Skal jeg jammen prøvePrøv følgende, som har blitt brukt for å emulere oksidert øl på usmakskurs i Norbrygg-sammenheng: Legg et stykke vanlig grå/brun papp i et glass med pils. Vent ti minutter. Fjern pappen. Lukt og smak.
Skal jeg jammen prøvePrøv følgende, som har blitt brukt for å emulere oksidert øl på usmakskurs i Norbrygg-sammenheng: Legg et stykke vanlig grå/brun papp i et glass med pils. Vent ti minutter. Fjern pappen. Lukt og smak.
Er et øl-sett, 2 pk S-189. Kan nesten ikke annet enn å stole på at det er nok? OG på 1.045
Dette står jo alltid oppgitt på dataarkene: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C 15°C.Er et øl-sett, 2 pk S-189. Kan nesten ikke annet enn å stole på at det er nok? OG på 1.045
Holder det greit på varmen i et 180 cm kjøleskap?Garantert skap, som varmekilde anbefaler jeg varmerør. De er trygge, tåler væske og fuktig miljø.
Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS
Mitt skap er 160 og jeg bruker 1 pc vifte for å fordele varmen i skapet, jeg har ingen problemer med å holde 38 i en kjeller som holder 15 på sitt kaldeste, men om du føler det er nødvendig så får du det samme røret, med høyere watt. Dette er 60w og kun 1 cm lengre en 45w, altså 31 på det lengste.Holder det greit på varmen i et 180 cm kjøleskap?
Ja, jeg hadde heldigvis kran når jeg flasket, men det fikk nok en god dose luft uansett.
Jeg tenkte litt på oksidering her om dagen (gud bedre) og spekulerte på følgende som sikkert noen andre har prøvd, eller som av en eller annen grunn er teit;
Hva om jeg kjøper to Fermzilla allrounder og gjærer vanlig med lås på den ene, så når den er ferdig gjæret, hiver sukkerlake på tank nr to og flytter ølet over med co2 og lar den karbonere naturlig på tanken, kan jeg da fylle flasker med ferdig karbonert øl uten å grise og/eller miste kullsyren?
Skulle eliminere oksygenproblemet ganske effektivt vel?
ps; jeg vil ha ølet på flasker, ikke fat.
Dropp flytting, og gjør som forklart over med spunding....så når den er ferdig gjæret, hiver sukkerlake på tank nr to og flytter ølet over med co2 og lar den karbonere naturlig på tanken...
Du må vel bruke en mottrykksfyller når du skal flaske. Men det har du sikkert tenkt på.
Min løsning: Lar være å gjøre noe som helst sprell utover å være så forsiktig jeg kan med plasking, og fyller flaskene helt opp. Jeg tror faktisk at jeg ikke har problemer med oksidering. Hvis du uansett skal ha ølet på flaske, ville jeg sett det an. Det kan jo hende det ikke er noe problem.
Satt akkurat å redigerte innlegget mitt for å informere om at man trenger mottrykksfyller for at dette skulle være noe poeng i
Ja, den vil fungere helt likt som et fat. Forskjellen er at den er gjennomsiktig.
Men du kan kanskje klare deg med en hvis du stiller spunding-valve slik at øl'et blir rett karbonert på gjæringskaret. Og med en Fermzilla så kan du tilsette sukker uten å åpne selve tanken.
Men holdbarheten på flasker etter tapping fra de er jeg usikker på.
Grising derimot kan oppstå før du har funnet rett kombinasjon av trykk, lengde/tykkelse på slangen du tapper med.
Nå vet jeg ikke hva du forbinder med White IPA, og min eneste referanse er Hansa sin, men lurer allikevel på åssen oppskriften din så ut og hva du var ute etter? Kjipt den gikk i sluken da..Første runde med White IPA på hyttebryggeriet ble (litt) lilla og smakte gammelt og pappaktig. Tømte ut hele batchen etter å ha testet fire flasker.
En standard Stig-oppskrift... lurer allikevel på åssen oppskriften din så ut og hva du var ute etter?..
Altså. Satte en starter i går kl.13.00.
Den hadde best før dato i desember.
Regner allikevel at det er nok liv til å sette en normal starter på 1.5 liter.
Men, det er ingen skumdannelse. Nå har den gått i 21 timer.
Lager ikke all gjær ordentlig skum er spørsmålet.
Det er ørlite, men det er nok av virvelen.
Det idiotiske er at eg burde vite det selv, har jo brukt gjæren før, vi snakker om Wlp 810.
Blir eg bare ha mer is i magen?
Andre tegn å se etter?
Himmel og hav. Eg postet før eg hadde fått morgenkaffe, så hjernen var "Not in function"Måle SG?