tappinger i stedet for to). Kontinuerlig skylling (fly sparging) gir høyest effektivitet, men ikke veldig mye høyere enn partiskylling. Her kan utbyttet variere mye. Skyllehastigheten er viktig; skyller du for fort, synker utbyttet dramatisk. Du må også passe på å unngå at det danner seg kanaler i mesken som skyllevannet kan renne gjennom. Så kan du velge hvor langt du vil drive skyllingen, men det går en grense hvor det begynner å gå ut over kvaliteten.

"Ending kettle efficiency" - har ikke noe norsk ord for dette - vil være lik meskeeffektiviteten. Det eneste som skjer i løpet av kokinga er jo at SG øker fordi det fordamper vann.

"Brew House Efficiency" - brygghuseffektivitet/total effektivitet - er heller ikke så interessant. Den kan du enkelt påvirke gjennom hvor mye trub du velger å ta med.

I sum: Det som påvirker effektiviteten mest, er åpenbart valg av skyllemetode, og - dersom du velger kontinuerlig skylling - måten du gjennomfører den på. Ved kontinuerlig skylling, som er den metoden bryggemaskinene legger opp til at du bruker, er det flere muligheter til å få dårligere utbytte gjennom å gjøre feil.

-Tormod-, Sarge og Aruzaa liker dette.
  20. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Ei øl til! Dumt spørsmål...
    Beklager sent svar.

Aruzaa, Finn Berger og GuttormG liker dette.

Del denne siden