Tråden for dumme spørsmål.

Rører man i mesken når man batch sparger? Eller er det best å la det ligge i ro?

Hva du gjør når du mesker, er ikke påvirket av skyllemetode.No sparge/batch sparge/fly sparge - det er valg som har å gjøre med måten du får ut sukkerekstrakten (vørteren) din på etter at du har laget den. Så ja; du bør røre om et par ganger underveis, i alle fall.

Men du mente sikkert å spørre om hva du gjør etter at du har tilsatt vann på nytt, og det var jo det @loebrygg svarte på, også. Da trenger du bare å røre i starten for å få blandet vann og mask godt, og så kan det få stå 10 minutter i ro. Men har du pumpe og driver med kontinuerlig sirkulering, kjører du den.

Jeg har ikke pumpe, så jeg sirkulerer noen liter manuelt ("vorlauf") før jeg tapper ut, for å klarne vørteren. (Det gjør jeg før første tapping, også, selvfølgelig.)
 
På neste brygg er planen å bruke slurry fra forrige brygg, så slurryen vil være rundt 2-3 uker gammel. Jeg har uansett tenkt å sette en starter, mest fordi jeg vil bli vandt med prosessen, men også fordi jeg endelig kan:D

Ølet det er snakk om er en 13 liters overgjæret enkel hoppy blond sak med en OG på 1.047. Slurryen jeg skal sette starter av er en bunn høstet 1.gen US-05.
Vis vedlegget

Om jeg bruker Brewer's Friend pitch kalkulator sier den at ca. 115 milliarder celler er hva jeg er ute etter. Jeg kunne jo tenkt meg at starteren skal få produserer så mange nye, friske celler som mulig og da dukker det er dumt spørsmål opp.

Med en tetthet på rundt 4, antar det er innafor med tanke på hvor lenge slurryen har stått i kjøleskapet, så er det altså da rundt 4 milliarder celler pr/ml, siden jeg vil ha så mange nye celler som mulig kan jeg ta så lite som 10ml slurry og sette en 0.6 liter starter?
 
På neste brygg er planen å bruke slurry fra forrige brygg, så slurryen vil være rundt 2-3 uker gammel. Jeg har uansett tenkt å sette en starter, mest fordi jeg vil bli vandt med prosessen, men også fordi jeg endelig kan:D

Ølet det er snakk om er en 13 liters overgjæret enkel hoppy blond sak med en OG på 1.047. Slurryen jeg skal sette starter av er en bunn høstet 1.gen US-05.
Vis vedlegget 43175

Om jeg bruker Brewer's Friend pitch kalkulator sier den at ca. 115 milliarder celler er hva jeg er ute etter. Jeg kunne jo tenkt meg at starteren skal få produserer så mange nye, friske celler som mulig og da dukker det er dumt spørsmål opp.

Med en tetthet på rundt 4, antar det er innafor med tanke på hvor lenge slurryen har stått i kjøleskapet, så er det altså da rundt 4 milliarder celler pr/ml, siden jeg vil ha så mange nye celler som mulig kan jeg ta så lite som 10ml slurry og sette en 0.6 liter starter?

Ja, det skulle bli riktig, det. Men jeg ville laget litt mer gjær. Gå ut fra en pitch rate på 1,0, siden dette er et øl som du vil ha reinest mulig. Da får du behov for 153 milliarder celler, hvilket krever en starter på 0,8 liter. Og hvis du skal følge rådet om å ta starteren av røreren etter at halvparten av tida er gått, får du antakelig litt lavere utbytte, så jeg ville laget en starter på 1 liter (OG 1.036).

En smule overpitching er ikke noe problem - med mindre du ønsker effekten av å pitche lavt.

Det spiller egentlig liten rolle hvor mye du starter med, bortsett fra at du vil trenge noe mer tid om du bruker veldig lite, siden det da vil bli produsert flere generasjoner før alt sukkeret er spist opp. (En generasjon tar visstnok 90 minutter.) Den endelige mengden gjær vil bli den samme, og det blir uansett ikke noen stor andel problematisk slitne celler som følge av mange celledelinger. (Jeg mener Braukaiser forsiker om dette et eller annet sted. Det involverer mattematikk, og jeg har glemt det jeg lærte av sånt for 50 år siden:p.*)

* Jeg lærte det fot 50 år siden, og antakelig glemte jeg det for 50 år siden, også. Men det har jeg glemt.
 
Sist redigert:
Ja, det skulle bli riktig, det. Men jeg ville laget litt mer gjær. Gå ut fra en pitch rate på 1,0, siden dette er et øl som du vil ha reinest mulig. Da får du behov for 153 milliarder celler, hvilket krever en starter på 0,8 liter. Og hvis du skal følge rådet om å ta starteren av røreren etter at halvparten av tida er gått, får du antakelig litt lavere utbytte, så jeg ville laget en starter på 1 liter (OG 1.036).

En smule overpitching er ikke noe problem - med mindre du ønsker effekten av å pitche lavt.

Det spiller egentlig liten rolle hvor mye du starter med, bortsett fra at du vil trenge noe mer tid om du bruker veldig lite, siden det da vil bli produsert flere generasjoner før alt sukkeret er spist opp. (En generasjon tar visstnok 90 minutter.) Den endelige mengden gjær vil bli den samme, og det blir uansett ikke noen stor andel problematisk slitne celler som følge av mange celledelinger. (Jeg mener Braukaiser forsiker om dette et eller annet sted. Det involverer mattematikk, og jeg har glemt det jeg lærte av sånt for 50 år siden:p.)
Høres bra ut, jeg skal brygge 2x13 liters batcher den dagen så tenker at jeg setter en starter på 1.5 liter med 20ml slurry og skulle da ende opp med ca 320 mrd som jeg kan fordele på de 2 batchene, pluss en liten skvett som går i kjøleskapet til fremtidige startere :)

Regner med det går fint å ha den på røreren 12 timer og yttligere 12 timer uten rører før jeg fordeler det på 2 glass og en liten slump i 1 50ml rør og setter de i kjøleskapet et døgn før bryggedag.

Mener at jeg leste at ved lagergjær kan den pitches rett fra kjøleskap, men det gjelder vel ikke med alegjær? Tar jeg ut starteren fra kjøleskapet noen timer før den skal pitches?
 
Har gjort det en gang. Ble bra det. Om du setter fet i kjøleskapet nå og tester, og så finner ut det var for tidlig, så er det jo ikke noe stress. Da bare tvangskarbonerer du resten opp til ønsket mengde.

Selv med gassen skrudd av så spratt trykket opp på 1 bar når jeg koblet til fatet
så det tror jeg har gått bra
 
...

Mener at jeg leste at ved lagergjær kan den pitches rett fra kjøleskap, men det gjelder vel ikke med alegjær? Tar jeg ut starteren fra kjøleskapet noen timer før den skal pitches?

Det gjelder alegjær også. Jeg gjør det alltid, og det funker utmerket:).

Jeg har rådet fra Palmer, i How to Brew. Men jeg husker jeg la merke til at det sto på posen til Imperials A09, som er en alegjær (Fuller's gjær, samme som WLP 002 og Wyeast 1968), at den skulle stå i kjøleskap til den skulle pitches.
 
Det gjelder alegjær også. Jeg gjør det alltid, og det funker utmerket:).

Jeg har rådet fra Palmer, i How to Brew. Men jeg husker jeg la merke til at det sto på posen til Imperials A09, som er en alegjær (Fuller's gjær, samme som WLP 002 og Wyeast 1968), at den skulle stå i kjøleskap til den skulle pitches.
Jeg har prøvd en del ganger i det siste å pitche rett fra kjøleskap, eller å ta ut gjæren 3-4 timer før pitch og sette den i gjæringsskapet på gjæringstemperatur for så å pitche. Eneste forskjell jeg har merket, er at det virker som sistnevnte har litt kortere lag, men bare noen timer …
 
Har hverken gjæringsskap eller maltmølle. Hva hadde dere prioritert som neste anskaffelse til bryggeriet?

Og hvis svaret er kjøleskap, hva slags varmekilde anbefaler dere (i tillegg til selve skapet og en inkbird)?
 
Da blir det omstikking og flasking av mine første 22 liter i morgen :)

Hvor mye vann bør jeg beregne til 140 gram sukker til karbonering?
 
Har hverken gjæringsskap eller maltmølle. Hva hadde dere prioritert som neste anskaffelse til bryggeriet?

Og hvis svaret er kjøleskap, hva slags varmekilde anbefaler dere (i tillegg til selve skapet og en inkbird)?
Eit brukt kjøleskap og ein inkbird er jo sannsynligvis ei mindre invistering en ei god maltmølle. Dersom du ikkje har problem med kverninga frå bryggebutikken so villa eg valgt kjøleskap no. Mølle gir deg muligheit til å brygge meir på sparket og justere meir til ditt oppsett.

Som varmekilde er det egentlig same kva du brukar, men det bør ikkje være for sterk varme, 20-50 watt held i massevis. Varmebelte, ir-pære og varmematte er vanleg å bruke.
 
Har hverken gjæringsskap eller maltmølle. Hva hadde dere prioritert som neste anskaffelse til bryggeriet?

Og hvis svaret er kjøleskap, hva slags varmekilde anbefaler dere (i tillegg til selve skapet og en inkbird)?
Garantert skap, som varmekilde anbefaler jeg varmerør. De er trygge, tåler væske og fuktig miljø.

Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS

Edit: Har du spenna gå for en Wi-Fi inkbird.
 
Har hverken gjæringsskap eller maltmølle. Hva hadde dere prioritert som neste anskaffelse til bryggeriet?

Og hvis svaret er kjøleskap, hva slags varmekilde anbefaler dere (i tillegg til selve skapet og en inkbird)?

Med mindre du har veldig gode muligheter til å styre temperaturen på andre måter, vil jeg nok erklære meg enig med @Kalvatn . (Jeg har sånne muligheter, og greier meg godt uten tekniske innretninger (synes jeg, da;)).)

Når det er sagt, så skriver jeg under på at maltmølle er kjekt. Nå kan jeg ikke tenke meg bryggertilværelsen uten mølle og et solid maltlager. Men så brygger jeg mye, og har en times kjøring til Strømmen Hjemmebrygg. Med litt mindre hyppig brygging, kortere vei til maltsjappa, og litt bedre planleggingevne, hadde jeg kanskje greid meg uten.
 
Temperaturkontroll under gjæring er viktigst. Når det gjelder det med maltmølle, så gir det en stor fordel, og det er full kontroll med knusingen. Det er ganske varierende resultater mellom ulike bryggevarebutikker og noen ganger til og med fra samme butikk.
 
Når man lagrer (ikke gjærer) på eikechips/terninger/eiketønne, lar man det da stå stille under lagringen, eller bør/kan/skal man rugge på det for å få litt bevegelse og kanskje dermed trekke ut smaker mer effektivt?
Hva er anbefalt temperatur for slik lagring?
 
Når man lagrer (ikke gjærer) på eikechips/terninger/eiketønne, lar man det da stå stille under lagringen, eller bør/kan/skal man rugge på det for å få litt bevegelse og kanskje dermed trekke ut smaker mer effektivt?
Hva er anbefalt temperatur for slik lagring?
Har bere ei erfaring med chips. Lot det stå i ro, gikk veldig fort å trekke ut smak, sjølv om eg hadde mykje trub som chipsa til slutt drukna ned i. Brukte 2g/L på en barleywine i ett par veker, det var først veldig mykje, men no etter 4 mnd er det faktisk ganske passelig synst eg.
Brukar du terninger så er dei meir gradvis brent innover, og eg trur du bør bruke mindre og heller la det stå lengre for å trekke ut dei forskjellige laga og få meir kompleksitet. Då villa eg ha stokke det om først, og kan ikkje tru at det er nødvendig å drive å bevege på det.
 
Tenkte å prøve "Den beste metoden for gjæring av lager" fra Byggselv på "Love in a Canoe".
Har ikke fat eller trykk-muligheter på gjæringskar, så dropper CC (suck-back, lite rest-gjær etc).

Planen var da:
SG 1.045-1.029 - 10 grader
SG 1.029-1.020 - 13 grader
SG 1.020-1.012 - 17 grader
SG 1.012-1.008 - 19 grader

Dette tar en uke, og siste uken blir da på 10-12 grader igjen.

Fjaskoplan?
 
Hei
Dette går helt fint, men jeg vil ikke kalle det 'den beste'...
Dersom du har tid, 3 uker @ 10 grader, øk temperaturen over 2 dager til 16 grader / romtemp. La stå i 1 uke.
 
Hei
Dette går helt fint, men jeg vil ikke kalle det 'den beste'...
Dersom du har tid, 3 uker @ 10 grader, øk temperaturen over 2 dager til 16 grader / romtemp. La stå i 1 uke.

Om selve gjæringen tar 2 eller 3 uker, spiller ingen rolle.
Det jeg ønsker å unngå er 3 uker gjæring - 2 uker karbonering - 4-8 uker lagring.
Alt som kan korte ned dette noe, er jeg fornøyd med. Tar mye plass i øl-kjøleskapet med så mye "venting".

Kan du uttype det du sa der? 2 uker på 10, og en uke på 15-17, er ikke det normalt?
 
Tilbake
Topp