Jeg er veldig glad for å se at denne tråden er tilbake. Den har en spesiell funksjon, og er nesten et lite forum i forumet - mener jeg.
Man kunne kanskje si at den er et "lavterskeltilbud"? Den signaliserer at det er lov å stille de dumme spørsmålene, og for nye bryggere som ikke helt veit hvordan de skal finne "riktig" tråd for det de lurer på, er en slik åpen tråd god å kunne gå til.
Nå har det vært diskusjoner om denne tråden tidligere, og mange har ment/mener at den bør fjernes (og var kanskje ikke helt ulykkelige over at jeg nesten greidde å fikse det i går
). Det finnes relevante argumenter for det synet:
- Spørsmål bør i størst mulig grad stilles i en sammenheng der de har vært behandlet tidligere.
- Leiter man etter den "riktige" tråden, finner man kanskje ut at svaret på spørsmålet finnes allerede.
- Sjøl et enkelt spørsmål kan lede til en diskusjon som går grundig i dybden, og slike diskusjoner bør være tilgjengelige for framtida i en tråd der de er mulige å finne igjen. I denne uendelige generelle tråden blir de borte i dypet.
Nå plager det meg fint lite om spørsmål som har vært stilt hundre ganger før, blir stilt en hundre og første gang, også. For nye bryggere er de gamle spørsmålene nye, og forumet skal være et godt forum for både nye bryggere og for folk som har holdt på lenge og har lest mye. Og kanskje er det like godt at de "saklige" trådene ikke fylles opp med 101 enkle spørsmål? Eller at vi får 101 nye tråder?
Jeg er sikkert en av dem (eller dén
?) som oftest sklir ut i lange diskusjoner. Jeg har flytta et par sånne til den relevante tråden. Her får vi nok rett og slett bli flinkere til å stoppe med en gang vi aner hva som skjer - og lenke til et sted der det er naturlig å fortsette.
Noen spørsmål er ikke dumme nok til å havne i denne tråden. Da kan vi også passe på, slik at de kan behandles på riktig sted.
Kanskje hører dette innlegget jeg skriver nå, hjemme et annet sted? Det veit jeg i og for seg at det gjør, men jeg syntes at det at tråden på sett og vis er gjenfødt i dag,var en god anledning til å si noen få velvalgte (?
) ord.