Vel, Finn Berger kaller det for meskeeffektivitet (preboil efficiency) med samme tall når han bruker Brewers Friend, og Finn pleier jeg å stole på. Jeg tror ikke det er brygghuseffektivitet noe sted i beercalc.
SG er standardforkortelsen for Specific Gravity. Både OG og FG er SG-målinger, gjort på bestemte tidspunkter i bryggeprosessen. Preboil SG kalles vel i beercalc for BG og dukker opp ved siden av Boil volume når det er fylt ut.
hehe - jeg har lært å ikke være like tillitsfull
. Hvilket er en god grunn til å bruke Brewersfriend - som sjølsagt aldri gir helt riktig resultat. Men jeg synes det er å gå litt langt å få tak i dataarket for hver batch av hvert malt du bruker for å få et helt nøyaktig grunnlag for beregningene
. Du kommer vel dessuten antakelig uansett ikke i havn, siden maltet du har, kan ha et litt annet fuktighetsinnhold enn forutsatt. Så jeg lever veldig godt med omtrentlige gjennomsnittsverdier.
Disse effektivitetsbegrepene kan være interessante på ulike måter.
"Conversion efficiency" - konversjonseffektivitet - forteller hvor effektiv sjølve meskeprosessen din er. Den ser på forholdet mellom total vannmengde og SG etter mesking. Men SG må, så vidt jeg kan forstå, måles før skylling; du kan altså ikke regne med skyllevannet. Har du problemer med effektiviteten (meskeeffektiviteten) din, er det en ide å sjekke konversjonseffektiviteten. Det er mye snakk hva den påvirkes av ved siden av tid og temperatur, som åpenbart er avgjørende. Særlig trekkes kverningsgrad inn, og dessuten har pH og mesketjukkelse en viss betydning.
"Pre-boil efficiency" - meskeeffektivitet - er en funksjon av konversjonseffektivitet, skylleeffektivitet og mengde grums du velger å la være igjen. Konversjonseffektiviteten tror jeg sjelden er problemet, og mengden grums du legger igjen er det enkelt å måle, så om meskeeffektiviteten er lav, er det som regel skyllinga du må se på. Hvis du ikke skyller (no sparge), må du forvente lav effektivitet, og du kan ikke påvirke den på annen måte enn gjennom mengden grums du velger å legge igjen. Bruker du partiskylling (batch sparge), bør du få god effektivitet. Her kan du først og fremst påvirke utbyttet gjennom å bruke flere skylleomganger (tre tappinger i stedet for to). Kontinuerlig skylling (fly sparging) gir høyest effektivitet, men ikke veldig mye høyere enn partiskylling. Her kan utbyttet variere mye. Skyllehastigheten er viktig; skyller du for fort, synker utbyttet dramatisk. Du må også passe på å unngå at det danner seg kanaler i mesken som skyllevannet kan renne gjennom. Så kan du velge hvor langt du vil drive skyllingen, men det går en grense hvor det begynner å gå ut over kvaliteten.
"Ending kettle efficiency" - har ikke noe norsk ord for dette - vil være lik meskeeffektiviteten. Det eneste som skjer i løpet av kokinga er jo at SG øker fordi det fordamper vann.
"Brew House Efficiency" - brygghuseffektivitet/total effektivitet - er heller ikke så interessant. Den kan du enkelt påvirke gjennom hvor mye trub du velger å ta med.
I sum: Det som påvirker effektiviteten mest, er åpenbart valg av skyllemetode, og - dersom du velger kontinuerlig skylling - måten du gjennomfører den på. Ved kontinuerlig skylling, som er den metoden bryggemaskinene legger opp til at du bruker, er det flere muligheter til å få dårligere utbytte gjennom å gjøre feil.