Tråden for dumme spørsmål.

Men problemet her er at temperatur målt i væsken på bunnen av kjelen er annerledes enn temp i mesken (som ligger i meske-silen). Hvilken bør jeg bruke? Væsken på bunnen eller mesken med tykk konsistens?

Jeg regner med at disse blandes ganske fort? Og sånn jeg forstår det, må du da måle deg fram til den temperaturen du skal velge etter at de er blandet. Den vil jo ligge et eller annet sted i mellom de to, og det vil bli temperaturen i mesken.
 
Jeg tror du overtenker dette. Fordelen med å bruke bryggemaskin er jo at du bare kan stille inn på de temperaturene du vil ha, så ordner maskinen resten.
 
Jeg tror du overtenker dette. Fordelen med å bruke bryggemaskin er jo at du bare kan stille inn på de temperaturene du vil ha, så ordner maskinen resten.
Ja, alle nyere kompaktbryggere kan kjøres på automat. Det hadde jo vært helt håpløst om de måtte manipuleres for at mesketemperaturene skulle bli riktige.
 
Bestemt meg for og bygge om en fryser til gjæring. Etter litt undersøkelse har jeg funnet ut at de beste delene for jobben (tror jeg) er følgende.
400liter fryser kjøpt brukt.
INKBIRD ITC 310T-B.
Og en MANGROVE JACK'S HEAT PAD 220-240V 25W.

Er veldig usikker på dette og tar imot råd med åpne armer; Er det bedre temperaturkontroller? Burde jeg ha en annen varmekilde?
 
Bestemt meg for og bygge om en fryser til gjæring. Etter litt undersøkelse har jeg funnet ut at de beste delene for jobben (tror jeg) er følgende.
400liter fryser kjøpt brukt.
INKBIRD ITC 310T-B.
Og en MANGROVE JACK'S HEAT PAD 220-240V 25W.

Er veldig usikker på dette og tar imot råd med åpne armer; Er det bedre temperaturkontroller? Burde jeg ha en annen varmekilde?

Blir nok bra, dette. Jeg kjører samme opplegg, men bruker aldri varmekilde siden jeg så langt aldri har hatt behov for å gjære på høyere temperatur enn romtemperatur. I slike tilfeller mener jeg det er bedre å bare bruke kjøling, så unngår du "yoyo-effekt".
 
Blir nok bra, dette. Jeg kjører samme opplegg, men bruker aldri varmekilde siden jeg så langt aldri har hatt behov for å gjære på høyere temperatur enn romtemperatur. I slike tilfeller mener jeg det er bedre å bare bruke kjøling, så unngår du "yoyo-effekt".
Jeg liker å kjøre opp temperaturen over romtemperatur mot slutten av gjæringa for å få pressa siste innsats ut av gjæra. Men nå står mitt gjæringsskap i kjelleren hvor det er ganske kjølig, da.
 
Målte 1.030 i går(dag 3), ingen aktivitet nå så fremskynder tørrhumlingen, skal følge nøye med ;)
Nede på 1.028 etter 1. tørrhumling(som jeg fryktet) ,dumpet etter 3 dager. 2. tørrhumling i går, håper på mer hjelp fra hopcreep men religiøs har jeg ikke blitt.
Hva ville de Vise gjort?
Har noen pakker med us05 som skriker etter å få være med....skal skal ikke?
 
Blir nok bra, dette. Jeg kjører samme opplegg, men bruker aldri varmekilde siden jeg så langt aldri har hatt behov for å gjære på høyere temperatur enn romtemperatur. I slike tilfeller mener jeg det er bedre å bare bruke kjøling, så unngår du "yoyo-effekt".
Fryseren blir stående under garasjen, hvor det på denne årstiden bikker ned mot minusgrader der. Er kanskje varmekilden da for svak i såfall?
 
Nede på 1.028 etter 1. tørrhumling(som jeg fryktet) ,dumpet etter 3 dager. 2. tørrhumling i går, håper på mer hjelp fra hopcreep men religiøs har jeg ikke blitt.
Hva ville de Vise gjort?
Har noen pakker med us05 som skriker etter å få være med....skal skal ikke?
Dropper det av åpenbare grunner.
(Ikke meningen å skrive tankene/notatene mine på forumet, vil ikke gjenta seg...)
 
En kompressor vil ikke ha godt av å bli kjørt i kalde omgivelser. Den vil ikke skru seg på dersom luft-temp er kaldere enn innstilt temp.
Dersom det er kaldt, ville jeg ha trukket ut strømmen på den, og kun kjørt varme.
Selv om du skaffer deg en gratis fryser, er det mye styr når de slutter å virke...
 
En kompressor vil ikke ha godt av å bli kjørt i kalde omgivelser. Den vil ikke skru seg på dersom luft-temp er kaldere enn innstilt temp.
Dersom det er kaldt, ville jeg ha trukket ut strømmen på den, og kun kjørt varme.
Selv om du skaffer deg en gratis fryser, er det mye styr når de slutter å virke...
Det er nettopp det som er greia. Så lenge det er minusgrader i boden vil kun varmelementet gå. I det det blir varmere ute (over på pluss) så vil det bli bruk for kjøleelementer igjen. Altså vil aldri selve fryseren gå når det er for kaldt.
 
Det er nettopp det som er greia. Så lenge det er minusgrader i boden vil kun varmelementet gå. I det det blir varmere ute (over på pluss) så vil det bli bruk for kjøleelementer igjen. Altså vil aldri selve fryseren gå når det er for kaldt.
Hvis du ikke skal bruke den til cold crash, da.
 
Hvordan gjør dere det med batcher på over 19liter som skal på fat?
Fylle ett fat helt, og resten på nr to, litt på flasker, eller to halvfulle fat?

Eller betyr det ikke noe i praksis?
 
Hvordan gjør dere det med batcher på over 19liter som skal på fat?
Fylle ett fat helt, og resten på nr to, litt på flasker, eller to halvfulle fat?

Eller betyr det ikke noe i praksis?

Ekstra på flasker.. betyr vel lite korleis du fordeler det, Men til mindre du fyller opp ett fat til meir nazi må du være på oksygen i luftrommet.
 
Jeg fyller overskytende på en uKeg, og drikker opp det først.

Har for øvrig Ball-Lock til den, så kan få den relativt oksygenfri også.
 
Sist redigert:
Hvordan gjør dere det med batcher på over 19liter som skal på fat?
Fylle ett fat helt, og resten på nr to, litt på flasker, eller to halvfulle fat?

Eller betyr det ikke noe i praksis?
To halvfulle fat...

Jeg har skaffet en samling 12 og 9 liters fat for å kunne kombinere. 19 liter er for stort for kjøleskapet.

Kjører starsan som blåses ut med co2 slik at fatene er nokså oksygenfattige før lukket overføring fra gjæringskar.
 
Alle mine fat er O2 fri. Tapper siste rest på 9L. Når jeg tidligere tappet fra gjæringskar, hadde jeg øl-ballock på slangen til tappestaven. Når øl går inn i fatet, slippes CO2 ut av sikkerhetsventilen.
Passe O2-fritt.
Nå har jeg lukket overføring fra ståltank.
 
Tilbake
Topp