Tråden for dumme spørsmål.

Noen forslag til hvordan det kan ha skjedd (utenom dårlig desinfisering). Det var en balgisk wit der jeg hadde tilsatt kiwi. Hvordan er det med utstyret? Kan jeg bruke det igjen?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
Det er stadig foruminnlegg fra folk som har fått infeksjon fra frisk frukt. Nedfrysing dreper ikke bakteriene, tror jeg. Jeg tilsatte appelsinekstrakt (beregnet på øl) i en wit forrige dagen. Det fungerte veldig bra.
 
Jeg så noe sånt på Bryggselv sist jeg var innom der. Var det disse? Amoretti Blood orange 226g Blodappelsin - Naturlig smakstilsetning - BryggSelv
Jeg har brukt den en gang tidligere, den med bringebær, den var litt kunstig den første uka, men enten blei jeg vant til den eller så blei den bedre og bedre med tid. Den ene blonden jeg brygget i dag skal få 1% av mango..

Etter å ha lest litt på r/Homebrewing har jeg kommet frem til at flere har fått gode resultater ved å tilsette Amoretti under stormgjæring selv om produsenten sier 24 timer før flasking/fating. De snakker om at noe av den kunstige smaken blir blåst ut med gjæringa og at den blir mye bedre fordelt i ølet på kortere tid, som gir mening.

Jeg skal i alle fall prøve det og skulle det forsvinne for mye smak er det jo ikke verre enn å tilsette mer og vente et døgn eller to.
 
Dette med Hop Creep, kor mykje av dextrinane klarer humla å konvertere ved type neipa mengder tørrhumling?
Eg vurderer å tilsette maltodextrin for å øke fylde i ein neipa. Men vil det då bli endå meir hop creep? Mi erfaring frå vanlige IPA er at det detter ett par poeng, er det avhengig av kor mykje dextrinar som er i ølet?

Bruk laktose. For å ikke svare på spørsmålet ditt, heh.
 
S-33: 3 pakker dehydrert, OG 1.068. Tok av med en gang på 18 grader, 1,5 dag etter er det skummelt stille....satt opp til 20 grader...stille. Ingen co2-lekkasje.
Pleier denne gjære oppføre seg slik, noen med erfaring? Har ikke tatt sg-prøve enda, får da være grenser...
Vis vedlegget
 
S-33: 3 pakker dehydrert, OG 1.068. Tok av med en gang på 18 grader, 1,5 dag etter er det skummelt stille....satt opp til 20 grader...stille. Ingen co2-lekkasje.
Pleier denne gjære oppføre seg slik, noen med erfaring? Har ikke tatt sg-prøve enda, får da være grenser...

Hvordan vet du at du ikke har co2-lekk? Uansett, dette er elementært frøken. Mål ølet, så måler du igjen om en dag eller to, så ser du om det faktisk skjer noe der nede, Bygg dine egne erfaringer. Å ta SG-prøve er jo helt standard uansett med en ny gjær og/eller oppskrift, vel?
 
Hvordan vet du at du ikke har co2-lekk? Uansett, dette er elementært frøken. Mål ølet, så måler du igjen om en dag eller to, så ser du om det faktisk skjer noe der nede, Bygg dine egne erfaringer. Å ta SG-prøve er jo helt standard uansett med en ny gjær og/eller oppskrift, vel?
Frøkna skal måle men ikke i dag, frøkna vil ha beroligende svar i dag ...lurer bare på om andre har lignende erfaring med denne gjæren jeg...
 
Sist redigert:
Det er litt over 550 poeng pr pakke hvis vi sier 25L. Du får dessverre ikke bedre svar ut av meg enn å måle det iallefall. Kan hende andre er mer informative enn meg :)
 
S-33 har brukt å gi rundt 80% utgjæring hos meg. Har ikke brukt den på et års tid. Naboen brygger med den hver gang, han lager kun export pils. Ingen problemer med utgjæring hos han.

Forresten glem det, jeg tenkte på S23. S33 har jeg ingen erfaring med.
 
S-33 har brukt å gi rundt 80% utgjæring hos meg. Har ikke brukt den på et års tid. Naboen brygger med den hver gang, han lager kun export pils. Ingen problemer med utgjæring hos han.

Forresten glem det, jeg tenkte på S23. S33 har jeg ingen erfaring med.
Neimen i svarte(hvis det er lov å si), ikke lov å lure sånn :)
 
S-33 er kjent for å starte fort, og stoppe fort. Den kan ta en ny runde litt senere merkelig nok så vær sikker på at den er ferdig!
 
Tja, hva kan man gjøre hvis man har glemt å tilføre hoveddelen av humlen ved kokeslutt? Har brygget en Vestbrygg Grizzly American Brown Ale, og presterte å glemme å helle i humlen. Kan jeg på noen måte redde dette ølet eller er det bare å helle ut. Stormgjæring er i gang og brygget for to dager siden.

Er det noe poeng å bruke aromahumle som tørrhumle?
 
Tja, hva kan man gjøre hvis man har glemt å tilføre hoveddelen av humlen ved kokeslutt? Har brygget en Vestbrygg Grizzly American Brown Ale, og presterte å glemme å helle i humlen. Kan jeg på noen måte redde dette ølet eller er det bare å helle ut. Stormgjæring er i gang og brygget for to dager siden.

Er det noe poeng å bruke aromahumle som tørrhumle?
Du må jo ihvertfall ikke helle ut uten å ha smakt. Hvis du huska bitterhumle burde ølet være balansert og fint. Kjør liberalt med tørrhumle, så blir det sikkert bra.
 
Du må jo ihvertfall ikke helle ut uten å ha smakt. Hvis du huska bitterhumle burde ølet være balansert og fint. Kjør liberalt med tørrhumle, så blir det sikkert bra.
Takk for svar - nå følte jeg meg litt roligere :) Det skulle en liten pose med humle i ved kokestart, og den husket jeg. Da forsøker jeg å tilføre humlen siste fire dager.
Det er forresten typisk at det skulle skje noe. Mens jeg brygget så kikket jeg på benken og tenkte at jeg rotet mer enn jeg pleier. Burde jo tenkt at det kunne vært lurt å rydde opp litt.....spesielt siden humleposen skjulte seg under boksen med refraktometeret ....
 
S-33 er kjent for å starte fort, og stoppe fort. Den kan ta en ny runde litt senere merkelig nok så vær sikker på at den er ferdig!
Målte 1.030 i går(dag 3), ingen aktivitet nå så fremskynder tørrhumlingen, skal følge nøye med ;)
 
Tilbake
Topp