Tråden for dumme spørsmål.

Hei! Hva betyr disse boblene som kom på slutten av gjæringen? Mugg?
db9641073cfdfb1db3a83e3e925ddcf1.jpg

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Det betyr en Lacto infeksjon:(
Lactobacillus – Wikipedia

Noen forslag til hvordan det kan ha skjedd (utenom dårlig desinfisering). Det var en balgisk wit der jeg hadde tilsatt kiwi. Hvordan er det med utstyret? Kan jeg bruke det igjen?

Noen forslag til hvordan det kan ha skjedd (utenom dårlig desinfisering). Det var en balgisk wit der jeg hadde tilsatt kiwi. Hvordan er det med utstyret? Kan jeg bruke det igjen?

Korleis gjor du Kiwi-tilsetninga? Kan bruke det igjen ja. Vask etter alle kunstens reglar og klor det.

Hvor og når i prosessen tilsatte du kiwi? Frukt og grønnsaker har lacto på/i seg naturlig. Evt kverner du malt på samme sted som du brygger?

Skrelte og hakket kiwien opp, frøys det ned og tilsatte det etter stormgjæring

Kan være derfra selv om den er fryst, jeg har lest at det er bortimot døfødt å bruke kiwi frukt som tilsetning fordi det må absurde mengder for å få noe smak, har lest at flere rundt omkring anbefaler kiwi sirup istedenfor, noe som dette, den er sikkert pasteurisert og kan tilsettes direkte uten tiltak.

MONIN SIRUP KIWI 0,7L

Sist redigert:
Dette med Hop Creep, kor mykje av dextrinane klarer humla å konvertere ved type neipa mengder tørrhumling?
Eg vurderer å tilsette maltodextrin for å øke fylde i ein neipa. Men vil det då bli endå meir hop creep? Mi erfaring frå vanlige IPA er at det detter ett par poeng, er det avhengig av kor mykje dextrinar som er i ølet?

Det er stadig foruminnlegg fra folk som har fått infeksjon fra frisk frukt. Nedfrysing dreper ikke bakteriene, tror jeg. Jeg tilsatte appelsinekstrakt (beregnet på øl) i en wit forrige dagen. Det fungerte veldig bra.

Jeg så noe sånt på Bryggselv sist jeg var innom der. Var det disse? Amoretti Blood orange 226g Blodappelsin - Naturlig smakstilsetning - BryggSelv
Jeg har brukt den en gang tidligere, den med bringebær, den var litt kunstig den første uka, men enten blei jeg vant til den eller så blei den bedre og bedre med tid. Den ene blonden jeg brygget i dag skal få 1% av mango..

Etter å ha lest litt på r/Homebrewing har jeg kommet frem til at flere har fått gode resultater ved å tilsette Amoretti under stormgjæring selv om produsenten sier 24 timer før flasking/fating. De snakker om at noe av den kunstige smaken blir blåst ut med gjæringa og at den blir mye bedre fordelt i ølet på kortere tid, som gir mening.

Jeg skal i alle fall prøve det og skulle det forsvinne for mye smak er det jo ikke verre enn å tilsette mer og vente et døgn eller to.

Dette med Hop Creep, kor mykje av dextrinane klarer humla å konvertere ved type neipa mengder tørrhumling?
Eg vurderer å tilsette maltodextrin for å øke fylde i ein neipa. Men vil det då bli endå meir hop creep? Mi erfaring frå vanlige IPA er at det detter ett par poeng, er det avhengig av kor mykje dextrinar som er i ølet?

Bruk laktose. For å ikke svare på spørsmålet ditt, heh.

S-33: 3 pakker dehydrert, OG 1.068. Tok av med en gang på 18 grader, 1,5 dag etter er det skummelt stille....satt opp til 20 grader...stille. Ingen co2-lekkasje.
Pleier denne gjære oppføre seg slik, noen med erfaring? Har ikke tatt sg-prøve enda, får da være grenser...
Vis vedlegget

S-33: 3 pakker dehydrert, OG 1.068. Tok av med en gang på 18 grader, 1,5 dag etter er det skummelt stille....satt opp til 20 grader...stille. Ingen co2-lekkasje.
Pleier denne gjære oppføre seg slik, noen med erfaring? Har ikke tatt sg-prøve enda, får da være grenser...

Hvordan vet du at du ikke har co2-lekk? Uansett, dette er elementært frøken. Mål ølet, så måler du igjen om en dag eller to, så ser du om det faktisk skjer noe der nede, Bygg dine egne erfaringer. Å ta SG-prøve er jo helt standard uansett med en ny gjær og/eller oppskrift, vel?

Hvordan vet du at du ikke har co2-lekk? Uansett, dette er elementært frøken. Mål ølet, så måler du igjen om en dag eller to, så ser du om det faktisk skjer noe der nede, Bygg dine egne erfaringer. Å ta SG-prøve er jo helt standard uansett med en ny gjær og/eller oppskrift, vel?
Frøkna skal måle men ikke i dag, frøkna vil ha beroligende svar i dag ...lurer bare på om andre har lignende erfaring med denne gjæren jeg...

Sist redigert:
Tilbake
Topp