Tråden for dumme spørsmål.

Takk for svar - nå følte jeg meg litt roligere :) Det skulle en liten pose med humle i ved kokestart, og den husket jeg. Da forsøker jeg å tilføre humlen siste fire dager.
Det er forresten typisk at det skulle skje noe. Mens jeg brygget så kikket jeg på benken og tenkte at jeg rotet mer enn jeg pleier. Burde jo tenkt at det kunne vært lurt å rydde opp litt.....spesielt siden humleposen skjulte seg under boksen med refraktometeret ....
Hvor mye var det snakk om du glemte, og hvor lenge skulle det koke?
 
Fulgte to poser med i bryggesettet. Første posen var temmelig liten, men den jeg glemte som skulle i når kokingen var ferdig er på 50 gram. Det er et 25 liters sett.

Er det mulig å koke ut oksygenet i en liter med vann og på slutten av kokingen tilføre humlen, kjøle ned til 18 grader, og deretter helle i gjæringskaret?
 
Sist redigert:
Fulgte to poser med i bryggesettet. Første posen var temmelig liten, men den jeg glemte som skulle i når kokingen var ferdig er på 50 gram. Det er et 25 liters sett.

Er det mulig å koke ut oksygenet i en liter med vann og på slutten av kokingen tilføre humlen, kjøle ned til 18 grader, og deretter helle i gjæringskaret?

Uten å ha tenkt alt for mye på det: Ja, hvorfor ikke. Men tilsett litt sukker; jeg tror det er viktig for å trekke ut stoffer av humla. (Det er lenge siden jeg leste noe om det der, men mener det har noe for seg.)
 
Uten å ha tenkt alt for mye på det: Ja, hvorfor ikke. Men tilsett litt sukker; jeg tror det er viktig for å trekke ut stoffer av humla. (Det er lenge siden jeg leste noe om det der, men mener det har noe for seg.)
Spennende! Ville du tilsatt rett etter stormgjæring? Tror du en teskje eller noe sånt i vannet er nok, og deretter koke det i en time - for så å tilsette humlen?
 
Spennende! Ville du tilsatt rett etter stormgjæring? Tror du en teskje eller noe sånt i vannet er nok, og deretter koke det i en time - for så å tilsette humlen?
Hvis det skulle i ved kokeslutt må du ikke finne på å koke det i en time. Det kommer til å bli alt for bittert. Jeg ville bare lempa det oppi nå som en tidlig tørrhumle og sagt meg fornøyd.
 
Hvis det skulle i ved kokeslutt må du ikke finne på å koke det i en time. Det kommer til å bli alt for bittert. Jeg ville bare lempa det oppi nå som en tidlig tørrhumle og sagt meg fornøyd.
Neida, tenkte bare å koke ut oksygenet av vannet, for så å ta i humlen når vannet blir avkjølt. Hadde en ide om at det kunne bli likt oppskriften. Hvis det er enklere å tørrhumle så gjør jeg gjerne det.
 
Tja, hva kan man gjøre hvis man har glemt å tilføre hoveddelen av humlen ved kokeslutt? Har brygget en Vestbrygg Grizzly American Brown Ale, og presterte å glemme å helle i humlen. Kan jeg på noen måte redde dette ølet eller er det bare å helle ut. Stormgjæring er i gang og brygget for to dager siden.

Er det noe poeng å bruke aromahumle som tørrhumle?
Du kan enten tørrhumle det, eller la være.
Du trenger iallefall ikke helle det ut.
Eg brygget det en gang, synes i grunnen det var for mye frisk humlesmak i det, så for min del kunne en like gjerne droppet den, slik du har gjort.
Når det er sagt, så liker eg mine mørke øl uten frisk humle, men det gjør amerikanerne.
Det er ikkje ødelagt, bare anderledes.
 
Neida, tenkte bare å koke ut oksygenet av vannet, for så å ta i humlen når vannet blir avkjølt. Hadde en ide om at det kunne bli likt oppskriften. Hvis det er enklere å tørrhumle så gjør jeg gjerne det.
Det er enklere, men helt det samme som å ha det i ved kokeslutt blir det ikke. Nært, da.
 
Neida, tenkte bare å koke ut oksygenet av vannet, for så å ta i humlen når vannet blir avkjølt. Hadde en ide om at det kunne bli likt oppskriften. Hvis det er enklere å tørrhumle så gjør jeg gjerne det.

Du trenger ikke koke så lenge, 5 minutter er sikkert greit nok.

Men som andre her sier, så er det kanskje like greit å tørrhumle, det gir deg mer aroma.
 
Takk for svar :) Setter virkelig pris på rådene dere gir.
Ser for meg at det er på tide å bli betalende medlem .)

Så bra:)!

Norbryggs fylkeslag driver kurs og andre aktiviteter. Ikke nøy deg med å bare betale; sørg for å få mer igjen for penga gjennom å ta del i den lokale aktivteten. Og om du synes folk på forumet er hjelpsomme og hyggelige, så er det enda hyggeligere å treffe dem utafor forumet, også;).
 
Jeg er veldig glad for å se at denne tråden er tilbake. Den har en spesiell funksjon, og er nesten et lite forum i forumet - mener jeg.

Man kunne kanskje si at den er et "lavterskeltilbud"? Den signaliserer at det er lov å stille de dumme spørsmålene, og for nye bryggere som ikke helt veit hvordan de skal finne "riktig" tråd for det de lurer på, er en slik åpen tråd god å kunne gå til.

Nå har det vært diskusjoner om denne tråden tidligere, og mange har ment/mener at den bør fjernes (og var kanskje ikke helt ulykkelige over at jeg nesten greidde å fikse det i går:(). Det finnes relevante argumenter for det synet:
  • Spørsmål bør i størst mulig grad stilles i en sammenheng der de har vært behandlet tidligere.
  • Leiter man etter den "riktige" tråden, finner man kanskje ut at svaret på spørsmålet finnes allerede.
  • Sjøl et enkelt spørsmål kan lede til en diskusjon som går grundig i dybden, og slike diskusjoner bør være tilgjengelige for framtida i en tråd der de er mulige å finne igjen. I denne uendelige generelle tråden blir de borte i dypet.
Nå plager det meg fint lite om spørsmål som har vært stilt hundre ganger før, blir stilt en hundre og første gang, også. For nye bryggere er de gamle spørsmålene nye, og forumet skal være et godt forum for både nye bryggere og for folk som har holdt på lenge og har lest mye. Og kanskje er det like godt at de "saklige" trådene ikke fylles opp med 101 enkle spørsmål? Eller at vi får 101 nye tråder?

Jeg er sikkert en av dem (eller dén:oops:?) som oftest sklir ut i lange diskusjoner. Jeg har flytta et par sånne til den relevante tråden. Her får vi nok rett og slett bli flinkere til å stoppe med en gang vi aner hva som skjer - og lenke til et sted der det er naturlig å fortsette.

Noen spørsmål er ikke dumme nok til å havne i denne tråden. Da kan vi også passe på, slik at de kan behandles på riktig sted.

Kanskje hører dette innlegget jeg skriver nå, hjemme et annet sted? Det veit jeg i og for seg at det gjør, men jeg syntes at det at tråden på sett og vis er gjenfødt i dag,var en god anledning til å si noen få velvalgte (?:rolleyes:) ord.
 
Dette forumet har faktisk en utmerket søkefuksjon som tar deg rett til det relevante innlegget i tråden, så det er ganske oversiktlig å hoppe tilbake til det en lurer på.

Så nok et dumt spørsmål fra meg, som jeg har søkt på uten å få helt svar;

Jeg skal til med CO2 for både flytting og tvangskarbonering. Blir det for lite med Sodastreamflasker om jeg brygger to batcher på 20-25 liter i måneden?
Har fått tilbud om 5kg brannslukningsapparat til 500,- men de er over ti år med originalgassen, så jeg er litt skeptisk til hygienen her...
 
Jeg er veldig glad for å se at denne tråden er tilbake. Den har en spesiell funksjon, og er nesten et lite forum i forumet - mener jeg.

Man kunne kanskje si at den er et "lavterskeltilbud"? Den signaliserer at det er lov å stille de dumme spørsmålene, og for nye bryggere som ikke helt veit hvordan de skal finne "riktig" tråd for det de lurer på, er en slik åpen tråd god å kunne gå til.

Nå har det vært diskusjoner om denne tråden tidligere, og mange har ment/mener at den bør fjernes (og var kanskje ikke helt ulykkelige over at jeg nesten greidde å fikse det i går:(). Det finnes relevante argumenter for det synet:
  • Spørsmål bør i størst mulig grad stilles i en sammenheng der de har vært behandlet tidligere.
  • Leiter man etter den "riktige" tråden, finner man kanskje ut at svaret på spørsmålet finnes allerede.
  • Sjøl et enkelt spørsmål kan lede til en diskusjon som går grundig i dybden, og slike diskusjoner bør være tilgjengelige for framtida i en tråd der de er mulige å finne igjen. I denne uendelige generelle tråden blir de borte i dypet.
Nå plager det meg fint lite om spørsmål som har vært stilt hundre ganger før, blir stilt en hundre og første gang, også. For nye bryggere er de gamle spørsmålene nye, og forumet skal være et godt forum for både nye bryggere og for folk som har holdt på lenge og har lest mye. Og kanskje er det like godt at de "saklige" trådene ikke fylles opp med 101 enkle spørsmål? Eller at vi får 101 nye tråder?

Jeg er sikkert en av dem (eller dén:oops:?) som oftest sklir ut i lange diskusjoner. Jeg har flytta et par sånne til den relevante tråden. Her får vi nok rett og slett bli flinkere til å stoppe med en gang vi aner hva som skjer - og lenke til et sted der det er naturlig å fortsette.

Noen spørsmål er ikke dumme nok til å havne i denne tråden. Da kan vi også passe på, slik at de kan behandles på riktig sted.

Kanskje hører dette innlegget jeg skriver nå, hjemme et annet sted? Det veit jeg i og for seg at det gjør, men jeg syntes at det at tråden på sett og vis er gjenfødt i dag,var en god anledning til å si noen få velvalgte (?:rolleyes:) ord.

Limte inn listen din i første post. Da forsvinner i alle fall ikke det så lett i massene.
 
Dette forumet har faktisk en utmerket søkefuksjon som tar deg rett til det relevante innlegget i tråden, så det er ganske oversiktlig å hoppe tilbake til det en lurer på.
...

Jeg ville ikke kalle søkefunksjonen vår "utmerket":(. Det er bedre å gå veien om google, faktisk.

Forumet skal jo oppdateres, og forhåpentligvis får vi en bedre søkefunksjon, også.
 
Dette forumet har faktisk en utmerket søkefuksjon som tar deg rett til det relevante innlegget i tråden, så det er ganske oversiktlig å hoppe tilbake til det en lurer på.

Så nok et dumt spørsmål fra meg, som jeg har søkt på uten å få helt svar;

Jeg skal til med CO2 for både flytting og tvangskarbonering. Blir det for lite med Sodastreamflasker om jeg brygger to batcher på 20-25 liter i måneden?
Har fått tilbud om 5kg brannslukningsapparat til 500,- men de er over ti år med originalgassen, så jeg er litt skeptisk til hygienen her...
Uten å være helt sikker, så reklamerer vel Sodastream med at du kan bruke de til 60 liter til sitt opprinnelige formål. Dermed må du vel trolig bytte en gang eller to i måneden?

Tror det er Clas Ohlson som også selger noen større Sodastream flasker.
 
60l er visst i utgangspunktet overdrevet, og så bruker man ikke gassen som drivgass heller, kun til karbonering (som også gjøres litt annerledes enn man normal sett ville gjort med øl)

Mener å hå sett 6g per liter estimert, både til karbonering og som drivgass. Så totalt 12g per liter hvis man skal karbonere ett fat, og så tømme det.

Så man tømmer nok fort en av de store flaskene i måneden da. Foreløpig kampanjepris er 182kr per kg gass, 282kr med de mindre flaskene.

Kjøper man ny flaske så vil det ta litt tid før den investeringen er spart inn, så trikset er å kjøpe en brukt flaske med gass i. Kjøpte selv en 6kg flaske med en del gass i for 500kr.

Men jeg ville anbefale å ha en Sodastream-flaske i tillegg uansett, størrelsen gjør den praktisk til litt flere formål enn kun karbonering. Så kan du fylle de selv fra en større flaske også (jeg har riktignok fire flasker, der bare en lar seg fylle.., men det kan skyldes adapteret)

De større flaskene er i følge Clas Ohlson kun til salgs hos de.
 
Tilbake
Topp