Tråden for dumme spørsmål.

Nå mesket jeg i tillegg på drøyt 62 grader denne runden også (det var min egen feil, skulle vært 66) så jeg tapte vel noen poeng der også, men det var først nå, når avviket mot det jeg trodde var forventet meskeeffektivitet ble såpass stort og jeg begynte å stusse på maltmengde opp mot OG ift prosentmessig effektivitet at jeg begynte å bruke alternative kalkulatorer. Greit å få det avklart uansett men du verden så mye jeg har klødd meg i hue. Det har blitt noen oppskrifter i beercalc med lav effektivitet, og jeg har endret kverningsgrad, sirkuleringsteknikk, skylleteknikk og you name it.. Men neida like dårlig.. Så har jeg altså lagt feil effektivitet til grunne..
Jeezes for ei kløne, men da er jeg ihvertfall back on track.

Edit: dette er vel det brewersfriend-kalkulatoren kaller 'ending kettle'
 
preboil? SG? er det funksjoner i beercalc jeg ikke har fått med meg? Men da er det altså brygghuseffektivitet som gjelder i beercalc altså. Jeg har av en eller annen grunn alltid trodd det var meskeeffektivitet..
Vel, Finn Berger kaller det for meskeeffektivitet (preboil efficiency) med samme tall når han bruker Brewers Friend, og Finn pleier jeg å stole på. Jeg tror ikke det er brygghuseffektivitet noe sted i beercalc.

SG er standardforkortelsen for Specific Gravity. Både OG og FG er SG-målinger, gjort på bestemte tidspunkter i bryggeprosessen. Preboil SG kalles vel i beercalc for BG og dukker opp ved siden av Boil volume når det er fylt ut.
 
Vel, Finn Berger kaller det for meskeeffektivitet (preboil efficiency) med samme tall når han bruker Brewers Friend, og Finn pleier jeg å stole på. Jeg tror ikke det er brygghuseffektivitet noe sted i beercalc.

SG er standardforkortelsen for Specific Gravity. Både OG og FG er SG-målinger, gjort på bestemte tidspunkter i bryggeprosessen. Preboil SG kalles vel i beercalc for BG og dukker opp ved siden av Boil volume når det er fylt ut.

Joda, jeg vet hva preboil og SG er men har ikke sett det på beercalc. Men slik jeg tolker det nå så må den prosenten vi legger inn i beercalc være det samme som det brewersfriend kaller 'ending kettle' dvs det vi sitter igjen med etter kok (alt i kjelen), uavhengig av hvor mye trub du velger å ta med.
 
Joda, jeg vet hva preboil og SG er men har ikke sett det på beercalc. Men slik jeg tolker det nå så må den prosenten vi legger inn i beercalc være det samme som det brewersfriend kaller 'ending kettle' dvs det vi sitter igjen med etter kok (alt i kjelen), uavhengig av hvor mye trub du velger å ta med.
Det blir mye det samme.

Pale Malt har et potensial på ca 320 poeng/kg/liter. Med 5.2kg og 30 liter, så blir altså maks (100% effektivitet) 5.2*320/30 = 55.5 gravity points.
Når man så får 42 gravity points, så er effektiviteten 42/55.5=0.756= 76%.

For "end kettle" på 24 liter får du:
5.2*320/24 = 69 gravity points. Beercalc sier OG for 24 liter er 1.052, altså 52 gravity points.
Effektiviteten blir da 52/69=0.753 = 75%

Siden vi vet at Beercalc runder av litt, så er det i praksis samme effektiviteten, noe som også gir mening. Man koker jo i prinsippet bare bort vann. Sukkermengden er den samme før og etter kok.
 
Sist redigert:
Det tror jeg er for mye.... Da har pale malt 86,4% ekstraktinnhold, og det tror jeg ikke det har. Kanskje 81-82% max. som gir 303 poeng/kg/l.
Tok utgangpunkt i tallet som ligger i beercalc-basen. Spørsmålet dreide seg om å forstå beercalc, ikke sant?
 
Sist redigert:
Vel, Finn Berger kaller det for meskeeffektivitet (preboil efficiency) med samme tall når han bruker Brewers Friend, og Finn pleier jeg å stole på. Jeg tror ikke det er brygghuseffektivitet noe sted i beercalc.

SG er standardforkortelsen for Specific Gravity. Både OG og FG er SG-målinger, gjort på bestemte tidspunkter i bryggeprosessen. Preboil SG kalles vel i beercalc for BG og dukker opp ved siden av Boil volume når det er fylt ut.

hehe - jeg har lært å ikke være like tillitsfull:p. Hvilket er en god grunn til å bruke Brewersfriend - som sjølsagt aldri gir helt riktig resultat. Men jeg synes det er å gå litt langt å få tak i dataarket for hver batch av hvert malt du bruker for å få et helt nøyaktig grunnlag for beregningene:). Du kommer vel dessuten antakelig uansett ikke i havn, siden maltet du har, kan ha et litt annet fuktighetsinnhold enn forutsatt. Så jeg lever veldig godt med omtrentlige gjennomsnittsverdier.

Disse effektivitetsbegrepene kan være interessante på ulike måter.

"Conversion efficiency" - konversjonseffektivitet - forteller hvor effektiv sjølve meskeprosessen din er. Den ser på forholdet mellom total vannmengde og SG etter mesking. Men SG må, så vidt jeg kan forstå, måles før skylling; du kan altså ikke regne med skyllevannet. Har du problemer med effektiviteten (meskeeffektiviteten) din, er det en ide å sjekke konversjonseffektiviteten. Det er mye snakk hva den påvirkes av ved siden av tid og temperatur, som åpenbart er avgjørende. Særlig trekkes kverningsgrad inn, og dessuten har pH og mesketjukkelse en viss betydning.

"Pre-boil efficiency" - meskeeffektivitet - er en funksjon av konversjonseffektivitet, skylleeffektivitet og mengde grums du velger å la være igjen. Konversjonseffektiviteten tror jeg sjelden er problemet, og mengden grums du legger igjen er det enkelt å måle, så om meskeeffektiviteten er lav, er det som regel skyllinga du må se på. Hvis du ikke skyller (no sparge), må du forvente lav effektivitet, og du kan ikke påvirke den på annen måte enn gjennom mengden grums du velger å legge igjen. Bruker du partiskylling (batch sparge), bør du få god effektivitet. Her kan du først og fremst påvirke utbyttet gjennom å bruke flere skylleomganger (tre tappinger i stedet for to). Kontinuerlig skylling (fly sparging) gir høyest effektivitet, men ikke veldig mye høyere enn partiskylling. Her kan utbyttet variere mye. Skyllehastigheten er viktig; skyller du for fort, synker utbyttet dramatisk. Du må også passe på å unngå at det danner seg kanaler i mesken som skyllevannet kan renne gjennom. Så kan du velge hvor langt du vil drive skyllingen, men det går en grense hvor det begynner å gå ut over kvaliteten.

"Ending kettle efficiency" - har ikke noe norsk ord for dette - vil være lik meskeeffektiviteten. Det eneste som skjer i løpet av kokinga er jo at SG øker fordi det fordamper vann.

"Brew House Efficiency" - brygghuseffektivitet/total effektivitet - er heller ikke så interessant. Den kan du enkelt påvirke gjennom hvor mye trub du velger å ta med.

I sum: Det som påvirker effektiviteten mest, er åpenbart valg av skyllemetode, og - dersom du velger kontinuerlig skylling - måten du gjennomfører den på. Ved kontinuerlig skylling, som er den metoden bryggemaskinene legger opp til at du bruker, er det flere muligheter til å få dårligere utbytte gjennom å gjøre feil.
 
Har en fat IPA som jeg karbonerte naturlig for fire dager siden
Hvordan vet jeg når det er ferdig karbonert, pleier jo å være grei etter en uke, us-05
men dumt å sette det i kjøleskap hvis det ikke er ferdig
 
Det må da være noen som har erfaring med naturlig karbonering på fat?

Har gjort det en gang. Ble bra det. Om du setter fet i kjøleskapet nå og tester, og så finner ut det var for tidlig, så er det jo ikke noe stress. Da bare tvangskarbonerer du resten opp til ønsket mengde.
 
Tilbake
Topp