1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Satt akkurat å redigerte innlegget mitt for å informere om at man trenger mottrykksfyller for at dette skulle være noe poeng i :)

Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - greit å få bekrefta det, da. Dette er jo sånt jeg egentlig har liten greie på, siden jeg ikke driver med det sjøl.

Jeg lurer stadig på dette oksideringsspøkelset. Jeg er bare veldig forsiktig med unødig innblanding av luft/oksygen hele veien i bryggeprosessen - også på den varme sida. Litt småparanoid i alle ledd. Men det ser ut til å funke greit, sjøl om jeg altså kjører på helt gammeldags vis, med omstikking til blandekar, innrøring av sukker (jeg bruker vørter), og tapping på flaske med stav. Ikke noe surr med innblåsing av CO2 og sånt.

Jeg er sikkert litt i slekt med han eieren av et av de store engelske bryggeriene mot slutten av 1700-tallet, som nekta sønnen sin, som hadde utvikla hydrometeret, å ta det i bruk i bryggeriet:p. Jeg synes det er fryktelig mye styr med ymse tekniske innretninger som jeg er helt sikker på ikke har noen som helst positiv innvirkning på ølet. Sitter akkurat og hygger meg med en best bitter som jeg er helt happy med:).

Men for ordens skyld: Stol aldri på noe en hjemmebrygger sier om sånt. Jeg gjør det ikke;).

3. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Første runde med White IPA på hyttebryggeriet ble (litt) lilla og smakte gammelt og pappaktig. Tømte ut hele batchen etter å ha testet fire flasker.

4. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med en vanlig Fermzilla vil jo det fungere utmerket, Men tanken var den nye allrounder som kommer som ikke har ventil i bunn, og med to kar kan jeg brygge neste batch og sette til gjæring mens forrige står å karbonerer.

5. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå vet jeg ikke hva du forbinder med White IPA, og min eneste referanse er Hansa sin, men lurer allikevel på åssen oppskriften din så ut og hva du var ute etter? Kjipt den gikk i sluken da..

6. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, du får ikke tilsatt sukker direkte uten å åpne de. Men du trenger det heller ikke, de vil karbonere naturlig som de er, og slippe bryet ved å overføre til nytt kar (og litt mindre gassforbruk).

Sånn sett kan du sette begge batchene samtidig, og få de ferdig karbonert samtidig. Du kan vel få blåst inn sukkervann via en brusflaske med carbonation-cap på også hvis du ønsker den ekstra alkoholen flaskekarbonering gir.

7. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En liten notis om clarity ferm.. aner ikke om det stemmer, men hørte et innlegg på brulosophy podcasten at clarity ferm bare skjuler symptomene på cøliaki.. mulig jeg hørte feil, men mente på de sa noe om at cøliaki godkjente øl måtte trekkes tilbake fra markedet i USA.. har ikke googlet det eller gjort noe for å få bekreftet det jeg hørte, men bet meg merke til det siden svigermor har cøliaki

8. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mange takk for heads up, skal formidle beskjeden, ho har kun prøvd 1 til nå å det gikk greit, men som sagt skal advare. Takk igjen

9. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kansje prøve å finne noe mer håndfast først.. skal sjekke podcasten å se om jeg finner noe kilde på det.. ikke meningen å kaste brannfakler inn, men kom plutselig på det

10. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Clarity Ferm treated beer made from barley or wheat will typically test below 20 ppm of gluten, which is the international threshold for brewing considered "gluten-free." White Labs also offers gluten testing for beers. While this test allows brewers to know the gluten level of their beers, the values may not be used on packaging labels until the FDA completes its own validation.

Mulig det at det ikke kan merkes som glutenfritt før FDA har gjort noen tester?

11. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Better safe than sorry :)

12. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Helt sikkert og White Labs fraskriver seg jo ansvaret i forhold til glutenfri delen av Clarity Ferm, noe som forøvrig er helt greit for meg og fullt forståelig siden det er alt for mange faktorer de ikke kan kontrollerer når noen bruker produktet dems.

Jeg advarte søstra mi når ho først fikk ølene uansett, om at ho må teste en og se om ho reagerer på det, tenker at det er den viktigste faktoren :)

13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Husker ikke kilden, men det handlet om forsøk med ulike typer gjær. De viste at det var en del variasjon når det gjaldt i hvor stor grad gluteninnholdet i det ferdige ølet blei redusert. Kan det være noe sånt det dreide seg om?

14. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mulig det var noe sant, men mener å huske at det var litt mer bastant enn det. Finner ikke podcasten heller for å kunne sitere det litt bedre

15. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

En standard Stig-oppskrift
    White APA.

Kloakk liker dette.
  16. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brewers Clarex (europeisk produkt) brukes i 80 % av store, kommersielle bryggerier – og er selvsagt godkjent i EU. (Clarity Ferm er en utvannet og rådyr variant.) Kjøp heller BC.
    Brewers Clarex®

Jørgen O liker dette.
  17. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Altså. Satte en starter i går kl.13.00.
    Den hadde best før dato i desember.
    Regner allikevel at det er nok liv til å sette en normal starter på 1.5 liter.
    Men, det er ingen skumdannelse. Nå har den gått i 21 timer.
    Lager ikke all gjær ordentlig skum er spørsmålet.
    Det er ørlite, men det er nok av virvelen.
    Det idiotiske er at eg burde vite det selv, har jo brukt gjæren før, vi snakker om Wlp 810.
    Blir eg bare ha mer is i magen?
    Andre tegn å se etter?

18. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Måle SG?

Sarge, RealGone og Holmentoppen liker dette.
  19. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Himmel og hav. Eg postet før eg hadde fått morgenkaffe, så hjernen var "Not in function" :rolleyes:
    Den er 7.5 brix/1.022. Da lar eg den gå videre.

erikraude liker dette.
  20. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forøvrig har det forventede skummet endelig kommet, så om ikkje annet, så hjalp det å spør her.
    Det er som med datamaskiner. Når du får noen til å se på skjermen med deg, så virker den.
    Her en dag gikk fotokamerat i svart. Ingenting skjedde eller fungerte. Tok det med meg på butikken for å levere inn/reklamere.
    Da eg viste det frem, så virket det. Det skulle altså bare innom butikken for å virke.
    Litt som skummet på gjærstarteren.
    Min mor har noe hun kaller "Tingenes iboende faenskap", eg tror på det. Mange ting og gjenstander er rebeller.
    Eg har fått en punkegjær i huset!

Del denne siden