Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Har nå med god margin bikket 100 batcher på GF. Jeg har aldri manipulert temperaturen og faktisk heller aldri målt temperaturen i maltrøret. Prøvde å google problemstillingen og bortsett fra noen tidligere poster på dette forumet er det veldig lite informasjon å finne. På GF sine Q&A-sider er det ingenting.2 kjappe spørsmål: Har latt min Star-San løsning stå på loftet i minusgrader fra høsten og til nå. Vil det forringe egenskapene til StarSan? Bør jeg lage en ny løsning?
Mesketemperaturen: Jeg økte setpoint temp i GF til 70 grader, og etter jeg tilsatte korn, sank den til ca 68 grader. Temp målt i SELVE MESKEN var da 63 grader. Mesking skal skje på 65 grader. Bør jeg neste gang øke temp enda litt mer slik at temp i selve meskemassen viser 65 grader?
Selv har jeg tenkt at det er temperaturen i væsken som er viktigst og at det er der hoveddelen av konverteringen skjer. Utgjæringen på egne øl er helt på linje med denne teorien. Mesker jeg lavt blir det god utgjæring og alltid opp mot grensen for hva gjæren teoretisk skal kunne klare. Mesker jeg høyt blir utgjæringen i den lave del av gjærens kapasitet.
Kan det være at du overtenker dette? 70 grader ved innmesk er veldig høyt og 72 nærmer seg farlige nivåer for enzymene.
Skal innrømme at jeg ikke er skråsikker på dette, men jeg ville tenkt at om problemstillingen var reell ville en større del av bryggemiljøet ver opptatt av det. Dette gjelder jo ikke bare GF, men alle som brygger med maltrør i en kompaktbrygger.
Sier Ølbrygging at man skal meske inn 7 grader høyere ved bruk av kompaktbrygger? Var hos Nøgne Ø forrige dagen. Der mesker de inn 2 grader over.
Sist redigert: